Poll

Wie mag van jou ER 2006 winnen?

Lenny
5 (50%)
Bernadette
1 (10%)
Ignazio
1 (10%)
Olga
3 (30%)
Koen
0 (0%)
Curd
0 (0%)
Linda
0 (0%)
Wietske
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 10

Poll gesloten: 4-12-2006, 22:22:25

Auteur Topic: Le Grande Finale !!  (gelezen 99790 keer)

Offline Kuifje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #100 Gepost op: 6-12-2006, 12:29:02 »
Sorry, in al mijn cynisme heb ik het idee gevormd dat het productieteam van te voren heeft ingeschat dat Lenny zwaar favoriet was bij het kijkbuisvolk, en heeft daar de inhoud van de uitzending op afgestemd. Competitie is uiterst winstgevend, meer bellers is rendabel. Een duwtje links, een duwtje rechts, tel uit je winst.
Ik ben doorgaans niet zo van de complot-theorie, maar in dit geval deel ik bovenstaande analyse. En degene die mij in dat verband het meest is tegengevallen is: Ernst-Paul Hasselbach!

Het is een fantastische presentator: rustig, scherp, objectief. (Vergelijk dat eens met de kleurloze Art van Peking Express). Hij weet altijd feilloos de vinger op de zere plek te leggen en kandidaten door te zagen op hun zwakheden. Legendarisch is nu al zijn "vergeet je gitaar niet!" bij de exit van Matthijs.

Maar wat deed Ernst-Paul bij de finale? Lenny werd uitgebreid geconfronteerd met zijn "judas-gedrag" ten opzichte van Ingnazio. Het slachtoffer mocht ook nog eens zeggen dat híj dat bij Lenny nooit had gedaan. Dit alles viel onder het kopje "dieptepunt", bij Lenny. En ik maar wachten op het "dieptepunt" van Olga. Dat kwam niet. Alleen maar hoogtepunten en pret, inclusief een opgetrommelde moeder. Viel er wat door te zagen bij de playmate? Me dunkt: de wijze waarop zij Wietske en Linda 'begroette' op het afvallerseiland was op z'n minst discutabel. Ze weigerde iedere vorm van communicatie en beschouwde hen als "bomen". Stuitend vond ik de wijze waarop zij Wietske en Linda meende te mogen wegjagen uit de 'woonkamer'. Zonder dat er zichtbaar iets werd uitgepraat, was de verstandhouding plots beter, maar een Ernst-Paul in normale doen zou Olga zeker hebben ondervraagd over haar verbale oorlogsvoering.

Waarom bleef de kritische noot nu opvallend afwezig? Wilde Talpa toch liever Olga als winnares? De media-aandacht in de afgelopen dagen lijkt die strategie te onderstrepen: "Playmate wint ER", kopt natuurlijk beter dan "Vlaamse flik is Robinson".

Gun ik het Olga niet? Ze heeft bewezen een echte survivor te zijn. Ze heeft mensenkennis en is prettig direct. Maar ze heeft bij mijn weten nooit een proef gewonnen (Lenny!). Ze onderscheidde zich niet bepaald als voedselverzamelaar (Lenny, Ignazio)of kokkin. Noch was zij het sociale geweten van de groep (Bernadette). Zestien dagen op een afvallerseiland overleven is best een prestatie, maar daar staat tegenover dat ze in die tijd verder hoegenaamd niets heeft hoeven doen. Ze onderscheidde zich daar alleen door de al eerder genoemde kille houding tegenover Wietske en Linda. Ze bekommerde zich ook totaal niet om het intense verdriet van Wietske en hoezeer ik deze ook een slappe knieën-typje vind, ook zij verdiende enig mededogen.

Kortom, als deelneemster was Olga goed gecast (letterlijk, denk ik), maar winnares kon zij alleen worden doordat ook de finale in zekere zin geregisseerd leek.

