Poll

Ben je een Patrick of een Sacha?

Patrick
13 (41.9%)
Sascha
18 (58.1%)

Totaal aantal stemmen: 31

Auteur Topic: Ben je een Patrick of een Sascha?  (gelezen 10141 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Ben je een Patrick of een Sascha?
« Gepost op: 24-09-2011, 22:11:32 »
Donderdag was ik niet thuis, daarom zag ik pas vanmiddag in de herhaling de laatste aflevering. En dat leidde tijdens het avondeten direct tot een leuke discussie met mijn man. Namelijk, hoe zou jij stemmen, als Patrick of als Sacha?

Sacha is bereid om te stemmen op een sterke kandidaat, om daarmee zijn eigen kansen later in de strijd te vergroten.
Patrick kan dat niet over zijn hart verkrijgen, hij wil rechtstreeks winnen van andere sterke kandidaten, en ze niet laf wegstemmen.

Mijn man vindt het oneerlijk om op een sterke en actieve kandidaat als Nicolas te stemmen, alleen omdat je denkt dat hij anders in de individuele strijd wellicht te sterk voor je is. Ik vind dat een stem op Nicolas nu juist een tactische slimme zet kan zijn, als je je eigen kansen in de Expeditie daarmee vergroot.

Wat vind jij?
« Laatst bewerkt op: 25-09-2011, 22:26:56 door Lukie4 »
Keep calm and eat chocolates!

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #1 Gepost op: 24-09-2011, 22:18:42 »
ik zou stemmen als een patrick

ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om iemand die zo hard werkt en het gewoon het meest verdiend weg te stemmen
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #2 Gepost op: 24-09-2011, 22:26:41 »
Indien het enkel een proeventijger zou zijn en geen reet uitvoert in het kamp zou ik gaan voor de Sacha manier, doet de persoon in kwestie alles eraan doet om het kampleven aangenamer te maken en zich alsnog ten volle geeft met de proeven en zou ik het patroon van Patrick volgen.

Een bijkomende gegeven is natuurlijk indien je zelf een Nicolas bent dan moet je het patroon van Sacha volgen.   ::)

« Laatst bewerkt op: 25-09-2011, 12:46:05 door reaver »

Offline pepim

  • Forumlid
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #3 Gepost op: 24-09-2011, 22:27:20 »
Ik zou stemmen als Patrick, maar niet omdat ik het oneerlijk zou vinden, maar omdat het gewoon niet slim is om in dit stadium een sterke kandidaat er uit te stemmen. Mijn mening  ;)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #4 Gepost op: 25-09-2011, 08:05:17 »
Op dit moment zou het beter te zijn om als een Patrick te stemmen. Hij is immers (zoals al door anderen gezegd) nog heel nuttig voor de proeven en ook op het eiland doe hij genoeg.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #5 Gepost op: 25-09-2011, 08:59:31 »
Zoals ik al vaker zeg: in de 'kampenperiode' moet je je team zo sterk mogelijk houden en dus de zwaksten wegstemmen; pas vanaf de samensmelting is de strijd individueel en dien je je concurrenten weg te stemmen, dus ik zou stemmen als een Patrick.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #6 Gepost op: 25-09-2011, 09:48:35 »
In verreweg de meeste gevallen zou ik te typeren zijn als een ‘Sascha’. Vergroting van de eigen winkansen is essentieel als je Expeditie Robinson wenst te winnen. Het wegstemmen van een andere kandidaat is nooit laf of oneerlijk, daar iedereen in beginsel gelijk is en zelf mag bepalen welke criteria van toepassing zijn voor het al dan niet wegstemmen van een ander is het juist onredelijk om te stellen dat een bepaalde kandidaat een soort onschendbaarheid verdient vanwege bepaalde eigenschappen of vaardigheden. De kandidaten zijn volledig vrij om bepalen of de bruikbaarheidwaarde voor de groep op enig moment belangrijker is dan de individuele winkansen (soms is het omgekeerd en soms blijken ze samen te vallen). Deze tegenstelling levert conflictsituaties op en zorgt ervoor dat er constant afwegingen gemaakt moeten worden door de deelnemers. In het geval van proeven kan zowel zwakte als dominantie een reden zijn om een kandidaat weg te stemmen. En op sociaal gebied kan een sterke aanwezigheid net als afwezigheid de ondergang van een kandidaat betekenen. Men moet balanceren, observeren, interpreteren en manoeuvreren om zelf niet geslachtofferd te worden.

