Ik wil even mijn mening delen over het programma Expeiditie Robinson.
Ik kijk momenteel seizoen 2003 terug, en eigenlijk als je alle seizoen van voor 2010 terugkijkt zie je een GROOT verschil. Dat verschil is HEEL groot.
De deelnemers, de focus op het Robinson zijn, de mensen zeggen ook allemaal, winnen is leuk maar i wil de ervaring van Robinson beleven. Overleven met weinig eten. Ze hebben het over sanitair, er is groepsspirit, en de proeven zijn zwaar.
Kijk je naar nu, kandidaten zitten op een normaal eiland, er komt af en toe eens een kandidaat in beeld die een vis probeert de vangen. Voor de rest gaat de eerste 15 min over de vorige eilandraad, daarna beginnen de complotten alweer. Dan komt er een proef, op een paar zware proeven na, is het niveau laag. De deelnemers maken alleen maar complotten om elkaar het spel uit te werken. Het gaat gewoon niet meer over het robinson gevoel.
Nu gaan er mensen zijn die zeggen, get over it, met onbekende nederlanders krijgen we nooit meer terug.
Het gaat mij NIET om of de deelnemers bekend of onbekend zijn. Ik vind, ondanks dat een programma veranderingen mag ondergaan, zoals dingen in de montage, sfeerbeelden, muziek en alles iets nieuwer maken, dat het concept hetzelfde moet blijven.. en dat is gewoon niet zo.
Bij Wie is de mol is het concept PRECIES hetzelfde als op dag 1 in 1999 in Australie. Het spel kan op veel manieren gespeeld worden, en dat is bij ER ook, door verschillende landen/eilanden/proeven/wendingen aan te doen en te verzinnen maar in mijn ogen, en volgens mij ben ik niet de enigste, verpest dit het huidige Robinson..
Bij Wie is de mol maakt het mij niet uit welk seizoen ik terug kijk, ik zie dezeflde lijn. Bekende deelnmers of onbekende, dat maakt me niet uit. Ik zit altijd naar het zelfde concept te kijken. Dat is bij Expeiditie RObinson niet, ik kijk nu seizoen 4 terug en ik heb andere oude seizoenen onlangs ook gezien, en het is eigenlijk zo'n enorm tof concept en programma dat het zo intens intens jammer is wat er van over is gebleven vandaag de dag.
De kijkfcijfers zitten boven het miljoen, die heb je al snel als je hotties als Manuel Broekman, Ferry Doedens en Kay Nambiar in een programma stopt en heel tienerkijkend nederland zit voor de buis. Mede om die reden zal RTL nooit bedenken het spel meer hardcore te maken qua proeven, en iets anderst e verzinnen op die complotten. Bijvoorbeeld mensen een week laten spelen, echt werken op een eiland, dus iedereen en dat er pas na week proeven komen. Er zijn genoeg wendingen op te verzinnen, om een beetje van het oude concept terug te laten komen..
Als je kijkt naar het huidige jaar, de jongens zijn testosteron buddies van elkaar die het voornaleijk hebben over hoeveel meisjes ze hebben 'gedaan' in nederland, de taal die gebruikt worden, mede door er iedere jaar minstens 3 rappers in te stoppen. Het is te triest voor woorden.