k'vind de english patient ook mooi maar het blijft een beetje te rustig en stil. Wat natuurlijk in een film wel goed werkt. Maar dan hoor ik toch liever muziek met een groots thema als last of the mohicans en legends of the fall, ik weet niet wat jij ervan vind film-muziek fan, ben daar wel benieuwd naar.
En ik denk dat je vast alle soundtracks al eens hebt gehoord. Maar ik heb nu de soundtrack Casper van James Horner en die vindt ik zelf schitterend. Vooral het nummer Casper's lullaby is een echte aanrader.
Leuke bedenking, nu ik weet niet als een groots thema synoniem staat voor goede filmmuziek. Een thema maakt het vooral herkenbaar, en maakt een score ook toegankelijker voor diegene die niet zo filmscore minded zijn. Prachtvoorbeeld hiervoor is de 'gladiator', een album immens populair. Het succes van de film speelt hier uiteraard ook een rol in. Ook op deze topic is 'gladiator' alom bekend, maar als je dan naar 'the passion of christ' kijkt, is dat album zo goed als onbekend!? Persoonlijk vind ik zelfs dat deze 'passion' een sterkere score is als 'gladiator'.
Tuurlijk is een groots thema leuk om te horen daar niet van, maar voor mij persoonlijk hoor ik liever iets meer.
Voor mij moet een goede filmscore vooral de dingen vertalen in klanken, gevoelens en sfeer terugkoppelen naar muziek. Het moet niet enkel een leuk melodietje bevatten of een snel actieritme bij een scene.
Filmmuziek moet een soort tweede taal zijn, een soort boodschapper, die spaning, angst enz overbrengt.
Natuurlijk is het geweldig als je een filmscore hebt die beide heeft, één een goed thema en twee iets meer heeft te bieden dan enkel een thema. Prachtvoorbeeld hiervan is zoals je al zelf aanhaalde 'the last of the mohicans'. Maar de laatste jaren zijn dergelijke albums een zeldzaamheid aan het worden.
Een score die je moet leren ontdekken, waar je bij iedere luisterbeurt iets anders opmerkt, die je raakt, is voor mij een topscore.
Uiteraard spelen zaken als oa de keuze van componist en filmgenre eveneens een belangrijke rol.
Een album moet je gewoon liggen afhankelijk van wat je verwachtingen zijn, en uiteraard heeft iedere liefhebber zijn of haar voorkeuren.
O ja, ik beluister veel albums, maar alles zou ik niet durven zeggen.haha
groetjes.