Maar vooral: waar was je, Ernst-Paul?
« Laatst bewerkt op: 6-12-2006, 12:39:00 door Kuifje »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #101 Gepost op: 6-12-2006, 12:53:16 »
Nu wordt er wel weer erg overdreven gereageerd. Er werd inderdaad meer stil gestaan bij de actie van Lenny, maar ik vond dit wel begrijpelijk omdat het speltechnisch veel interessanter was en omdat de betreffende verhaallijn zelfs in de laatste aflevering nog doorliep (Ignazio die beseft dat hij geen kans meer maakt, Lenny die zich schuldig voelt wanneer Olga terugkomt). De manier waarop Olga met Wietske en Linda omging heeft daarentegen erg weinig tot geen invloed gehad op het spel en speelde zich een paar aflevering geleden af. Persoonlijk vond ik het ook een stuk minder interessant.

De moeder van Olga is inderdaad aan het woord geweest, maar de vriendin van Lenny ook (die had misschien wat minder te melden). Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat de kijker op een kandidaat gaat stemmen omdat zijn/haar familielid of partner een leuk praatje heeft gehouden, dan ben je wel erg makkelijk te manipuleren.

Tenslotte is het nog altijd de kijker die bepaald of de actie van Lenny positief of negatief was. Wat dat betreft is het wel grappig om de reacties in het topic van Lenny nadat hij Ignazio wegstemde te lezen. Veel mensen zien het als een tactische zet en hebben er waardering voor, na de finale wordt het opeens als negatieve beeldvorming gezien.

"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Kuifje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #102 Gepost op: 6-12-2006, 13:16:09 »
De manier waarop Olga met Wietske en Linda omging kan wel degelijk van invloed zijn geweest. Haar agressieve houding zorgde ervoor dat Curd wijselijk haar kant koos (voor de kenners: Woefdram uit de Fabeltjeskrant) en ook op haar stemde. Dat gaf wel net de doorslag, waardoor Bernadette verloor.

Jij vindt het minder interessant, ik niet: Robinson zijn is in alle gradaties scoren. Lees het forum er nog maar eens op na: bij velen is Olga van haar voetstuk gevallen door haar (Robinsononwaardige) gedrag. Maar je kan het ook zo bekijken: ze had recht op zelfreflectie. Misschien is ze zelf wel van haar eigen gedrag geschrokken en dat had ik haar graag horen vertellen.

Bovendien: als het verschil zo gering is bij het tele-voten, dan kan imago een grote rol spelen: Lenny kwam veel minder uit de verf dan Olga. Als bij Lenny wordt aangekonigd dat we zijn "hoogtepunt" en "dieptepunt" gaan zien, dan is het vreemd dat bij Olga alleen een "hoogtepunt" wordt besproken. De moeder die uit Rusland overkomt (beetje Henny Huisman-gevoel) wekt natuurlijk veel meer sympathie dan een vriendin uit België. Maar dat kan ik de producenten niet kwalijk nemen, want haar komst was gewoon leuk. Alleen is het jammer dat het eenzijdig leuk was bij Olga.

Offline joop2

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #103 Gepost op: 6-12-2006, 13:27:40 »
Ik vond Lenny in de hele serie ook helemaal niet 'leuk'! Gewoon een saai mannetje dat alleen maar wil winnen en ook nog niet tegen zijn verlies kan!

De finale vond ik niks aan. Geef mij maar een eilandfinale en niet dat gezwets in een studio. Ik zal dan ook nooit gaan voten, beetje de sponsor uit gaan hangen zeg, alsof ze dat naast al die reclame nog nodig hebben!

Al met al vond ik dit de slechtste ER ooit!

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #104 Gepost op: 6-12-2006, 13:29:50 »
De manier waarop Olga met Wietske en Linda omging kan wel degelijk van invloed zijn geweest. Haar agressieve houding zorgde ervoor dat Curd wijselijk haar kant koos (voor de kenners: Woefdram uit de Fabeltjeskrant) en ook op haar stemde. Dat gaf wel net de doorslag, waardoor Bernadette verloor.

