Auteur Topic: FINALE aflevering  (gelezen 57253 keer)

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #100 Gepost op: 21-12-2012, 08:55:07 »
Ik vind wel dat je een beetje gelijk hebt.
Het pokertrio heeft wel dit seizoen gemaakt.
Beetje oneerlijk dat ze met zn 3en elkaar al kenden.
Maar dat vind ik niet zo heel erg, aangezien de andere kandidaten genoeg mogelijkheden hadden om ze uit elkaar te halen of weg te stemmen, maar dit niet deden.

En seppe,  wie is de mol is ook heel leuk om te volgen hoor,
Nog leuker als dit
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Seppe

  • Forumlid
Re: FINALE aflevering
« Reactie #101 Gepost op: 21-12-2012, 09:03:29 »
Wie is de mol wordt al 10 jaar geleden niet meer uitgezonden hier in België,
maar wel grappig dat je het even vermeld want ik heb toevallig een paar weken geleden nog aan andere mensen (die niet kijken) verteld dat Expeditie Robinson dit jaar meer lijkt op "Wie is de Mol" van vroeger. ::tandpastasmiley::

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #102 Gepost op: 21-12-2012, 09:15:10 »
Ik vergeet steeds dat dat in België niet wordt uitgezonden.  ::pinokkio::
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Emiel.B.

  • Forumlid
Re: FINALE aflevering
« Reactie #103 Gepost op: 21-12-2012, 10:55:53 »
Hmmm ik heb vannacht bij thuiskomst de aflevering gekeken, anders zou je het toch al via iets of iemand horen wie er gewonnen heeft. Fatima ds. Ik ben er niet blij mee en ook niet niet blij... er tussen in. Heeft ze het verdiend? Ja... Is ze een Robinson? Nee, dat in mijn ogen dan weer niet. Door tactisch inzicht en steun is ze ze zover gekomen.

Waarom ben ik blij? Dat Peggy niet heeft gewonnen, want die verdiende het absoluut niet.
Waaom niet blij? Duidelijk, dat Fayah niet heeft gewonnen, die verdiende het in mijn ogen van deze 4 het meest.


Wat me wel opviel is dat Chris toch redelijk snel op de toren stond. Die had eigelijk ook nog kunnen winnen dus zo'n verre afstand heeft hij denk ik niet gehad.

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #104 Gepost op: 21-12-2012, 11:07:38 »
Ik heb daar een theorie over,
Chris kan nooit zo snel bij het platform zijn gekomen.
Chris dee (zo leek het op tv) even snel over het vishengellen als fajah en Peggy erover deden om allebei 1x te gooien met het vuur.

We zagen Chris aankomen bij de rest toen Fatima al gewonnen had.
De tijd die tussen de winst van Fatima en de aankomst van Chris zat is onbekend.
Dit kan best even geduurd hebben.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline planetwave

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #105 Gepost op: 21-12-2012, 11:19:10 »
Ik vergeet steeds dat dat in België niet wordt uitgezonden.  ::pinokkio::

Ter info: De Mol is uitgevonden in België, en heeft 3 seizoenen gespeeld om dan op een hoogtepunt te stoppen. De format is dan verkocht in het buitenland.

Offline Seppe

  • Forumlid
Re: FINALE aflevering
« Reactie #106 Gepost op: 21-12-2012, 11:46:45 »
Over de vraag "Wat is de definitie van de beste Robinson" vond ik dat Chris het beste antwoord heeft gegeven: (vrij samengevat)
Iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten, ieder heeft zijn eigen talenten. Diegene dat zichzelf het beste kent en dus zijn sterke punten ( talenten ) kan gebruiken in zijn voordeel, en ervoor zorgt dat zijn zwakke punten niet in zijn nadeel werken, en zo op zijn eigen manier de Finale kan halen, die is een goede Robinson.

Dan kan je met dat in het achterhoofd de volgende analyse maken:

Fajah was sociaal zwak, maar was fysiek / mentaal sterk en won vele proeven ( duels ) en ze stapte met haar strategisch inzicht op de juiste momenten in de juiste "groepen". Ze heeft ook de (voor haar) juiste momenten gekozen om het spel te doen kantelen ( bv. Matthias eruit gestemd waardoor er 1 plaats vrijkwam in de Finale die zij dan kon innemen, op dat moment gingen ze er vanuit dat er 3 finale plaatsen waren ).

Chris was fysiek zwak, maar heeft zeer sterke strategische skills die hij gebruikte om alle fysiek sterkeren naar huis te stemmen wat ook zeer goed gelukt is ( Lodewijk wegstemmen via tactiek was 1 van de belangrijkste zetten voor hem ). Verder heeft hij zijn skills gebruikt om de stemmingen zo te sturen om de focus van de stemmingen altijd op anderen te leggen, zodat hij zelf in totaal maar 1 tegenstem heeft gekregen. Hij is de finale ingestapt zonder ook maar 1 proef te winnen.

