Auteur Topic: Aflevering 12  (gelezen 50696 keer)

Offline Moličre

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 12
« Reactie #40 Gepost op: 28-11-2014, 22:52:05 »
In het verleden heb ik me nogal eens geërgerd aan spelers die zich teveel lieten leiden door begrippen als loyaliteit, trouw, vriendschap of "robinson-waardig", en hun vertrek erg persoonlijk namen. De laatste jaren zien we steeds meer de trend dat spelers ER echt als een spel gaan zien en daar naar handelen. Terecht natuurlijk, want dat is het ook. Toch merk ik dat het me als kijker nu minder boeit. Juist die worsteling tussen tactiek enerzijds en loyaliteit of ethisch stemmen anderzijds, maakt het interessant om naar te kijken. En de rancune en wrok na een stemming. Nu is het gemeengoed geworden om de sterkste speler weg te stemmen en iedereen accepteert dat ook als een logische speelwijze. Gevolg is dat het nu uit lijkt te draaien op een "kneusjes-finale" (met alle respect voor Kristel, Freddy en Kay). Misschien moet de productie in het volgend seizoen daar op inspringen. Bijvoorbeeld door de proeven veel zwaarder te laten meewegen. Dat zou kunnen door niet alleen de winnaar, maar ook de nummers 2 en 3 immuniteit te geven. Is maar een idee,
Ik denk dat je dit veel makkelijker kunt oplossen door de winnaar te bepalen dmv een eilandraad in de finale ipv een proef. Nu is het sociale veel minder belangrijk geworden. Met een eilandraad in de finale zullen sommigen wel 2x nadenken voordat ze iemand een mes in de rug steken en zullen ze ook weer overwegen om op sociaal sterke spelers te stemmen ipv alleen op fysiek sterke.

De productie heeft ook een steeds betere balans gevonden in wat ze in beeld moeten brengen waardoor dit goed naar voren komt; waar ik erg blij om ben, want de eerste helft van deze expeditie was qua productie bedroevend, maar ik vond de laatste paar afleveringen overwegend goed.
Ik vond de laatste afleveringen juist rampzalig wat dat betreft. Het grootste probleem is dat er totaal geen vaart in het programma zit. Het kabbelt allemaal maar wat voort. Verder zit er gewoon weinig afwisseling in. Het gaat bijna alleen maar over stemmen. Je zou dit allemaal al een heel stuk kunnen verbeteren door weer terug te gaan naar 2 proeven per aflevering: 1 voor de prijs op winnaarseiland en 1 voor immuniteit.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 12
« Reactie #41 Gepost op: 28-11-2014, 22:54:14 »
Verder zit er gewoon weinig afwisseling in. Het gaat bijna alleen maar over stemmen. Je zou dit allemaal al een heel stuk kunnen verbeteren door weer terug te gaan naar 2 proeven per aflevering: 1 voor de prijs op winnaarseiland en 1 voor immuniteit.
hier ben ik het echt 100% mee eens!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 12
« Reactie #42 Gepost op: 28-11-2014, 23:33:35 »
Verder zit er gewoon weinig afwisseling in. Het gaat bijna alleen maar over stemmen. Je zou dit allemaal al een heel stuk kunnen verbeteren door weer terug te gaan naar 2 proeven per aflevering: 1 voor de prijs op winnaarseiland en 1 voor immuniteit.

 ::jaja:: Één proef moet gewoon garant staan voor 1 prijs. 1 proef voor luxe en 1 proef voor immuniteit, simpel zat. En die dode stem gewoon weg laten. Eventueel immuniteitsmunt wel terug. Leuke manier om ook een beetje geluk in het spel te brengen.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 12
« Reactie #43 Gepost op: 29-11-2014, 12:38:10 »
Eens met twee proeven per aflevering, dat maakt de afleveringen spannender en brengt er ook iets meer vaart in. Die dode stem vind ik eigenlijk wel een leuke toevoeging.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #44 Gepost op: 29-11-2014, 13:24:02 »
@Dannyboy,
ik begrijp jouw standpunt hierboven niet zo...