Dat kan alleen Curd beantwoorden.

Citaat
Jij vindt het minder interessant, ik niet: Robinson zijn is in alle gradaties scoren. Lees het forum er nog maar eens op na: bij velen is Olga van haar voetstuk gevallen door haar (Robinsononwaardige) gedrag. Maar je kan het ook zo bekijken: ze had recht op zelfreflectie. Misschien is ze zelf wel van haar eigen gedrag geschrokken en dat had ik haar graag horen vertellen.

In de HUMO heeft ze hier wel het een en ander over gezegd. Van mij had het ook best in de finale uitzending mogen terugkomen, maar ik kan wel begrijpen dat ze dat niet hebben gedaan.

Citaat
Bovendien: als het verschil zo gering is bij het tele-voten, dan kan imago een grote rol spelen: Lenny kwam veel minder uit de verf dan Olga. Als bij Lenny wordt aangekonigd dat we zijn "hoogtepunt" en "dieptepunt" gaan zien, dan is het vreemd dat bij Olga alleen een "hoogtepunt" wordt besproken.

Het grappige is dat Lenny meer stemmen kreeg naarmate de aflevering vorderde, aan de hand daarvan zou je kunnen zeggen dat het geen grote rol heeft gespeeld of tenminste niet zo'n grote rol dat je het verlies van Lenny ermee kan verklaren.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Kuifje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #105 Gepost op: 6-12-2006, 13:55:31 »
Dat kan alleen Curd beantwoorden.
Natuurlijk. Maar als er één constante was in het gedrag van Curd, dan was het wel dat hij steevast de kant van de Grote Bek koos. Kijk, alles wat op dit soort forums wordt beweerd is natuurlijk voor een groot gedeelte giswerk. Maar het is niet heel vergezocht om te zeggen dat de agressieve houding van Olga uiteindelijk de doorslag heeft gegeven.

Citaat
In de HUMO heeft ze hier wel het een en ander over gezegd. Van mij had het ook best in de finale uitzending mogen terugkomen, maar ik kan wel begrijpen dat ze dat niet hebben gedaan.
Ik niet. Bij Lenny werden de hoogte- en dieptepunten aangekondigd als een programma-onderdeel. Als deel van het "format". "Straks Olga", werd gezegd dus dan denk je dat hetzelfde stramien wordt gevolgd. Nee dus. Dat maakt argwanend.

Citaat
Het grappige is dat Lenny meer stemmen kreeg naarmate de aflevering vorderde, aan de hand daarvan zou je kunnen zeggen dat het geen grote rol heeft gespeeld of tenminste niet zo'n grote rol dat je het verlies van Lenny ermee kan verklaren.
Nog los van het gevoel dat ik zo argwanend ben geworden dat ik bijna ook ga twijfelen aan het scoreverloop (geforceerd spanning opvoeren) kan ik voor mezelf spreken: ik heb nog nooit gestemd bij dit soort programma's, maar heb het dit keer gedaan na de eerste tussenstand. Uit onvrede over de gevreesde uitkomst. Misschien hebben meer mensen dat gedaan, maar was de achterstand al niet meer in te halen.

Offline Clown

  • Kandidaat ER Panama 2006
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Vrouw
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #106 Gepost op: 6-12-2006, 14:00:36 »
Al met al vond ik dit de slechtste ER ooit!

Dat ben ik met Joop2 eens! Helaas heb ik daar zelf ook aan meegewerkt. Alhoewel zonder mijn overdreven prominente aandeel in de eerste drie afleveringen waarschijnlijk nog saaier waren geweest, dan ze nu al waren, hahahaha. Nu had het publiek tenminste nog iemand om over te klagen en zich aan te ergeren ::rofl::
een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #107 Gepost op: 6-12-2006, 14:05:57 »
Ik niet. Bij Lenny werden de hoogte- en dieptepunten aangekondigd als een programma-onderdeel. Als deel van het "format". "Straks Olga", werd gezegd dus dan denk je dat hetzelfde stramien wordt gevolgd. Nee dus. Dat maakt argwanend.

