Poll

Wie mag van jou ER 2006 winnen?

Lenny
5 (50%)
Bernadette
1 (10%)
Ignazio
1 (10%)
Olga
3 (30%)
Koen
0 (0%)
Curd
0 (0%)
Linda
0 (0%)
Wietske
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

Poll gesloten: 4-12-2006, 22:22:25

Auteur Topic: Le Grande Finale !!  (gelezen 98992 keer)

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #140 Gepost op: 7-12-2006, 19:40:15 »
ook? Ibung toch juist wel?  ???
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline koekoe

  • Winnaar pool Oberon 2005, Expeditie Robinson 2009 én 2011
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #141 Gepost op: 7-12-2006, 19:47:36 »
Of zoals bij de minplaybackshow:
Henny Huisman: Jullie zijn allemaal tweede!!!
Kinderen: Jeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!  :D :D :D :D
HH.: Maar er kan er maar één de winnaar zijn! En dat is.....!



Iedereen blij als een kind (Frederik: "Mama, ik ben tweede!") en Bulletje mag commentaar geven.

 ;)
Voor alle duidelijkheid,ik heb het niet over de kandidaten,maar over sommige opmerkingen van forummers.  :D :D

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #142 Gepost op: 7-12-2006, 20:55:00 »
nou, ik heb de finale net in z'n geheel gezien en sluit me volledig aan bij de meeste van jullie reacties. gemanipuleer ten top.

lenny's hoogte- en dieptepunten staan compleet in het teken van het wegstemmen van ignace, ignace zelf moet ook nog commentaar leveren hierover, wordt zo ongeveer gedwongen om te zeggen dat lenny iets fout heeft gedaan..

en olga's hoogtepunten bestaan enkel uit leuke vrolijke beelden van haar en koen, en niks over haar gezanik op linda en wietske.

en inderdaad, klaar moet zelfs nog uitleggen dat ze een compliment geeft. sjonge.

ouwe koek allemaal inmiddels, maar moet toch even m'n ei kwijt hè.
lenny for robinson! jeej

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #143 Gepost op: 8-12-2006, 00:04:15 »
ik snap die heisa over die vis ook niet helemaal hoor  ??? ???

Gandhi en Albert Schweitzer gaven ooit aan dat de mate van beschaving van een land is af te lezen uit de manier waarop met dieren wordt omgegaan. In ons land geldt het dus als vermaak om een naar zuurstof snakkende vis langzaam te zien sterven.

Verder zijn alleen de ingewanden van een kogelvis giftig (tenminste, ik neem aan dat daaraan gerefereerd wordt, want dit was ook nog eens een egelvis, en ik heb geen idee óf die überhaubt giftig zijn ; hoe dan ook, die kun je gewoon oppakken en in zee gooien). Los hiervan: op alle fronten volstrekt onbeschaafd om die doodstrijd te filmen en in beeld te brengen, of het hier nou om gemonteerde beelden gaat of niet. Dat vind ik volslagen irrelevant.

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #144 Gepost op: 8-12-2006, 00:09:54 »
nou, ik heb de finale net in z'n geheel gezien en sluit me volledig aan bij de meeste van jullie reacties. gemanipuleer ten top.

lenny's hoogte- en dieptepunten staan compleet in het teken van het wegstemmen van ignace, ignace zelf moet ook nog commentaar leveren hierover, wordt zo ongeveer gedwongen om te zeggen dat lenny iets fout heeft gedaan..

en olga's hoogtepunten bestaan enkel uit leuke vrolijke beelden van haar en koen, en niks over haar gezanik op linda en wietske.

en inderdaad, klaar moet zelfs nog uitleggen dat ze een compliment geeft. sjonge.

ouwe koek allemaal inmiddels, maar moet toch even m'n ei kwijt hè.
lenny for robinson! jeej

Misschien al gezegd ergens, maar ik had bij het uitlichten van Lenny's hoogtepunten toch ook wel alle proeven willen zien die hij gewonnen heeft. Dat dat niet gebeurd is... ik vertrouw het ook voor geen meter. Zou leuk zijn als EP nog even wil reageren om e.e.a. toe te lichten.