Die dode stem hád een leuke toevoeging kunnen zijn. Maar inderdaad, net als wat Maaktnietuit zegt, Freddy en Krystl hebben teveel extra stemmen.
Hopelijk laat de productie dat gedrocht als eerste vallen in een poging er weer wat spanning in te krijgen. (80!!! hoe bedenk je het?!)
Afgelopen afleveringen en wat er nog gaat komen voorspelt weinig positiefs meer. Het sleept zich strompelend naar het einde.
Tenzij Lobke de boel nog weer 'verstiert'...
Laten we het hopen.

Offline Gwendolen

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #45 Gepost op: 2-12-2014, 02:53:39 »
LOL! Dat was mij ook al opgevallen, de laatste paar jaren, met de BNners al. Ik zou echt zooooveel okselhaar hebben na zo'n tijd niet scheren :)

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #46 Gepost op: 2-12-2014, 12:22:46 »
Dan vraag je je wel af, waarmee nog meer geritseld wordt door organisatie en kandidaten... ::niet-ok::

Wat doet water bij de wijn voor de houdbaarheid van het programma?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 12
« Reactie #47 Gepost op: 2-12-2014, 18:21:35 »
Veel, hier en daar al over gelezen. Tja of geen programma of een slap aftreksel voor die hard fans.
Voorlopig kijken er nog 1.000.000 mensen en dat is voor rtl5 een heleboel
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #48 Gepost op: 2-12-2014, 20:39:41 »
en al is het anders dan de oorspronkelijke series, ik vind het nog steeds een leuk programma.
er was eens......

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #49 Gepost op: 2-12-2014, 22:52:15 »
Ik vond de laatste afleveringen juist rampzalig wat dat betreft. Het grootste probleem is dat er totaal geen vaart in het programma zit. Het kabbelt allemaal maar wat voort. Verder zit er gewoon weinig afwisseling in. Het gaat bijna alleen maar over stemmen. Je zou dit allemaal al een heel stuk kunnen verbeteren door weer terug te gaan naar 2 proeven per aflevering: 1 voor de prijs op winnaarseiland en 1 voor immuniteit.

Ik vond het verschrikkelijk toen het alleen maar om de proeven en stemming ging. Dat kun je ook hier in een loods doen. Ik vind het fijn dat we wat meer te zien krijgen van wat ze op dat eiland doen de hele dag. Bar weinig inderdaad, maar dat krijg je als je luie BNers in de watten legt.

Ik vind al dat gezeur over de stemming niet leuk om zo prominent in beeld te hebben. Maar als het dan moet (en dat lijkt tegenwoordig onvermijdelijk) dan graag in beeld rondom dat ene lange duur complot dat wel interessant is. Dat doen ze nu beter dan in de eerste helft naar mijn mening (toen alles om de proeven draaide). Tuurlijk, ik heb liever de oude format, maar als ik dat gevoel de boventoon laat voeren als ik hier ben dan kom ik alleen maar klagen. Vandaar dat ik een tijdje niets gepost heb hier want dat was ook het enige dat ik deed hier, waar een aantal hier terecht hun vraagtekens bij gezet hebben. Ik vind de nieuwe format en nieuwe manier van spelen te dom om te poepen, maar de laatste paar aflevering wat minder erg dan de 2,5 jaar daarvoor ... jup dat is mijn positieve inbreng zonder de roze bril van vorige week. Oh, en Freddie blijft tof 8)
« Laatst bewerkt op: 2-12-2014, 22:58:43 door Dannyboy »

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #50 Gepost op: 2-12-2014, 22:53:06 »
@Dannyboy,
ik begrijp jouw standpunt hierboven niet zo...