Door zelf niet weggestemd te worden en anderen wel weg te stemmen overwin je de tegenstanders en kom je tegelijkertijd een stap dichterbij de eindoverwinning. Wie weggestemd wordt heeft gefaald in de individuele strijd, de betreffende kandidaat heeft dan namelijk ergens een fout gemaakt waardoor hij/zij in de gevarenzone terecht kwam (geen alliantie, onbetrouwbaar, bazig type, energieloos, zwakste schakel, te grote bedreiging, onaangepast gedrag etc.) Stellen dat de individuele strijd alleen gevoerd wordt tijdens de proeven en op overlevingsgebied is afbreuk doen aan de complexiteit van Expeditie Robinson. De strijd wordt op vele terreinen gestreden (op fysiek, mentaal, sociaal, tactisch en strategisch vlak), geringschatting van één van of meer terreinen is vragen om moeilijkheden.

Overigens, het al dan niet wegstemmen van Nicolas kan natuurlijk zowel de eigen winkansen vergroten als verkleinen. Er hangt veel af van het moment waarop de samensmelting plaatsvindt, de kandidaat die terugkeert in het spel en de positie van Jochem/Esther op dat moment. Ik zou de gok waarschijnlijk durven nemen maar erken de bijkomende risico’s. Zover wij te zien kregen telden deze afwegingen echter niet voor Patrick, hij viel (net als de man van Swifty) in de val van robinsonwaardigheid.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #7 Gepost op: 25-09-2011, 09:58:28 »
Zoals ik al vaker zeg: in de 'kampenperiode' moet je je team zo sterk mogelijk houden en dus de zwaksten wegstemmen; pas vanaf de samensmelting is de strijd individueel en dien je je concurrenten weg te stemmen, dus ik zou stemmen als een Patrick.

Over het algemeen is deze denkwijze prima te verdedigen maar het is een misvatting om te denken dat het spel pas individueel wordt vanaf de samensmelting. Er is zowel een strijd gaande binnen teams als tussen teams. En natuurlijk zijn er tal van situaties denkbaar waarin het wegstemmen van sterke tegenstanders in de teamfase goed te verantwoorden is, bijvoorbeeld naarmate de samensmelting dichterbij komt en er een groot numeriek voordeel is ten opzichte van het andere team.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #8 Gepost op: 25-09-2011, 11:13:49 »
ik zou mijn stem in eerste instantie laten afhangen of ik hem mag.
Vervolgens als een Sacha
Vervolgens als een Patrick
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #9 Gepost op: 25-09-2011, 12:45:31 »
als Sasha, want ik wil wel altijd winnen ;D
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #10 Gepost op: 25-09-2011, 12:57:32 »
Ik zie het toch als een nadeel om in de voorronde de sterkeren weg te stemmen. Zo vergroot je de kans dat je team de verschillende proeven gaat verliezen. Daardoor moet er dus iedere keer iemand worden weggestemd, waardoor de kans dus steeds groter wordt dat jij de volgende bent die zal worden weggestemd...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Rogue

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Hear me roar.
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #11 Gepost op: 25-09-2011, 13:01:38 »
Ik ben een patrick.
als ik in zijn schoenen zou staan zou ik willen winnen van de beste en niet van de zwakste.
Je gaat geen robinson waardige speler wegstemmen om je eigen kansen te vergroten. Maar ja dat vind ik, als ik daardoor verlies zou ik daar geen problemen mee hebben.
Ik wil ook graag winnen, en kan slecht tegen mijn verlies. Maar als ik zou verliezen van een Nicholas of een Maxime ( ik noem maar even wat )dan heb ik in elk geval van de sterkste verloren.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.