Offline Lukas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • There is always hope!
LA Grande Finale !!
« Reactie #145 Gepost op: 8-12-2006, 01:13:42 »
Alles wordt hier opgeblazen en uitvergroot. Nu, dat gaat ook wel weer over hoor, binnen enkele weken blijven hier enkel (zoals steeds) de die-hard forummers over, die dan nog wat interessante nabesprekingen houden.

Olga heeft gewonnen binnen de krijtlijnen van het spel, da's alles. Hoe het hàd kunnen zijn, en hoe het had moéten zijn, dat zijn vijgen na pasen.
Verdiend of niet: Olga is gewoon de enige echte Robinson 2006::bravo:: ::bravo::

Lenny heeft niet gewonnen. No points for second place.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen!

Offline doidydog

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #146 Gepost op: 8-12-2006, 08:31:46 »
het etentje van Lenny met Ernst-Paul bleek een meesterlijke zet van ER, en bewees zich als een "Trojaans paard". Lenny, verblind door winstkansen, zag het gevaar juist niet.. ::oink:: zo werden we tot het eind steeds op het verkeerde been gezet ::tandpastasmiley::

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #147 Gepost op: 8-12-2006, 11:15:25 »
het etentje van Lenny met Ernst-Paul bleek een meesterlijke zet van ER, en bewees zich als een "Trojaans paard". Lenny, verblind door winstkansen, zag het gevaar juist niet..

en rook de winst en het geld al, anders had hij Ignazio niet weggestemd.
Ik had ofwel Ignazio niet weggestemd ofwel eerlijk voor de camera's en met de 2 overblijvers daarbij gezegd : sorry Ignazio maar ik ga op jou stemmen want.... maar zeker niet Ignazio ineens "kapot" schieten bij dat katapult spelletjes dat vond ik bijzonder laag ... Een verraad naar een vriend toe !

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: LA Grande Finale !!
« Reactie #148 Gepost op: 8-12-2006, 11:16:33 »
Alles wordt hier opgeblazen en uitvergroot. Nu, dat gaat ook wel weer over hoor, binnen enkele weken blijven hier enkel (zoals steeds) de die-hard forummers over, die dan nog wat interessante nabesprekingen houden.

Olga heeft gewonnen binnen de krijtlijnen van het spel, da's alles. Hoe het hàd kunnen zijn, en hoe het had moéten zijn, dat zijn vijgen na pasen.
Verdiend of niet: Olga is gewoon de enige echte Robinson 2006::bravo:: ::bravo::

Lenny heeft niet gewonnen. No points for second place.

Dat bestrijdt toch niemand? Olga heeft gewonnen, en ik vind dat ze dat verdient ook. Er zijn in het verleden wel dubieuzere winnaars geweest. Zo blijft voor mij Eva uit de eerste editie dé Robinson van dat jaar, en niet Karin. Alleen was de (stem)macht toen in handen van een stelletje laffe deelnemers die niet keken naar Robinsonkwaliteiten, maar naar hoe confronterend iemand tegen hen persoonlijk was geweest. In die zin: de overwinning van Olga is zelfs wel een genoegdoening voor die houding van destijds: recht-voor-de-raap werd nu eens naar waarde geschat. En ach, Olga is nog jong, ze lijkt me slim genoeg om met het klimmen der jaren uiteindelijk ietsje genuanceerder te worden dan ze nu uiteindelijk was.

Maar waar ik over val (en velen met mij, zo wordt hier duidelijk), is dat de programmamakers partijdig waren. Daarvan zijn voorbeelden genoeg. Dat heeft niets met Olga te maken en bovendien vind ik dat Lenny hen daarbij ook nog eens gesteund heeft door nogal onhandig gedrag, maar het stelt mij gewoon teleur. Ik had ER én EP veel hoger ingeschat dan dit.