Welk standpunt bedoel je precies? Over die dode stem heb ik namelijk geen woord gerept.

Offline Moličre

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 12
« Reactie #51 Gepost op: 4-12-2014, 20:24:32 »
Ik vond het verschrikkelijk toen het alleen maar om de proeven en stemming ging. Dat kun je ook hier in een loods doen. Ik vind het fijn dat we wat meer te zien krijgen van wat ze op dat eiland doen de hele dag. Bar weinig inderdaad, maar dat krijg je als je luie BNers in de watten legt.

Ik vind al dat gezeur over de stemming niet leuk om zo prominent in beeld te hebben. Maar als het dan moet (en dat lijkt tegenwoordig onvermijdelijk) dan graag in beeld rondom dat ene lange duur complot dat wel interessant is. Dat doen ze nu beter dan in de eerste helft naar mijn mening (toen alles om de proeven draaide). Tuurlijk, ik heb liever de oude format, maar als ik dat gevoel de boventoon laat voeren als ik hier ben dan kom ik alleen maar klagen. Vandaar dat ik een tijdje niets gepost heb hier want dat was ook het enige dat ik deed hier, waar een aantal hier terecht hun vraagtekens bij gezet hebben. Ik vind de nieuwe format en nieuwe manier van spelen te dom om te poepen, maar de laatste paar aflevering wat minder erg dan de 2,5 jaar daarvoor ... jup dat is mijn positieve inbreng zonder de roze bril van vorige week. Oh, en Freddie blijft tof 8)
Aha, op die fiets. Dat is idd wel verbeterd tov de eerste helft van het seizoen, maar toen waren er ook 2 proeven per aflevering dus sowieso wat lastiger om dat ook nog goed in beeld te brengen. Verbetering vind ik overigens wel dat complotten nu niet meer worden gezien als een soort misdaad of zo. Dat vond ik altijd zo vermoeiend in de oudere seizoenen. Maar dat is ook wel een van de weinige lichtpuntjes aan het nieuwe format.

Ik denk ook niet dat het onvermijdelijk is om voor dit format te kiezen. De seizoenen 2010 en 2011 vond ik qua regie juist prima en de kijkcijfers waren volgens mij ongeveer hetzelfde, dus ik snap sowieso niet echt waarom het allemaal opeens over een andere boeg moest.
"The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and science."

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #52 Gepost op: 5-12-2014, 08:55:42 »
Verbetering vind ik overigens wel dat complotten nu niet meer worden gezien als een soort misdaad of zo. Dat vond ik altijd zo vermoeiend in de oudere seizoenen. Maar dat is ook wel een van de weinige lichtpuntjes aan het nieuwe format.

Sinds 2012 is het alleen wel volledig de andere kant opgeslagen, van een misdaad naar iets waar je trots op moet zijn, tot een dieptepunt dit jaar in kamp geel waar "democratisch besloten wordt" dat iemand niet meer mee mag doen met het spel. Een complot betekent slim op slinkse wijze iemand wegspelen, en je mag er best tevreden mee zijn als dat werkt, maar een gezonde dosis schaamte ("ik krijg terecht twee middelvingers" - Freddy) hoort daar per definitie ook wel bij. Daarbij komt dat je tegenwoordig vooral NIET goed moet zijn in proeven, NIET te veel moet weten over survival etc. wat ik vreemd vind, want is dat niet waar je als deelnemer voor komt, of kom je voor een potje "niet weggestemd worden"? Hoe ik er ook over nadenk, ik blijf het vreemd vinden dat die verandering zo heeft plaatsgevonden. Dit jaar is er voor het eerst een lichtpunt; namelijk Freddy, Kay en Krystel, die idd slim en slinks te werk gaan, gebonden lijken te worden door dieper gevoel van trouw dan ik in jaren in ER gezien heb en zo heel de boel om de tuin leiden. Hun complot is daardoor niet de klinische beschouwing die het vaak was omdat dit meer is dan een simpel stemafspraakje en niet die heeft vorm waarin om de drie dagen enkel die vraag gesteld wordt "wie we er vandaag van op de hoogte gaan stellen dat ie niet meer mee mag doen". Dit complot gaat mee met de stroom van het spel, en dat maakt het voor mij het meest interessante complot in 15 jaar ER. Dit is vermoedelijk wel bij gratie van de regie, want voorheen vermoed ik dat het ook gebeurde maar dat we er minder van zagen.