Offline Lexxan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just call me a SURVIVOR -- Helena Paparizou
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #12 Gepost op: 25-09-2011, 13:09:41 »
Zonder enige twijfel, Sascha. Het doel is om het einde van het spel te halen, en ikzelf weet dat ik niet de fysieke kracht heb om me te kunnen meten met de zogenaamde "sterksten". (justfyi: Ik zit ongeveer tussen Kobe en Iwein wat conditie betreft, dus als ik de Patrick route neem zal ik het niet lang trekken  ;))

Eigenlijk zal ik, hypothetisch gezien, geen keus hebben: Ik MOET tactisch stemmen om mezelf verder in het spel te brengen. Punt.

Tenslotte is het doel om zo LANG mogelijk in het spel te blijven. Overleven in ELKE zin van het woord. Hoe je het doet maakt niet uit. Mijn  manier is door het slim (doch niet achterbaks of sluw) aan te pakken. (Mijn methode zou zijn om complotten te smeden met de parias in de groep, omdat die ALTIJD een groter doelwit zullen zijn dan ikzelf).

Uiteindelijk vind ik het idee dat "de sterksten aan het einde moeten staan" geen goede notie. Het is kortzichtig (want om ER te winnen is er ZO veel meer nodig dan uithoudingsvermogen en kracht) en het maakt voorspelbare T.V. (Je kunt meestal wel voorspellen wie ver geraakt in de expeditie en wie niet, gewoon gebaseerd op hoe goed ze het doen in de eerste proeven).

Wat ER vooral vergt is aanpassingsvermogen, je aanpassen aan je leefomstandigheden, maar vooral ook aan de mensen waarmee je gestrand bent. Ben je slecht in proeven? Wees dan vriendelijk en opgewekt en/of een harde werker om het leven van je kampgenoten aangenaam te maken, (dit heeft al meerdere keren gewerkt: Zie Emma, HiuKwan, e.d) of speel het tactisch (bvb: Iwein & Tatiana, Nicole, e.d.) Ben je in een sociaal zwakke positie? Geef dan alles tijdens de proeven zodat je niet naar de eilandraad moet. Enzovoort, enzoverder.

Dit is wat ik belangrijker vind dan Kracht: De WIL om te winnen en het vermogen om je aan alle omstandigheden aan te passing. Zelf heb ik een gloeiende hekel aan de term "Robinson(on)waardigheid" en hoe deze zo vaak ongepast wordt rondgestrooid, maar als er IEMAND is die naar mijn mening Robinsonwaardig is, is het diegene die WILT winnen en die bereid is om er actief aan te werken EN die bereid zich aan alle omstandigheden aan te passen, hoe goed of hoe slecht ze ook zijn. Dat is wat wan een Robinson een "Ware Robinson" maakt, ongeacht kracht, overlevingsskills, intelligentie, uithoudgensvermogen, persoonlijkheid, geslacht of ras: Als je er Wil voor gaan en bereid bent om de knop om te schakelen, verdien je het ook om te winnen.

Sascha heeft die drijfveer Hij is bereid om zich aan alle omstandigheden aan te passen en het spel slim te spelen als hij daar de mogelijkheid toe heeft.

Patrick... niet zo echt. Patrick is NIET de sterkste persoon in het spel en als hij pro-"sterksten" blijft, zal hij zo goed als NOOIT kunnen winnen. Het is alleen in je voordeel om het spel voor de "sterksten" spelen als je daar ook daadwerkelijk toe behoort, en Patrick zal waarschijnlijk NIET winnen als hij grotere bedreiginen zoals Nicolas, Sascha, Ester of Jochem in zijn midden houdt en voor hen gaat spelen. Misschien wint hij alsnog, maar ik betwijfel of dat zal zijn vanwege zijn fysieke kracht. (meer door zijn goede sociale vaardigheden).
HOEZO, HYENA'S??? DIE ETEN JE ZO ALS EEN BORRELNOOT OP!!! *nom nom nom*

Offline klimmer

  • Forumlid
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #13 Gepost op: 25-09-2011, 13:50:59 »
Ik zou stemmen als Sascha. Dit heeft in mijn mening niks te maken met lafheid ofzo. Maar eerder met het feit dat je je eigen kansen moet vergroten. Daarbij komt dat ik verwacht dat er eerdaags een kampenwiseling gaat zijn. En behalve het feit dat hij veel doet rond kamp vind ik niet dat hij zich totnutoe heeft bewezen in proeven. Ook denk ik dat hij, zodra hij de kans krijgt met de andere Belgen gaat samenwerken, en dat kan potentieel je eigen kansen drastisch verkleinen.