En dat het gros van de mensen hier over een paar weken betere dingen te doen heeft dan eindeloos op een forum van een afgesloten programma rondhangen, betekent natuurlijk nog niet dat zij ongelijk hebben ::joehoe::.
« Laatst bewerkt op: 8-12-2006, 11:39:42 door Starry Night »

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #149 Gepost op: 8-12-2006, 11:19:06 »
Ik had ... bla bla bla sociaal correcte oplossing vanuit de luie stoel

In het hoofdstukje "Ken Uw Spreekwoorden, hapklaar voor op een tegeltje":

De beste stuurlui staan aan wal (of hangen op de bank en schenken zich nog een glaasje Cola in)

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: LA Grande Finale !!
« Reactie #150 Gepost op: 8-12-2006, 11:54:59 »
Maar waar ik over val (en velen met mij, zo wordt hier duidelijk), is dat de programmamakers partijdig waren. Daarvan zijn voorbeelden genoeg. Dat heeft niets met Olga te maken en bovendien vind ik dat Lenny hen daarbij ook nog eens gesteund heeft door nogal onhandig gedrag, maar het stelt mij gewoon teleur. Ik had ER én EP veel hoger ingeschat dan dit.

In de finale aflevering misschien wel, maar gedurende de expeditie zeker niet. Sterker nog totdat Lenny zich tegen Ignazio keerde had hij een zeer goede edit (imo beter dan Olga). Ik kan me toch echt niet voorstellen dat de meeste SMS'ers door de finale uitzending een favoriet hebben 'gecreëerd' of compleet anders over iemand zijn gaan denken. Mocht dat wel zo zijn dan kan je dat slechts die SMS'ers kwalijk nemen, want dan ben je wel erg makkelijk te manipuleren.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: LA Grande Finale !!
« Reactie #151 Gepost op: 8-12-2006, 13:19:00 »
Er zijn in het verleden wel dubieuzere winnaars geweest.

Die eerste editie heb ik niet gezien, maar van de series die ik wel heb gezien vond ik Jutta behoorlijk dubieus. Die heeft niets bijzonders laten zien, is de hele expeditie de grijze muis geweest en profiteerde aan het eind van het feit dat ze tegenover aartsluilak Judge stond. Olga was beslist geen grijze muis en de finale was dit keer in mijn ogen echt wel tussen twee mensen die de overwinning waard waren.

Deze conclusie hoort eigenlijk in het 'De expeditie is dit jaar matig-topic' thuis: Misschien was de expeditie als geheel niet zo spectaculair, vanwege het ontbreken van echte etters. Maar de ontknoping was spectaculair en de vier mensen die het langste overbleven (Ignazio, Bernadette, Lenny en terugkerend afvaller Olga) verdienden in mijn ogen de overwinning allemaal meer dan de twee finalisten van 2003.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: LA Grande Finale !!
« Reactie #152 Gepost op: 8-12-2006, 13:24:12 »
In de finale aflevering misschien wel, maar gedurende de expeditie zeker niet. Sterker nog totdat Lenny zich tegen Ignazio keerde had hij een zeer goede edit (imo beter dan Olga). Ik kan me toch echt niet voorstellen dat de meeste SMS'ers door de finale uitzending een favoriet hebben 'gecreëerd' of compleet anders over iemand zijn gaan denken. Mocht dat wel zo zijn dan kan je dat slechts die SMS'ers kwalijk nemen, want dan ben je wel erg makkelijk te manipuleren.

Mee eens. Olga is een aantal afleveringen zeer slecht ge-edit, terwijl de switch van Lenny totaal niet negatief werd neergezet. Ik kon er in ieder geval alle begrip voor opbrengen en ik had niet het idee dat de programmamakers op dat moment bezig waren onze meningen negatief te beïnvloeden. Mensen die nu boos zijn op EP omdat hij Lenny min of meer overtuigd heeft Ignazio weg te stemmen: het is juist de charme van ER dat er onverwachte wendingen in het spel zijn. EP en de crew mogen dat best wat aanwakkeren, uiteindelijk zijn het toch de deelnemers zelf die de beslissingen nemen.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: LA Grande Finale !!
« Reactie #153 Gepost op: 8-12-2006, 14:14:30 »
Mee eens. Olga is een aantal afleveringen zeer slecht ge-edit, terwijl de switch van Lenny totaal niet negatief werd neergezet.

pardohon? kijk jij niet per ongeluk PE ofzo?
ik bedoel natuurlijk; daar ben ik het zeer zeker niet mee eens.  ::ohno::de argumenten mogen onderhand duidelijk zijn .

