Auteur Topic: Expeditie Robinson 2014  (gelezen 89058 keer)

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #100 Gepost op: 6-10-2014, 12:16:03 »
Dit jaar is het voor mij de eerste keer dat ik niet kijk... Ik heb het vanaf het eerste seizoen gezien met Karin en Eva en nooit overgeslagen.
Tot ik me 2 jaar terug doodergerde aan hoe het format geworden is. Vorig jaar was helemaal een dieptepunt, omdat ik me vreselijk ergerde aan die gladjakker van een Gesa.

Ik heb dit jaar besloten niet te kijken, omdat ik het hele format niet leuk meer vind. Vroeger gingen mensen op expeditie, moesten ze overleven en dat was het belangrijkste. Tuurlijk werden er complotjes gesmeed en waren er groepjes, maar er moest samengewerkt worden om te overleven.

Als het blijft zoals het nu is, kijk ik niet meer....
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #101 Gepost op: 6-10-2014, 15:50:48 »
Daar zullen veel mensen van balen  ::jaja::
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #102 Gepost op: 6-10-2014, 19:25:04 »
Daar zullen veel mensen van balen  ::jaja::

Waarvan?
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #103 Gepost op: 6-10-2014, 19:44:52 »
Waarvan?

Dat ze niet meer kijkt.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #104 Gepost op: 6-10-2014, 20:11:11 »
Dat ze niet meer kijkt.

Ah, ik dacht dat je iets aan de discussie toe te voegen had. Mijn fout.

"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #105 Gepost op: 6-10-2014, 20:12:52 »
Ah, ik dacht dat je iets aan de discussie toe te voegen had. Mijn fout.


::rofl::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #106 Gepost op: 6-10-2014, 21:35:29 »
Ah, ik dacht dat je iets aan de discussie toe te voegen had. Mijn fout.



 ::rofl::
Sorry ik voeg niet vaak iets toe nee.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #107 Gepost op: 6-10-2014, 22:29:34 »
Daar wil ik wel even een beargumenteerd oordeel over vellen..... Fatima die maar niet uitgepraat bleef over haar "poker"spelletje.

Tuurlijk waren er vroeger ook dingen mis, maar het was wel ER. Dit is geen ER, het draagt enkel de naam. Leuk programma hoor dat ik best wil zien, maar noem het dan anders.

Dannyboy, dat er met het badwater een aantrekkelijke baby is weggegooid, daarover zijn we het eens.
Gotathlay voerde aan, dat we wellicht het oude ER ook wel enigzins verheerlijken en de mindere kanten vergeten/niet willen zien.
Jij noemt als voorbeeld de Marcel-aflevering, die volgens mij een van de beste afleveringen was. Maar er waren ook wel slechtere versies, waar men bleef hangen in een bepaalde braafheid. Nu zijn er ook scherpere / hardere randjes bijgekomen binnen de onderlinge verhoudingen, waardoor het nog veel meer aankomt op het lezen van de tegenstanders tussen de regels door. Er is minder mededogen. Meer eten of gegeten worden.
Voorheen accepteerde men vaak iemands overwicht, zonder dat men op zoek ging naar venijnige listen & slimmigheden.

Dat de oude vorm met de komst van de BNN-ers is losgelaten, heeft waarschijnlijk ook te maken, dat 'men' (deelnemers, management,etc) niet wenst, dat de deelnemers als uitgewoonde lijken terugkomen van expedities, waardoor ze maanden nadien nog steeds last hebben van de nadelige fysieke ongemakken.
Het volk wilde BNN-ers en dat heeft blijkbaar deze consequenties.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #108 Gepost op: 6-10-2014, 22:37:04 »
Dit jaar is het voor mij de eerste keer dat ik niet kijk... Ik heb het vanaf het eerste seizoen gezien met Karin en Eva en nooit overgeslagen.
Tot ik me 2 jaar terug doodergerde aan hoe het format geworden is. Vorig jaar was helemaal een dieptepunt, omdat ik me vreselijk ergerde aan die gladjakker van een Gesa.

Dit jaar zou je wel eens aangenaam kunnen verassen. De formule zal je nog steeds niet bevallen, maar de deelnemers maken veel goed. Veel luilakken wel, want ze slapen nog steeds in het zand, maar een aanzienlijk deel van de spelers lijkt er waarde te hechten hun kansen te vergroten met andere middelen dan een wiskundige rekensom. Wie weet, misschien wordt 'robinsonwaardig' wel weer een punt dit jaar, want hoewel de term niet gevallen is hebben de spelers er het in feite wel over. Hoe dan ook denk ik dat je dit jaar leuker zult vinden dan de afgelopen twee jaar, zelfs al is de productie het spoor meer bijster dan ooit.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #109 Gepost op: 6-10-2014, 23:44:02 »
Dannyboy, dat er met het badwater een aantrekkelijke baby is weggegooid, daarover zijn we het eens.
Gotathlay voerde aan, dat we wellicht het oude ER ook wel enigzins verheerlijken en de mindere kanten vergeten/niet willen zien.