edit: zojuist aflevering 13 gezien en ik moet wel zeggen dat ik die op dit punt wel weer wat minder vond. Het had niet zo veel tijd nodig want het was wel duidelijk wat er zou gebeuren. Ik neem aan dat die lui niet alleen maar over de eilandraad praten, was wel leuk geweest daar nu eens wat van te zien (en dan iets meer dan dat stukje ruzie).
« Laatst bewerkt op: 5-12-2014, 09:59:43 door Dannyboy »

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #53 Gepost op: 5-12-2014, 10:21:25 »
Sinds 2012 is het alleen wel volledig de andere kant opgeslagen, van een misdaad naar iets waar je trots op moet zijn, tot een dieptepunt dit jaar in kamp geel waar "democratisch besloten wordt" dat iemand niet meer mee mag doen met het spel. Een complot betekent slim op slinkse wijze iemand wegspelen, en je mag er best tevreden mee zijn als dat werkt, maar een gezonde dosis schaamte ("ik krijg terecht twee middelvingers" - Freddy) hoort daar per definitie ook wel bij. Daarbij komt dat je tegenwoordig vooral NIET goed moet zijn in proeven, NIET te veel moet weten over survival etc. wat ik vreemd vind, want is dat niet waar je als deelnemer voor komt, of kom je voor een potje "niet weggestemd worden"? Hoe ik er ook over nadenk, ik blijf het vreemd vinden dat die verandering zo heeft plaatsgevonden.

Met dit deel ben ik het hartgrondig eens. NIET je best doen is de boodschap inmiddels, waarvoor ik geen greintje bewondering kan opbrengen. Als dit de richting is, die we gaan inslaan als samenleving, staan ons duistere tijden te wachten. We moeten jongeren maar flink gaan voorhouden, dat je met liegen & bedriegen het meest ver komt in het leven.

Dit jaar is er voor het eerst een lichtpunt; namelijk Freddy, Kay en Krystel, die idd slim en slinks te werk gaan, gebonden lijken te worden door dieper gevoel van trouw dan ik in jaren in ER gezien heb en zo heel de boel om de tuin leiden. Hun complot is daardoor niet de klinische beschouwing die het vaak was omdat dit meer is dan een simpel stemafspraakje en niet die heeft vorm waarin om de drie dagen enkel die vraag gesteld wordt "wie we er vandaag van op de hoogte gaan stellen dat ie niet meer mee mag doen". Dit complot gaat mee met de stroom van het spel, en dat maakt het voor mij het meest interessante complot in 15 jaar ER. Dit is vermoedelijk wel bij gratie van de regie, want voorheen vermoed ik dat het ook gebeurde maar dat we er minder van zagen.

Hierin kan ik jou niet volgen. Trouw tussen 2 jeugdvrienden is wel het minste. Daarom is dit een niet erg valide argument.
Krystl kiest simpelweg de meest zekere wagen om zo ver mogelijk te komen, en dat zijn deze F&K.

Als er iedere keer 1 vriendenkliekje van 2 ŕ 3 personen wordt ingebracht, betekent dit, dat de anderen vrijwel geen kans meer maken. Het is dus geen slimmigheid, maar een enorm spelbedervende factor.
Uiteindelijk is daarmee het programma ER ook verdoemd.
Net als iemand uitlachen, nadat deze moedwillig belogen en bedrogen is.
Het voelt bij mij als een zwakkere op de grond gooien en met z'n allen op diegene in schoppen en tegelijk erom heen gaan staan lachen. Dat verwerpelijk gedrag,dat we al steeds meer zien gebeuren op Youtube. En dan kan de hele wereld meelachen.