Offline MiSs Stefanie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #154 Gepost op: 8-12-2006, 14:22:50 »
pardohon? kijk jij niet per ongeluk PE ofzo?
ik bedoel natuurlijk; daar ben ik het zeer zeker niet mee eens.  ::ohno::de argumenten mogen onderhand duidelijk zijn .

Ik vind ook dat ze Olga alleen maar positief hebben neergezet tijdens de finale en dat ze Lenny inderdaad heel negatief hebben neergezet. Maar ik weet wel zeker dat de productie het zo heeft neergezet omdat ze wilden dat Olga zou winnen.... ??? ::niet-ok::
Dat vind ik zeker niet goed en met die stemming van het publiek is volgens mij ook veel gerotzooid.....

En is Lenny trouwens nog hier op het forum geweest na de finale, ik heb hem helemaal niet meer gezien, vind ik wel heel jammer.....

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: LA Grande Finale !!
« Reactie #155 Gepost op: 8-12-2006, 14:40:19 »
pardohon? kijk jij niet per ongeluk PE ofzo?
ik bedoel natuurlijk; daar ben ik het zeer zeker niet mee eens.  ::ohno::de argumenten mogen onderhand duidelijk zijn .

Ik kijk inderdaad PE en niet per ongeluk maar expres. Maar ik kijk ook ER. En dat Olga ook negatief ge-edit is blijkt wel uit jouw afkeer van haar. Zie een post van mij in het 'Wie vonden jullie de beste?'-topic: jij bent een uitstekend voorbeeld van categorie b.

Hierboven had ik het helemaal niet over de finale, zoals je zou kunnen zien als je het eens goed zou lezen, in plaats van het meteen als een aanval tegen je opperidool te zien. Het ging om de afleveringen waarin we Olga een aantal keren vrij negatief gemonteerd hebben gezien (door haar gesnauw tegen Wietske en Linda). Dan kun je toch onmogelijk zeggen dat zij in die montage volledig gespaard is gebleven?
Ik sloot me alleen maar aan bij de bovenstaande post van Goyathlay. Hij trekt daar een genuanceerde conclusie waar geen voorkeur voor Olga of Lenny uitspreekt.

Dat ik dan een reactie krijg alsof ik niet goed naar de serie heb gekeken, vind ik werkelijk nergens op slaan. "Als je niet een groot fan van Lenny bent, heb je niet goed gekeken." Wat een nonsens.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Kuifje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: LA Grande Finale !!
« Reactie #156 Gepost op: 8-12-2006, 14:57:25 »
Olga heeft gewonnen binnen de krijtlijnen van het spel, da's alles.
Nee, Olga heeft juist búiten de krijtlijnen van het spel gewonnen. Daarbinnen was Lenny heer en meester. Hij verloor pas toen er extern om een mening werd gevraagd: van de kijkers. En in hoeverre die beïnvloed zijn door de gekleurde finale: dat blijft raden. Maar het staat voor mij vast dat de fanaleuitzending geheel anders opgezet had kunnen worden: evenwichtig kritisch naar beide kandidaten (is gewoon écht niet gebeurd), of evenwichtig positief naar beide kandidaten (is ook niet gebeurd: een overzichtje van alle winsten bij proeven van Lenny zat er niet in, terwijl dit heel erg voor de hand ligt).

Deze discussie behoort eigenlijk niet over Lenny of Olga te gaan. Hier wordt iets geconstateerd door meerdere forummers, dat de integriteit van het programma raakt. Het kan zijn dat de makers niet doelbewust gemanipuleerd hebben en zelf ook ongelukkig zijn met de gekleurde weergave op het laatst. Maar er zijn toch ook heel veel aanwijzingen die erop duiden dat de makers partijdig zijn geweest en dat zou de doodsteek zijn voor een dergelijk programma.