Bij Olga werd gezegd: Olga's dieptepunt en hoogtepunt vielen samen/haar dieptepunt leidde tot haar hoogtepunt (o.i.d.). Het stramien werd dus wel gevolgd (en dat zeg ik, terwijl ik vind dat er echt gemanipuleerd werd deze finale!)

Citaat
Nog los van het gevoel dat ik zo argwanend ben geworden dat ik bijna ook ga twijfelen aan het scoreverloop (geforceerd spanning opvoeren) kan ik voor mezelf spreken: ik heb nog nooit gestemd bij dit soort programma's, maar heb het dit keer gedaan na de eerste tussenstand. Uit onvrede over de gevreesde uitkomst. Misschien hebben meer mensen dat gedaan, maar was de achterstand al niet meer in te halen.
Mij verging het ook zo, ik had nog nooit meegewerkt aan televoting, in de hoop dat het vanzelf uitsterft als niemand het doet. Deze finale heb ik zelfs 2x gestemd op Lenny  ::schaam::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #108 Gepost op: 6-12-2006, 14:07:51 »
Dat ben ik met Joop2 eens! Helaas heb ik daar zelf ook aan meegewerkt. Alhoewel zonder mijn overdreven prominente aandeel in de eerste drie afleveringen waarschijnlijk nog saaier waren geweest, dan ze nu al waren, hahahaha. Nu had het publiek tenminste nog iemand om over te klagen en zich aan te ergeren ::rofl::
Ik ben blij dat jij er tenminste nog was! En ook hier op het forum, leuk om wat van de insiders te horen  ::zwaai::

Zonder jou  waren de eerste afleveringen idd vast veel saaier geweest  :-X
Keep calm and eat chocolates!

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #109 Gepost op: 6-12-2006, 14:09:57 »
Natuurlijk. Maar als er één constante was in het gedrag van Curd, dan was het wel dat hij steevast de kant van de Grote Bek koos. Kijk, alles wat op dit soort forums wordt beweerd is natuurlijk voor een groot gedeelte giswerk. Maar het is niet heel vergezocht om te zeggen dat de agressieve houding van Olga uiteindelijk de doorslag heeft gegeven.

Als je het gedrag van Olga als uitgangspunt wil nemen kan je ook zeggen dat ze door hetzelfde gedrag de stem van Wietske heeft verloren. Mijn punt was echter dat voor een correcte weergave hiervan erg veel tijd nodig is en waarschijnlijk niet eens de moeite waard is. Ik denk dat er voornamelijk sociaal wenselijke antwoorden uit voort zouden komen. Zelfs als Curd op Olga heeft gestemd vanwege de reden die jij noemt (waar ik veel twijfels bij heb) dan zou hij dat natuurlijk niet snel zeggen in de live-uitzending.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #110 Gepost op: 6-12-2006, 14:11:58 »
Heeft Curd zijn stem wel gemotiveerd tijdens de finale? Volgens mij kreeg hij daar geen kans voor ...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #111 Gepost op: 6-12-2006, 14:12:47 »
Heeft Curd zijn stem wel gemotiveerd tijdens de finale? Volgens mij kreeg hij daar geen kans voor ...

Nee, helaas niet.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline jebe

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #112 Gepost op: 6-12-2006, 14:46:12 »
Tsjongejonge wat een reacties, we zijn al op pagina 6. De finale leeft dus wel. Vooropgesteld ik had Lenny een uitstekende Robinson 2006 gevonden. Je kunt echter niet ontkennen dat hij op drie cruciale momenten een fout heeft gemaakt. Alle drie deze fouten zijn hem door het SMS-ende publiek zwaar aangerekend. De fouten zijn:
1. het gamen tot het bittere eind doorzetten en zo Ignace uit het spel werken
2. zijn reactie in de biechtstoel op de terugkomst van Olga
3. zijn reactie op de vraag van Ernst Paul in de studio hoe hij over Olga dacht.