We kunnen met z'n allen trots op onszelf zijn. Om te kotsen!!!

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #54 Gepost op: 5-12-2014, 10:51:41 »
Hierin kan ik jou niet volgen. Trouw tussen 2 jeugdvrienden is wel het minste. Daarom is dit een niet erg valide argument.
Krystl kiest simpelweg de meest zekere wagen om zo ver mogelijk te komen, en dat zijn deze F&K.

Ik zie je punt, maar bedenk wel dat het lang geduurd heeft voordat Krystel wist hoe het zat tussen Freddy en Kay. Voor zover zij wist was het Krystel en Freddie tegen de rest. Die band was hecht, zelfs zo zeer dat Freddy op een keer zei dat als Kay het veld moest ruimen voor Krystel dat dan jammer was voor Kay.

Als er iedere keer 1 vriendenkliekje van 2 ŕ 3 personen wordt ingebracht, betekent dit, dat de anderen vrijwel geen kans meer maken. Het is dus geen slimmigheid, maar een enorm spelbedervende factor.

Idd, maar ik moet er dan wel bij zeggen dat ze er zover mee zijn gekomen omdat ze het geheim hielden, er vanaf de eerste seconde aan gewerkt zo lang mogelijk van elkaar gescheiden te blijven en daarmee dus de mogelijkheid opgeven elkaar in de 1e fase van het spel de hand boven het hoofd te houden. Bovendien ben je niet echt lekker met je maat een spelletje aan spelen, want je kunt er niet openlijk als twee vrienden van genieten. Ze geven wel wat op, en nemen genoeg risico. Een risico en het daarbij horende geduld dat zich nu uitbetaald. Op deze manier beschouwd vind ik dat geen spelbederf meer.

Ik hou er niet echt van, die weg die door Hans en Yin voor het eerst vol is ingeslagen, maar vond het dit jaar voor eerst wel om te hebben omdat dit trio iets had wat de rest niet had. Ik ben er nog niet helemaal uit wat dat iets is, vandaar dat je me niet helemaal kunt volgen denk ik. Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik moet beschrijven waarom ik hier mijn waardering wel voor op kan brengen.

Uiteindelijk is daarmee het programma ER ook verdoemd.
Net als iemand uitlachen, nadat deze moedwillig belogen en bedrogen is.
Het voelt bij mij als een zwakkere op de grond gooien en met z'n allen op diegene in schoppen en tegelijk erom heen gaan staan lachen. Dat verwerpelijk gedrag,dat we al steeds meer zien gebeuren op Youtube. En dan kan de hele wereld meelachen.

We kunnen met z'n allen trots op onszelf zijn. Om te kotsen!!!

Helemaal mee eens. Ik heb met verbazing en teleurstelling naar deze laatste eilandraad gekeken. Waarom zet Krystel die dode stem zo in en waarom moet Ferry daar zo om lachen. Ik had het idee dat Freddy ook niet wist wat er gebeurde maar door het gelach van die twee meekreeg dat het goed zat en daarom van de zenuwen even mee deed. Evengoed was het een wandrochtelijke vertoning.
« Laatst bewerkt op: 5-12-2014, 10:53:33 door Dannyboy »

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #55 Gepost op: 5-12-2014, 15:39:16 »
Ik hou er niet echt van, die weg die door Hans en Yin voor het eerst vol is ingeslagen, maar vond het dit jaar voor eerst wel om te hebben omdat dit trio iets had wat de rest niet had. Ik ben er nog niet helemaal uit wat dat iets is, vandaar dat je me niet helemaal kunt volgen denk ik. Ik weet gewoon niet zo goed hoe ik moet beschrijven waarom ik hier mijn waardering wel voor op kan brengen.