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: LA Grande Finale !!
« Reactie #157 Gepost op: 8-12-2006, 15:13:59 »
In de finale aflevering misschien wel, maar gedurende de expeditie zeker niet. Sterker nog totdat Lenny zich tegen Ignazio keerde had hij een zeer goede edit (imo beter dan Olga).
Hm... Mijn waarneming is toch anders. Lenny is heus niet altijd zo positief belicht. Het complot-van-vijf is in ieder geval gepresenteerd op een manier die bij mij volkomen verkeerd viel, en wat mij betreft kwam Olga als grote overwinnaar uit de discussie in de eilandraad. Dat deed ze geheel op eigen kracht en ik had toen diepe bewondering voor haar. Hoe dan ook: Lenny werd toen op geen enkele manier door montages gespaard (en terecht). Mijn sympathie voor hem begon te groeien toen hij erachter kwam dat dat complot de weg niet was voor hem. Dat vind ik krachtig voor zo'n jonge knul. Heel veel mensen zouden dan alsnog stijfkoppig en laf het ingeslagen pad blijven bewandelen, maar Lenny (en Ignazio) durfden hun eigen fout in het gezicht te zien. Mensen mogen fouten maken. Het wordt pas link als ze die fouten vervolgens niet durven te zien of ze wel zien maar verdoezelen of bagatelliseren. Lenny bleef hierin fier recht overeind.

Ik kan me toch echt niet voorstellen dat de meeste SMS'ers door de finale uitzending een favoriet hebben 'gecreëerd' of compleet anders over iemand zijn gaan denken. Mocht dat wel zo zijn dan kan je dat slechts die SMS'ers kwalijk nemen, want dan ben je wel erg makkelijk te manipuleren.

Toch wel. Ik was volledig op de hand van Lenny voor die uitzending. Nou hielp hij dat ook zelf een beetje om zeep door zijn wat onsportieve gedrag richting Olga, maar tot die houding werd hij dus ook veelvuldig gedwongen doordat er zo op doorgehamerd werd. Als Olga constant met haar gedrag geconfronteerd was en zij had met strakke blik volhard in haar eigen gelijk (wat ik eerlijk gezegd nogal voor de hand liggend vind gezien haar verdere optreden), dan zou ze ook veel minder sympathiek naar voren gekomen zijn. Nu kon ze volstaan met een aanhoudende koninklijke houding en de trotse ongenaakbare blik van een tsarina. Geen seconde hoefde zij in de verdediging te duiken.

Ik merkte dat ik minder en minder voor Lenny was gedurende die uitzending door dat benadrukken van zijn strategische keuze (die consequent als lafhartig werd gekwalificeerd, terwijl dat toch heus nog ter discussie staat, blijkt alleen al uit de meningsverschillen hierover op het forum) en door het ouwejongenskrentenbrood sfeertje dat op het afvallerseiland ontstond en waar meermalen de nadruk op werd gelegd. Voeg daar Olga's mooie, trotse uitstraling aan toe (die ze met dank aan de produktie geen moment hoefde te laten verslappen) en het was knokken om bij mijn standpunt te blijven. Eigenlijk alleen omdat Olga's benadering van Wietske en Linda mij écht bijzonder diep raakte, te diep om er zand overheen te gooien, én omdat ik mezelf er met geweld aan herinnerde dat ik Lenny's schurkenstreek helemaal niet schurkachtig vond totdat EP&co mij ging bewerken om dat wel te vinden stemde ik toch op Lenny. Ik kan me echter voorstellen dat deze wijzer voor anderen een andere kant is uitgeslagen.
« Laatst bewerkt op: 8-12-2006, 15:36:32 door Starry Night »

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: LA Grande Finale !!
« Reactie #158 Gepost op: 8-12-2006, 15:20:11 »
Ik kijk inderdaad PE en niet per ongeluk maar expres. Maar ik kijk ook ER. En dat Olga ook negatief ge-edit is blijkt wel uit jouw afkeer van haar. Zie een post van mij in het 'Wie vonden jullie de beste?'-topic: jij bent een uitstekend voorbeeld van categorie b.

Hierboven had ik het helemaal niet over de finale, zoals je zou kunnen zien als je het eens goed zou lezen, in plaats van het meteen als een aanval tegen je opperidool te zien. Het ging om de afleveringen waarin we Olga een aantal keren vrij negatief gemonteerd hebben gezien (door haar gesnauw tegen Wietske en Linda). Dan kun je toch onmogelijk zeggen dat zij in die montage volledig gespaard is gebleven?
Ik sloot me alleen maar aan bij de bovenstaande post van Goyathlay. Hij trekt daar een genuanceerde conclusie waar geen voorkeur voor Olga of Lenny uitspreekt.