Peggy haar sterkste punt was vooral low-profile zijn, waardoor ze overal vantussen kon glippen en door zich bij de juiste mensen aan te sluiten, zoals ze zei "If you can't beat them, join them". En zo haalde zij de finale. Ze heeft het gat dat er door Matthias gekomen was, opgevuld. Ze had ook de andere groep kunnen joinen, dan was Chris en Fatima eruit gegaan maar dan was de tegenstand waarschijnlijk zwaarder voor haar: In groep met Chris en Fatima was haar kans om de Finale te halen veel groter, dan als ze met de anderen een groep had gevormd. En dit is dan ook gelukt.

Fatima is fysiek sterk, sociaal sterk, strategisch sterk, maar haar zwakste punt was denk ik dat ze nogal bazig is. Althans, dat zegt ze, en dat wist ze, en ze heeft er speciaal op gelet dat ze zich op tijd stil en gedeisd hield, dus doordat ze haar zwakke punt herkende, heeft ze hier geen last van gehad, en hebben we haar ook nooit bazige dingen zien doen op het scherm: resultaat was 0 stemmen op de eilandraden.



Dus wat maakt een beste Robinson? Dat wat Chris gezegd heeft, als je het mij vraagt.
« Laatst bewerkt op: 21-12-2012, 12:04:38 door Seppe »

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #107 Gepost op: 21-12-2012, 11:50:23 »
Ter info: De Mol is uitgevonden in België, en heeft 3 seizoenen gespeeld om dan op een hoogtepunt te stoppen. De format is dan verkocht in het buitenland.

Weet ik :)
Maar ik vergeet wel eens dat in België en Nederland niet alles hetzelfde is oa wat tv betreft.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline lemmyfan396

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • I am a man who walks alone...
Re: FINALE aflevering
« Reactie #108 Gepost op: 21-12-2012, 12:13:36 »
Over de vraag "Wat is de definitie van de beste Robinson" vond ik dat Chris het beste antwoord heeft gegeven: (vrij samengevat)
Iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten, ieder heeft zijn eigen talenten. Diegene dat zichzelf het beste kent en dus zijn sterke punten ( talenten ) kan gebruiken in zijn voordeel, en ervoor zorgt dat zijn zwakke punten niet in zijn nadeel werken, en zo op zijn eigen manier de Finale kan halen, die is een goede Robinson.

Dan kan je met dat in het achterhoofd de volgende analyse maken:

Fajah was sociaal zwak, maar was fysiek / mentaal sterk en won vele proeven ( duels ) en ze stapte met haar strategisch inzicht op de juiste momenten in de juiste "groepen". Ze heeft ook de (voor haar) juiste momenten gekozen om het spel te doen kantelen ( bv. Matthias eruit gestemd waardoor er 1 plaats vrijkwam in de Finale die zij dan kon innemen, op dat moment gingen ze er vanuit dat er 3 finale plaatsen waren ).

Chris was fysiek zwak, maar heeft zeer sterke strategische skills die hij gebruikte om alle fysiek sterkeren naar huis te stemmen wat ook zeer goed gelukt is ( Lodewijk wegstemmen via tactiek was 1 van de belangrijkste zetten voor hem ). Verder heeft hij zijn skills gebruikt om de stemmingen zo te sturen om de focus van de stemmingen altijd op anderen te leggen, zodat hij zelf in totaal maar 1 tegenstem heeft gekregen. Hij is de finale ingestapt zonder ook maar 1 proef te winnen.

Peggy haar sterkste punt was vooral low-profile zijn, waardoor ze overal vantussen kon glippen en door zich bij de juiste mensen aan te sluiten, zoals ze zei "If you can't beat them, join them". En zo haalde zij de finale. Ze heeft het gat dat er door Matthias gekomen was, opgevuld. Ze had ook de andere groep kunnen joinen, dan was Chris en Fatima eruit gegaan maar dan was de tegenstand waarschijnlijk zwaarder voor haar: In groep met Chris en Fatima was haar kans om de Finale te halen veel groter, dan als ze met de anderen een groep had gevormd. En dit is dan ook gelukt.

Fatima is fysiek sterk, sociaal sterk, strategisch sterk, maar haar zwakste punt was denk ik dat ze nogal bazig is. Althans, dat zegt ze, en dat wist ze, en ze heeft er speciaal op gelet dat ze zich op tijd stil en gedeisd hield, dus doordat ze haar zwakke punt herkende, heeft ze hier geen last van gehad, en hebben we haar ook nooit bazige dingen zien doen op het scherm: resultaat was 0 stemmen op de eilandraden.



Dus wat maakt een beste Robinson? Dat wat Chris gezegd heeft, als je het mij vraagt.