De eerste fout is zwaar ge-edit door de productie en kreeg inderdaad veel aandacht ook nog in de studio, waarbij Ignace zijn woord kon doen. Op dat moment was lenny in de gelegenheid om het grootse gebaar van Ignace te beantwoorden en dat deed hij niet. Daardoor werd hij nog meer de schlemiel.

De biechtstoel is nu juist het enige onderdeel waarbij je gewoon onversneden hoort wat er gezegd is. Op basis van twee dagen met Olga, want langer duurde het niet, trekt hij deze conclusie. Lijkt mij enigzins snel

In de studio kreeg hij de gelegenheid van Ernst Paul zijn opmerkingen te nuanceren, maar nee dat deed hij niet, sterker nog hij trok wel een erg chagrijnig gezicht.

Je weet als je mee doet, dat het per SMS beslist gaat worden. Dat besef was bij Lenny onvoldoende aanwezig. Op basis van zijn vechtlust en onovertroffen aantal gewonnen proeven had hij gewoon moeten winnen. En dat was ook gebeurd als hij zich wat beter had gerealiseerd wat de gevolgen van zijn gedrag waren. De vraag van Klaar was zo nauwkeurig en precies gesteld. Hulde voor Klaar.

Is Olga dan een terechte winnaar? Op basis van wat ik gezien heb, behoorde zij zeker tot de laatste vier en eigenlijk hoorde ze ook wel in de finale thuis. Gezien echter haar opstelling richting Wietske, die ik te ver vond gaan, is zij ook niet helemaal onbevlekt. Zij had echter het geluk dat die relatie met Wietske in de laatste 2 afleveringen hersteld werd en zelfs zo ver dat er openlijke omhelzingen waren het wel leek of ze naar elkaar waren toegegroeid. In ieder geval stemde ze voor Olga bij de eerste stemming op het afvallerseiland. Olga kwam zo met een positiever beeld in de finale.

Bernadette is steeds kansloos geweest. Hoewel ik haar één van de sympatiekste deelnemers vond, was zij bij proeven (behalve de krabbenrace) altijd al vrij snel kansloos. In tegenstelling tot Olga heeft zij wel de kans gehad zich te bewijzen en slaagde daar vaak niet in. Sociaal is zij de beste van het stel. Eigenlijk had ik haar wel in de finale willen zien met Lenny, maar ja ze was kansloos ten opzichte van Olga die verliezer nr. 1 was en natuurlijk bij een stemmming onder de lotgenoot verliezers zeker zou winnen. In een finale met Lenny had Bernadette zeker kans gehad, maar denk ik dat ze uiteindelijk aan het eind nipt verloren had.

Ignace had alles in zich om Robinson te worden. Hij werd het niet, omdat Ernst Paul van de vuurproef had verteld. Lenny zag het gevaar en handelde. Maar dat ging ten koste van Ignace en uiteindelijk verloor hij. De woorden van Ignace in de Studio waren groots. Op basis daarvan en op basis van het feit dat hij bij de meeste proven tweede was na Lenny en op basis van het feit dat hij slechts bij één complot betrokken was, waarbij hij ook nog het initiatief nam om het op te blazen, maken hem tot mijn eigen Robinson 2006. De echte is echter Olga (hoewel echt?)

Dat was het. Het is meer een column geworden, dan een forumbijdrage, maar dat zij me vergeven.
« Laatst bewerkt op: 6-12-2006, 16:07:19 door jebe »

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #113 Gepost op: 6-12-2006, 15:15:38 »
Tsjongejonge wat een reacties, we zijn al op pagina 6. De finale leeft dus wel. Vooropgesteld ik had Lenny een uitstekende Robinson 2006 gevonden. Je kunt echter niet ontkennen dat hij op drie cruciale momenten een fout heeft gemaakt.

en de rest.....