Dat ik dan een reactie krijg alsof ik niet goed naar de serie heb gekeken, vind ik werkelijk nergens op slaan. "Als je niet een groot fan van Lenny bent, heb je niet goed gekeken." Wat een nonsens.

ten eerste is lenny zeer zeker niet mijn opperidool maar zou ik voor ignace gestemd hebben. ik vind olga en lenny allebei niet de ultieme robinson winnaars, maar lenny wel meer dan olga.
en ik had het zeer zeker niet alleen over de finale maar over alle afleveringen plús de finale.
ik vind dat het 'verraad' van lenny veel uitgebreider is uitgemeten dan olga haar beledigingen. en als toetje de finale, waarbij van olga haar beledigingen niets is te zien terwijl lenny er zwaar op afgerekend werd. en dat is geen fout van olga of van lenny of van wie dan ook, maar van de productie. en dat heeft dan weer niks te maken met lenny als opperidool.
overigens typisch dat ik in categorie b pas. ik dacht meer aan categorie 'uniek.'
« Laatst bewerkt op: 8-12-2006, 15:22:16 door Lautjuh »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: LA Grande Finale !!
« Reactie #159 Gepost op: 8-12-2006, 15:41:52 »
Hm... Mijn waarneming is toch anders. Lenny is heus niet altijd zo positief belicht. Het complot-van-vijf is in ieder geval gepresenteerd op een manier die bij mij volkomen verkeerd viel, en wat mij betreft kwam Olga als grote overwinnaar uit de discussie in de eilandraad. Dat deed ze geheel op eigen kracht en ik had toen diepe bewondering voor haar. Hoe dan ook: Lenny werd toen op geen enkele manier door montages gespaard (en terecht). Mijn sympathie voor hem begon te groeien toen hij erachter kwam dat dat complot de weg niet was voor hem. Dat vind ik krachtig voor zo'n jonge knul. Heel veel mensen zouden dan alsnog stijfkoppig en laf het ingeslagen pad blijven bewandelen, maar Lenny (en Ignazio) durfden hun eigen fout in het gezicht te zien. Mensen mogen fouten maken. Het wordt pas link als ze die fouten vervolgens niet durven te zien of ze wel zien maar verdoezelen of bagatelliseren. Lenny bleef hierin fier recht overeind.

Ik vind ook zeker niet dat Lenny voortdurend een positieve edit heeft gehad, maar hij is niet de enigste: Olga hebben we ook een aantal afleveringen van een andere kant mogen aanschouwen. Wat dat betreft vond ik dat de editing over het geheel gezien aardig gebalanceerd was. Ik vind het dan ook te ver gaan om van partijdigheid bij EP/ER te spreken. Overigens kijk ik heel anders tegen de opheffing van 'het complot' aan, maar om niet teveel offtopic te gaan zal ik je dit besparen.  

Citaat
Toch wel. Ik was volledig op de hand van Lenny voor die uitzending. Nou hielp hij dat ook zelf een beetje om zeep door zijn wat onsportieve gedrag richting Olga, maar tot die houding werd hij dus ook veelvuldig gedwongen doordat er zo op doorgehamerd werd. Als Olga constant met haar gedrag geconfronteerd was en zij had met strakke blik volhard in haar eigen gelijk (wat ik eerlijk gezegd nogal voor de hand liggend vind gezien haar verdere optreden), dan zou ze ook veel minder sympathiek naar voren gekomen zijn. Nu kon ze volstaan met een aanhoudende koninklijke houding en de trotse ongenaakbare blik van een tsarina. Geen seconde hoefde zij in de verdediging te duiken.

Ik sprak dan ook over "de meeste SMS'ers", natuurlijk zullen er wel uitzonderingen zijn. Toch denk ik dat de meerderheid van het publiek al op voorhand wist voor wie ze zouden stemmen en niet erg beïnvloed zijn door de beeldvorming tijdens de finale. Mocht dat wel zo zijn dan vind ik het vreemd dat Lenny juist gedurende de finale MEER stemmen kreeg, want als de kijker was beïnvloed door deze beeldvorming zou het logischer zijn dat het verschil tussen Lenny en Olga juist groter werd in plaats van kleiner.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."