Maar daaruit concludeerde hij dat het doordat je een mening en herinneringen hebt het moeilijk is om objectief te oordelen of er een gemis is ontstaan. Om daar echt wat over te zeggen moet je eerst een semantische discussie uitvechten en ik denk niet dat we dat echt willen, dus daarom hield ik het bij een objectieve observatie en een daaruit gevolgde mening ... Toch een klein beetje dan, want is 'gemis' in deze context wel objectief? Een B12 tekort is een objectief gemis, maar de verandering van de inhoud van een tv programma is dat natuurlijk niet. Objectief kan ik dus alleen duiden wat er veranderd is in ER, en subjectief kan ik dat dan duiden als gemis of winst in mijn ogen. Ik denk echter wel dat deze observatie en dus dit subjectieve oordeel buiten verheerlijking staat. En wanneer Dwaastoo spreekt over een gemis op basis van zo'n objectief verschil, dan kan hij dat doen zonder dat de reden was dat hij de oude series verheerlijkt. En tegelijkertijd kan hij die oude series toch verheerlijken. Gemis en verheerlijking staan in deze simpelweg logisch los van elkaar. Je kunt de oude series ook verheerlijken en van mening zijn dat ER tegenwoordig wel beter is.

En toch ... misschien is het wel mogelijk 'gemis' een objectievere lading toe te dichten bedenk ik me nadat ik het onderstaande geschreven heb.
Mijn mening is vrij duidelijk. Ik prefereer het ER waarin men meer met z'n allen een schifting maakten van wie de beste robinson was (en een Frank, Marnix, Regina of Marcel won), dan het ER waarin de beste robinson degene is die de titel weet te bemachtigen. Fans van het nieuwe ER zeggen dat het ingewikkelder geworden is maar ik ben het daar niet mee eens. Objectief gezien stond het nooit vast wat een 'robinson' nou was, dat was de zoektocht die elk seizoen weer opnieuw ingezet werd en steeds een beetje anders beantwoord werd. Soms was het de natuurmens, soms de meest natuurlijke leider, soms de mensenmens, soms de strateeg.
Die vraag is er niet meer, de robinson is simpelweg degene die aan het eind van de melee nog overeind staat en dus degene die het spel binnen het spel beheerst (dat ene facetje). Kennelijk is de vraag beantwoord en is een robinson een strateeg, maar de vraag is beantwoord door deze uit te hollen, niet door een waterdichte conclusie te trekken. Er waren drijfveren naast de winst en die zijn weggevallen. Het verlies van die vraag, die dimensie, dat is het gemis van ER nu ten opzichte van ER toen. Ook voor een Richard, die toch best over lijken ging en door velen idd verheerlijkt wordt, was dit een belangrijk punt en überhaupt de reden dat hij over lijken ging. Ja hij wilde absoluut winnen. Wel wilde hij spelen met mensen die hij de titel waardig achte, niet met mensen die simpelweg voor handen lagen. Hans en Yin hebben laten zien dat je andere spelers als wegwerpproduct kunt behandelen, en dat was de afgelopen twee jaar de standaard ... dus ja, een objectief gemis. Een waar de productie van deze serie aan vast houdt, terwijl de spelers dit jaar toch grotendeels verder kijken dan dat ... tot nu toe ... denk ik ... hoop ik  :)
« Laatst bewerkt op: 6-10-2014, 23:47:52 door Dannyboy »

Offline Gwendolen

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #110 Gepost op: 7-10-2014, 01:34:17 »
Haha, had ik dat eerder geweten! Heerlijk om te zien :) ::ok::



Zalig he? :D

2002 is het enige seizoen dat niet 'fatsoenlijk' te vinden is, daar is in geknipt waardoor de proeven nauwelijks te zien zijn.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #111 Gepost op: 7-10-2014, 07:21:06 »
Nolleke zal er wel uitgehaald zijn ::rofl::

Offline Lovecooking

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #112 Gepost op: 7-10-2014, 15:24:56 »
Haha nee Nolleke is er niet uitgeknipt. Ik heb een tijdje terug die stukjes op YT teruggekeken.. Wat een leuk mens was dat! Ik vind het overigens wel super jammer dat juist seizoen 2002 niet compleet is omdat dat het eerste seizoen is wat ik ooit keek als 11 jarige.. Dus die zou ik graag nog een terug kijken.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #113 Gepost op: 8-10-2014, 07:09:09 »
Nolleke ... Wat een leuk mens was dat!