Heel goed geformuleerd Jebe... Zo was het !!!! ::bravo::
Ik heb ook al in vorige posts geschreven dat had Olga samen met Ignazio de finale SMS ronde  moeten spelen ik nog heel diep had moeten nadenken of ik wel 5 sms'jes aan Olga zou gegeven hebben.
Ignazio was heel en al Robinsongehalte... En... Lenny wist dat daarom heeft hij hem weggestemd en daarom had Lenny bang voor de 1/2 finale proef....

Bovendien heeft Ignazio in de studio getoond voor heel Vlaanderen en Nederland, typisch Italiaans trouwens, dat eens een vriend altijd een vriend en die verraadt je niet, in geen enkele omstandigheid.
en dat is heel Robinsonwaardig, meer dan € 50.000 of het "winnen" van spelletjes.

Chapeau Ignazio, bene fatto !!!  ::bravo::


Offline Kuifje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #114 Gepost op: 6-12-2006, 15:42:47 »
Da's waar ook: we hadden Klaar ook nog eens die Lenny onder vuur mocht nemen...Je zou bijna overtuigd raken van een complot.

Ook waar: Lenny heeft enkele eigen glazen ingegooid door met een chagrijnige kop voortdurend uit te stralen dat mis nep-tiet daar absoluut niet naast hem hoorde te zitten.

Offline MiSs Stefanie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #115 Gepost op: 6-12-2006, 15:46:27 »
Ik vond Lenny ook zo overkomen van, ik ben veeeeel beter dan Olga en hij keek echt een beetje minachtend en chagrijnig, dat maakte dat ik het uiteindelijk niet erg vond dat Olga won. Lenny is de hele expeditie sportief geweest vind ik maar tijdens de live finale uitzending vond ik echt het tegenovergestelde.......

Offline doidydog

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #116 Gepost op: 6-12-2006, 16:17:02 »
heert er trouwens iemand nog een leuk autootje gewonnen de laatste tijd? ::tandpastasmiley::

Offline Millesime

  • Forumlid
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #117 Gepost op: 6-12-2006, 17:04:25 »
heert er trouwens iemand nog een leuk autootje gewonnen de laatste tijd? ::tandpastasmiley::


Wij konden niets winnen in Vlaanderen , jullie in Nederland blijkbaar een auto ?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Le Grande Finale !!
« Reactie #118 Gepost op: 6-12-2006, 17:32:16 »
Is 't eigenlijk niet "La Grande Finale"? ???
:o ::vergroot:: ;D ::) ;) >:D

:P
::rofl::
::jaja:: ::jaja:: ::jaja::

En bij ons kon er inderdaad helemaal niets gewonnen worden.
En ik lijf er bij dat het kiezen van een winnaar door te smsen BELACHELIJK is. Erg jammer.

Offline Test

  • Realitynet.nl Administrator
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Le Grand Finale !!
« Reactie #119 Gepost op: 6-12-2006, 17:58:48 »
Precies, deze vis heeft zeker niet als voedsel gediend. Eerder in de serie is er trouwens ook al een keer een kogelvis gedood, ik meen door Koen.

Maar zoals Mirtjuh al schreef: het valt echt te betwijfelen dat ze die vis daar expres hebben neergelegd voor het mooie plaatje, hij zou ook aangespoeld kunnen zijn. Als ze hem wel express zo neergelegd hebben, is het natuurlijk wel wreed.

Nog even over dat visje... Wat je ziet is zeer waarschijnlijk een zogenaamd "stock shot" Een stukje opname dat tussen 2 scenes wordt ingeplakt maar wat feitelijk niks met die scenes van doen heeft en dus ook helemaal niet ter plaatse opgenomen hoeft te zijn. Het zijn dus shots die men op voorraad (in stock) heeft om dingen aan elkaar te knopen.

Het zou dus heel goed kunnen dat dat visje gewoon ergens aangespoeld is en dat men dit gefilmd heeft. (Er is dan dus niks in scene gezet) Zover ik het begrepen heb, gaat men vaak van te voren allerlei stock shots filmen die men dan bij de montage kan gebruiken.
Geniet nooit met mate...