Zonder enige twijfel, Sascha. Het doel is om het einde van het spel te halen, en ikzelf weet dat ik niet de fysieke kracht heb om me te kunnen meten met de zogenaamde "sterksten". (justfyi: Ik zit ongeveer tussen Kobe en Iwein wat conditie betreft, dus als ik de Patrick route neem zal ik het niet lang trekken
)
Eigenlijk zal ik, hypothetisch gezien, geen keus hebben: Ik MOET tactisch stemmen om mezelf verder in het spel te brengen. Punt.
Tenslotte is het doel om zo LANG mogelijk in het spel te blijven. Overleven in ELKE zin van het woord. Hoe je het doet maakt niet uit. Mijn manier is door het slim (doch niet achterbaks of sluw) aan te pakken. (Mijn methode zou zijn om complotten te smeden met de parias in de groep, omdat die ALTIJD een groter doelwit zullen zijn dan ikzelf).
Uiteindelijk vind ik het idee dat "de sterksten aan het einde moeten staan" geen goede notie. Het is kortzichtig (want om ER te winnen is er ZO veel meer nodig dan uithoudingsvermogen en kracht) en het maakt voorspelbare T.V. (Je kunt meestal wel voorspellen wie ver geraakt in de expeditie en wie niet, gewoon gebaseerd op hoe goed ze het doen in de eerste proeven).
Wat ER vooral vergt is aanpassingsvermogen, je aanpassen aan je leefomstandigheden, maar vooral ook aan de mensen waarmee je gestrand bent. Ben je slecht in proeven? Wees dan vriendelijk en opgewekt en/of een harde werker om het leven van je kampgenoten aangenaam te maken, (dit heeft al meerdere keren gewerkt: Zie Emma, HiuKwan, e.d) of speel het tactisch (bvb: Iwein & Tatiana, Nicole, e.d.) Ben je in een sociaal zwakke positie? Geef dan alles tijdens de proeven zodat je niet naar de eilandraad moet. Enzovoort, enzoverder.
Dit is wat ik belangrijker vind dan Kracht: De WIL om te winnen en het vermogen om je aan alle omstandigheden aan te passing. Zelf heb ik een gloeiende hekel aan de term "Robinson(on)waardigheid" en hoe deze zo vaak ongepast wordt rondgestrooid, maar als er IEMAND is die naar mijn mening Robinsonwaardig is, is het diegene die WILT winnen en die bereid is om er actief aan te werken EN die bereid zich aan alle omstandigheden aan te passen, hoe goed of hoe slecht ze ook zijn. Dat is wat wan een Robinson een "Ware Robinson" maakt, ongeacht kracht, overlevingsskills, intelligentie, uithoudgensvermogen, persoonlijkheid, geslacht of ras: Als je er Wil voor gaan en bereid bent om de knop om te schakelen, verdien je het ook om te winnen.
Sascha heeft die drijfveer Hij is bereid om zich aan alle omstandigheden aan te passen en het spel slim te spelen als hij daar de mogelijkheid toe heeft.
Patrick... niet zo echt. Patrick is NIET de sterkste persoon in het spel en als hij pro-"sterksten" blijft, zal hij zo goed als NOOIT kunnen winnen. Het is alleen in je voordeel om het spel voor de "sterksten" spelen als je daar ook daadwerkelijk toe behoort, en Patrick zal waarschijnlijk NIET winnen als hij grotere bedreiginen zoals Nicolas, Sascha, Ester of Jochem in zijn midden houdt en voor hen gaat spelen. Misschien wint hij alsnog, maar ik betwijfel of dat zal zijn vanwege zijn fysieke kracht. (meer door zijn goede sociale vaardigheden).