Echt waar? Heb ik nare herinneringen aan zeg. Misschien dat het een en ander vertekent is want 2002 is het enige seizoen dat ik vorig jaar niet opnieuw gekeken heb.

Offline Lovecooking

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #114 Gepost op: 8-10-2014, 11:09:57 »
Ik heb me suf gelachen om haar. Althans om die stukjes die ik kon terugkijken. Een beetje excentriek en pit, daar hou ik wel van!

Offline Gwendolen

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #115 Gepost op: 8-10-2014, 17:29:53 »
Ja, ik vond Nolleke ook leuk! Beetje Klaar-achtig.

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #116 Gepost op: 13-11-2014, 19:03:02 »
Ik wil even mijn mening delen over het programma Expeiditie Robinson.

Ik kijk momenteel seizoen 2003 terug, en eigenlijk als je alle seizoen van voor 2010 terugkijkt zie je een GROOT verschil. Dat verschil is HEEL groot.

De deelnemers, de focus op het Robinson zijn, de mensen zeggen ook allemaal, winnen is leuk maar i wil de ervaring van Robinson beleven. Overleven met weinig eten. Ze hebben het over sanitair, er is groepsspirit, en de proeven zijn zwaar.

Kijk je naar nu, kandidaten zitten op een normaal eiland, er komt af en toe eens een kandidaat in beeld die een vis probeert de vangen. Voor de rest gaat de eerste 15 min over de vorige eilandraad, daarna beginnen de complotten alweer. Dan komt er een proef, op een paar zware proeven na, is het niveau laag. De deelnemers maken alleen maar complotten om elkaar het spel uit te werken. Het gaat gewoon niet meer over het robinson gevoel.

Nu gaan er mensen zijn die zeggen, get over it, met onbekende nederlanders krijgen we nooit meer terug.
Het gaat mij NIET om of de deelnemers bekend of onbekend zijn. Ik vind, ondanks dat een programma veranderingen mag ondergaan, zoals dingen in de montage, sfeerbeelden, muziek en alles iets nieuwer maken, dat het concept hetzelfde moet blijven.. en dat is gewoon niet zo.

Bij Wie is de mol is het concept PRECIES hetzelfde als op dag 1 in 1999 in Australie. Het spel kan op veel manieren gespeeld worden, en dat is bij ER ook, door verschillende landen/eilanden/proeven/wendingen aan te doen en te verzinnen maar in mijn ogen, en volgens mij ben ik niet de enigste, verpest dit het huidige Robinson..

Bij Wie is de mol maakt het mij niet uit welk seizoen ik terug kijk, ik zie dezeflde lijn. Bekende deelnmers of onbekende, dat maakt me niet uit. Ik zit altijd naar het zelfde concept te kijken. Dat is bij Expeiditie RObinson niet, ik kijk nu seizoen 4 terug en ik heb andere oude seizoenen onlangs ook gezien, en het is eigenlijk zo'n enorm tof concept en programma dat het zo intens intens jammer is wat er van over is gebleven vandaag de dag.

De kijkfcijfers zitten boven het miljoen, die heb je al snel als je hotties als Manuel Broekman, Ferry Doedens en Kay Nambiar in een programma stopt en heel tienerkijkend nederland zit voor de buis. Mede om die reden zal RTL nooit bedenken het spel meer hardcore te maken qua proeven, en iets anderst e verzinnen op die complotten. Bijvoorbeeld mensen een week laten spelen, echt werken op een eiland, dus iedereen en dat er pas na week proeven komen. Er zijn genoeg wendingen op te verzinnen, om een beetje van het oude concept terug te laten komen..

Als je kijkt naar het huidige jaar, de jongens zijn testosteron buddies van elkaar die het voornaleijk hebben over hoeveel meisjes ze hebben 'gedaan' in nederland, de taal die gebruikt worden, mede door er iedere jaar minstens 3 rappers in te stoppen. Het is te triest voor woorden.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #117 Gepost op: 13-11-2014, 19:21:51 »
Ik kan het niet meer met je eens zijn dan mogelijk. Het is inderdaad ook overduidelijk dat ze er hotties (laten we ook Ancilla en Zimra van vorig seizoen niet vergeten) ingooien om meer kijkcijfers te krijgen.

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #118 Gepost op: 13-11-2014, 21:40:35 »
Ik wil even mijn mening delen over het programma Expeiditie Robinson.