Wat waarschijnlijk jouw bewondering afdwingt is het feit, dat ze de discipline en de rust hebben kunnen behouden, ondanks af en toe een kleine uitglijder, die niet is opgemerkt door de anderen.
Vóór de samensmelting zijn ze onder de radar gebleven, door zo weinig mogelijk reuring te veroorzaken en zo goed mogelijk een vast kliekje te vormen met groepsgenoten en iedere keer te zorgen, dat je niet een mikpunt wordt vanwege zwakte of on-sociaal groepsgedrag. Wat Freddy sowieso in de kaart heeft gespeeld is de medelijden-/zieligheids-factor door zijn gekwetste voet. Al met al was er een hele grote kans, dat ze beiden de samensmelting zouden halen, omdat er altijd veel zwakkeren aanwezig zijn.

Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: Aflevering 12
« Reactie #56 Gepost op: 5-12-2014, 15:42:08 »
Het gaat allang niet meer over wie de Echte Survivor is dat kon je in 2004 echt zien hoe de sterkste won. Dat was toen de belgische Frank.
Het lijkt ook elk jaar om complotten en de sterkste eruit te spelen dit jaar was Lobke en Rick erg sterk zij hadden in die finale moeten staan en niet ene Ferry of Krystl maargoed we zullen zien wie het wint.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #57 Gepost op: 5-12-2014, 18:07:10 »
Wat waarschijnlijk jouw bewondering afdwingt is het feit, dat ze de discipline en de rust hebben kunnen behouden, ondanks af en toe een kleine uitglijder, die niet is opgemerkt door de anderen. Vóór de samensmelting zijn ze onder de radar gebleven, door zo weinig mogelijk reuring te veroorzaken en zo goed mogelijk een vast kliekje te vormen met groepsgenoten en iedere keer te zorgen, dat je niet een mikpunt wordt vanwege zwakte of on-sociaal groepsgedrag.

Ja, ik denk dat je dat heel goed zegt. Dit zij absoluut kwaliteiten die bij voorgaande complotten ontbraken en daarom vond ik die altijd verschrikkelijk. Wat dat betreft lijkt dit wat meer op hoe ik denk dat Marcel het speelde in 2009. Zeker weten doen we dat niet, want daar hebben we te weinig voor gezien, maar "die oude boef" (aldus Jeroen) heeft laten zien dat hij op die punten krachtig is.

Wat er wel ontzettend aan afdoet is dat Freddy en Kay zoals jij elders vertelde op afspraak met zn tweeën in dit spel terecht zijn gekomen. Ronduit triest dat je alleen dan mee wilt doen ::ohno::

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #58 Gepost op: 5-12-2014, 19:29:57 »
Wat er wel ontzettend aan afdoet is dat Freddy en Kay zoals jij elders vertelde op afspraak met zn tweeën in dit spel terecht zijn gekomen. Ronduit triest dat je alleen dan mee wilt doen ::ohno::

Die eer komt toe aan Jobmolletje in zijn post onderaan pagina http://www.expeditierobinson.net/forum/index.php?topic=54119.60


   

"Nee een verrassing was het niet. Beiden zijn zeer goed bevriend met Dennis die Freddy had benaderd om mee te doen. Freddy heeft als voorwaarde gesteld dat Kay ook meemocht, iets dat Dennis voor hen heeft geregeld. De productie wist hier dus zeker van (deze info komt trouwens uit een interview met Dennis, Freddy en Kay in RTL Boulevard)."

Offline Gwendolen

  • Forumlid
Re: Aflevering 12
« Reactie #59 Gepost op: 6-12-2014, 04:25:25 »
Het gaat allang niet meer over wie de Echte Survivor is dat kon je in 2004 echt zien hoe de sterkste won. Dat was toen de belgische Frank.

Ja, dát was nog eens een Robinson! Of Richard uit seizoen 2.