Toch maar even geregistreerd om ook wat gedachtes los te laten, aangezien ik hier een daar wel wat verschil met de rest
Mijn eerste gevoel ten opzichte van de afgunst richting Hans en Yin is dat nederlanders (en belgen blijkbaar ook) ontzettende moeite hebben met iemand die vertrouwen heeft in zichzelf, dit hardop uitspreekt en dus niet doet aan valse bescheidenheid. In Amerika bijvoorbeeld is een strategie zoals Hans die uitvoert waarschijnlijk veel beter aanvaardbaar. Hij heeft ambities en spreekt die uit --> kop boven het maaiveld en ja hoor, daar staat de meute om die eraf te hakken. Heb ik mijn vragen bij. Ik denk dat mensen aan de top (zaken/ sport) zich goed in Hans kunnen herkennen.
Kanttekening vind ik dat hij na het spel blijft liegen over bepaalde zaken, ik had liever gezien dat hij zei: ja, ik heb daar en daar over gelogen of dat was de werkelijke reden. Spel is over, kaarten kunnen op tafel. Enige wat ik echt jammer vind.
Ik sluit me overigens volledig aan bij de observatie van Berry Honing en Goyathlay met betrekking tot de groep (het omgaan met het machtsblok, sociale normen).
Laatste: zou Hans een vriend van mij zijn? Waarschijnlijk niet. Ik denk nog altijd dat je dit spel speelt met mensen en niet met pionnen. Heb ik respect voor zijn drive, zijn competitiegevoel, het nooit willen opgeven en zijn vindingrijkheid? Absoluut!
Dan van mijn kant ook maar me aansluiten bij jouw observatie, dat je het spel speelt met mensen en niet met pionnen. Misschien moet je eigenlijk stellen dat Hans en Yin met pionnen gespeeld heeft, dit spel samen gewonnen hebben, maar uiteindelijk de winst in het spel verloren, want ondanks dat ze proeven wonnen en dus ook niet geëlimineerd werden, worden ze nu niet gezien door het publiek én de oud-deelnemers als winnaars.
Overigens had ik niet zo'n moeite met Hans. Hij speelde het spel hard, maar als je wilt winnen, dan moet je het soms hard spelen. Ooit wel 'ns een wedstrijd van het NL XI-tal 1974 gezien? Daar is Hans een mietje bij vergeleken. Hans en Yin speelden het beiden erg hard, ook in de proeven, om hun doel te bereiken. Je ziet dan ook de ontlading bij Hans als hij de finale haalt. Wat dat betreft heb ik wel respect voor zijn bezieling, die is echt enorm geweest.
Ik ben zelf ondernemer, en ik herken ook wel wat van hem in mijzelf. Alleen vind ik, dat je vermogen of macht altijd beperkt moet gebruiken. Anders dender je teveel over mensen heen en dat werkt uiteindelijk tegen je. Macht gebruik alleen als je het echt nodig hebt. Daarin verschil ik van hem, omdat hij het ten alle tijden gebruikte... Ik denk dat Hans daar de mist mee in gegaan is. (Hans, als je dit leest: weer even zo'n spiegel-momentje waar je het in de uitzending over had?)
Tot zover mijn mijmering van vanavond...