Ik kijk momenteel seizoen 2003 terug, en eigenlijk als je alle seizoen van voor 2010 terugkijkt zie je een GROOT verschil. Dat verschil is HEEL groot.

De deelnemers, de focus op het Robinson zijn, de mensen zeggen ook allemaal, winnen is leuk maar i wil de ervaring van Robinson beleven. Overleven met weinig eten. Ze hebben het over sanitair, er is groepsspirit, en de proeven zijn zwaar.

Kijk je naar nu, kandidaten zitten op een normaal eiland, er komt af en toe eens een kandidaat in beeld die een vis probeert de vangen. Voor de rest gaat de eerste 15 min over de vorige eilandraad, daarna beginnen de complotten alweer. Dan komt er een proef, op een paar zware proeven na, is het niveau laag. De deelnemers maken alleen maar complotten om elkaar het spel uit te werken. Het gaat gewoon niet meer over het robinson gevoel.

Nu gaan er mensen zijn die zeggen, get over it, met onbekende nederlanders krijgen we nooit meer terug.
Het gaat mij NIET om of de deelnemers bekend of onbekend zijn. Ik vind, ondanks dat een programma veranderingen mag ondergaan, zoals dingen in de montage, sfeerbeelden, muziek en alles iets nieuwer maken, dat het concept hetzelfde moet blijven.. en dat is gewoon niet zo.

Bij Wie is de mol is het concept PRECIES hetzelfde als op dag 1 in 1999 in Australie. Het spel kan op veel manieren gespeeld worden, en dat is bij ER ook, door verschillende landen/eilanden/proeven/wendingen aan te doen en te verzinnen maar in mijn ogen, en volgens mij ben ik niet de enigste, verpest dit het huidige Robinson..

Bij Wie is de mol maakt het mij niet uit welk seizoen ik terug kijk, ik zie dezeflde lijn. Bekende deelnmers of onbekende, dat maakt me niet uit. Ik zit altijd naar het zelfde concept te kijken. Dat is bij Expeiditie RObinson niet, ik kijk nu seizoen 4 terug en ik heb andere oude seizoenen onlangs ook gezien, en het is eigenlijk zo'n enorm tof concept en programma dat het zo intens intens jammer is wat er van over is gebleven vandaag de dag.

De kijkfcijfers zitten boven het miljoen, die heb je al snel als je hotties als Manuel Broekman, Ferry Doedens en Kay Nambiar in een programma stopt en heel tienerkijkend nederland zit voor de buis. Mede om die reden zal RTL nooit bedenken het spel meer hardcore te maken qua proeven, en iets anderst e verzinnen op die complotten. Bijvoorbeeld mensen een week laten spelen, echt werken op een eiland, dus iedereen en dat er pas na week proeven komen. Er zijn genoeg wendingen op te verzinnen, om een beetje van het oude concept terug te laten komen..

Als je kijkt naar het huidige jaar, de jongens zijn testosteron buddies van elkaar die het voornaleijk hebben over hoeveel meisjes ze hebben 'gedaan' in nederland, de taal die gebruikt worden, mede door er iedere jaar minstens 3 rappers in te stoppen. Het is te triest voor woorden.

Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Het valt me echt zo tegen dit jaar, en het word echt elk jaar erger.
Vond het toen met Saar en Regina nog wel leuk maar de seizoenen daarna echt slaapverwekkend en niks meer met het originele concept te maken.
Ben er echt even klaar mee.
Vind het momenteel echt een giga flop dit jaar.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Expeditie Robinson 2014
« Reactie #119 Gepost op: 13-11-2014, 21:45:12 »
Tja, het is idd niet meer wat het geweest is. Weet niet precies waar het aan ligt. Complotten waren er al vanaf seizoen 1 en daar hou ik juist van. Maar idd het echte overleven, daar zien we zo weinig meer van. Ze worden zo volgestopt met eten dat we echt nooit meer een bananagate gaan krijgen, laat staan sancties omdat ze eten jatten van de productie. Oh en het weghalen van de finale-eilandraad is echt het absolute dieptepunt. Ik heb ook al een paar jaar de finale niet gekeken, omdat ik de finale gewoon niet boeiend meer vind. Uiteindelijk worden mensen toch niet meer afgerekend op hun gedrag. Als die finaleproef er al was geweest in het jaar van Hans en Yin, dan had Hans vast en zeker gewonnen. Dat zou echt het grootste ER dieptepunt ooit zijn geweest. Ik snap echt niet welke grappenmaker heeft bedacht dat dat een leuke manier was om het spel te beslissen.  ::niet-ok::