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #14 Gepost op: 25-09-2011, 14:44:08 »

als ik in zijn schoenen zou staan zou ik willen winnen van de beste en niet van de zwakste.
maar is het niet zo dat als je kan zorgen dat je zo'n 'beste' wegstemt, dan je dan 'wint' van die persoon?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #15 Gepost op: 25-09-2011, 19:09:30 »
Ik ben een patrick.
als ik in zijn schoenen zou staan zou ik willen winnen van de beste en niet van de zwakste.
Je gaat geen robinson waardige speler wegstemmen om je eigen kansen te vergroten. Maar ja dat vind ik, als ik daardoor verlies zou ik daar geen problemen mee hebben.
Ik wil ook graag winnen, en kan slecht tegen mijn verlies. Maar als ik zou verliezen van een Nicholas of een Maxime ( ik noem maar even wat )dan heb ik in elk geval van de sterkste verloren.


Na al die jaren snap ik nog steeds niet waarom Maxime zo ontzettend Robinsonwaardig zou zijn. Hij speelde het spel niet goed, ging er notabene bij een proef uit. Ik denk nog steeds dat het bij hem puur op uiterlijk gebaseerd is ::)


En eens met anderen, de term Robinsonwaardig is zo waardeloos, omdat het zo onduidelijk is. Is Tanja meer of minder Robinsonwaardig dan Esther bijv? Tanja voelt zich ellendig maar blijft wel in de grot, Esther doet zich sterk voor maar maakt wel foutjes.

Je doet toch mee voor jezelf, om zelf zo ver mogelijk te komen? Dan valt tactisch stemmen wat mij betreft daar ook onder.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #16 Gepost op: 25-09-2011, 20:01:38 »
Na al die jaren snap ik nog steeds niet waarom Maxime zo ontzettend Robinsonwaardig zou zijn. Hij speelde het spel niet goed, ging er notabene bij een proef uit. Ik denk nog steeds dat het bij hem puur op uiterlijk gebaseerd is ::)
we hebben het hier niet over Maxime van vorig jaar, toch?
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #17 Gepost op: 25-09-2011, 20:03:56 »
volgens mij gaat het om deze Maxime, ook bekend van de strijd der titanen
Keep calm and eat chocolates!

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #18 Gepost op: 25-09-2011, 20:07:27 »
okay, ik heb helaas pas sinds 2007 ER ontdekt, vandaar dat ik 'm niet ken.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline Lexxan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Just call me a SURVIVOR -- Helena Paparizou
Re: Ben je een Patrick of een Sacha?
« Reactie #19 Gepost op: 25-09-2011, 20:19:29 »
Na al die jaren snap ik nog steeds niet waarom Maxime zo ontzettend Robinsonwaardig zou zijn. Hij speelde het spel niet goed, ging er notabene bij een proef uit. Ik denk nog steeds dat het bij hem puur op uiterlijk gebaseerd is ::)


Ik was nooit echt een fan van Maxime, maar ik ben nu ER6 aan het herbekijken op Youtube, en hij is verruit een van mijn favorieten. Niet echt wat ik versta onder een "Ware Robinson" (Daarvoor is hij VEEL te egoïstisch en te koppig), maar zeker vermakelijk.

Nicole: [midden in een tirade]"Weet je wat het probleem is? Ik ben eigenwijs en jij bent eigenwijs, alleen pik jij het niet van mij!
- Voor Hans strategisch spelen (maar het wel verbergen van de anderen door het maken van varanenvallen en door kleine meisjes te pesten en daar de aandacht op te vestigen.)


Iedereen heeft zo zijn eigen definitie en dat is de op-één-na voornaamste waarom Robinsonwaardigheid zo'n te-vermijden-term is. De Voornaamste reden is echter het feit dat deze maar al te vaak als maatstaf gebruikt wordt om onderscheid te maken tussen diegenen die je meerder- of gelijkwaardig aan jezelf acht, en diegenen die je t.o.v. jezelf als minderwaardig beschouwt. Echt verwerpelijk.

HOEZO, HYENA'S??? DIE ETEN JE ZO ALS EEN BORRELNOOT OP!!! *nom nom nom*