+1
Geweldig goede samenvatting.
Bravo!Echt waar! :)
Zij die denken hier iets interessants te lezen,groeten u!

Offline Maan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #109 Gepost op: 21-12-2012, 12:54:19 »
In België niet  ::ohno::
Mooi dan krijgen we alleen BNers.

Offline Emiel.B.

  • Forumlid
Re: FINALE aflevering
« Reactie #110 Gepost op: 21-12-2012, 13:00:22 »
Mooi dan krijgen we alleen BNers.
Of BN-ers tegen gewone Belgen. En dan is het hopen dat die belgen de BN-ers er allemaal stuk voor stuk snel uitwippen (En ja, ik ben Nederlander) maar vind dat BN-ers en BV-ers een tegenvaller..

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: FINALE aflevering
« Reactie #111 Gepost op: 21-12-2012, 13:11:30 »
Interview met Fatima : Robinson is tactiek maar dat besefte men niet

http://www.expeditierobinson.nl/video/d9af9b92-c3e9-48c3-8820-854af5ca8c88

Offline Maan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #112 Gepost op: 21-12-2012, 13:17:03 »
Of BN-ers tegen gewone Belgen. En dan is het hopen dat die belgen de BN-ers er allemaal stuk voor stuk snel uitwippen (En ja, ik ben Nederlander) maar vind dat BN-ers en BV-ers een tegenvaller..

Nee !
Laat de Vlamingen en de Walen elkaar er maar dmv complotten uitstemmen.
Verschillende landen werkt gewoon niet eerlijk met dit spel.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #113 Gepost op: 21-12-2012, 13:28:44 »
Nee !
Laat de Vlamingen en de Walen elkaar er maar dmv complotten uitstemmen.
Verschillende landen werkt gewoon niet eerlijk met dit spel.

Het concept bestaat al meer dan 10 jaar met co-op tussen NL en B.  Dus beweren of dat niet eerlijk werkt vind ik beetje z'n doel voorbijschieten.

Zolang er bekende koppen meedoen gaan de complotten enkel groter worden omdat men elkaar al kent.
er was niemand die geen een van de anderen kende.  Fatima had nu het geluk/voordeel dat ze zowel mensen uit NL als B kende, dus in die zin vind ik elkaar op voorhand kennen oneerlijker dan een onbekende groep met 2 nationaliteiten die elkaar nog nooit gezien hebben.

Offline Maan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #114 Gepost op: 21-12-2012, 13:38:12 »
Het concept bestaat al meer dan 10 jaar met co-op tussen NL en B.  Dus beweren of dat niet eerlijk werkt vind ik beetje z'n doel voorbijschieten.

Zolang er bekende koppen meedoen gaan de complotten enkel groter worden omdat men elkaar al kent.
er was niemand die geen een van de anderen kende.  Fatima had nu het geluk/voordeel dat ze zowel mensen uit NL als B kende, dus in die zin vind ik elkaar op voorhand kennen oneerlijker dan een onbekende groep met 2 nationaliteiten die elkaar nog nooit gezien hebben.
Het is jou dus nog nooit opgevallen dat de NLers en de Bgen elkaar er puur op nationaliteit uitstemmen?
Al meer dan 10 jaar.
Elk Seizoen hoop je dan dat het dit jaar wel zal meevallen, maar ziedaar na 1 of 2 afleveringen is het dan weer zover.
Ik persoonlijk heb het er een beetje mee gehad.

Offline ormagon

  • Forumlid
Re: FINALE aflevering
« Reactie #115 Gepost op: 21-12-2012, 13:44:34 »
Het is puur een financiële kwestie, anders hadden we het programma waarschijnlijk al niet meer gehad.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #116 Gepost op: 21-12-2012, 14:31:31 »
Het is jou dus nog nooit opgevallen dat de NLers en de Bgen elkaar er puur op nationaliteit uitstemmen?
Al meer dan 10 jaar.
Elk Seizoen hoop je dan dat het dit jaar wel zal meevallen, maar ziedaar na 1 of 2 afleveringen is het dan weer zover.
Ik persoonlijk heb het er een beetje mee gehad.

Het valt me vooral op dat mensen nog altijd niet doorhebben dat de productie dit kan uitvergroten hoe ze willen.  dan is het je misschien opgevallen dat dit jaar de geselecteerde Nederlanders in veel beter conditie waren dan de Belgen... en zo kan je alles labelen... want de zwakke belgen stemmen op de sterke Nederlanders indien het andersom was dat was het ook niet eerlijk want dan zijn de belgen zijn sterker geselecteerd... (sarcastisch bedoeld)

Ik kan me inbeelden dat wanneer je je aan iemand van een andere nationaliteit ergert dat je stem wel makkelijker op die persoon gegeven zal zijn en dan is het om houding en persoonlijkheid, wat eigenlijk niets met nationaliteit te maken heeft, maar dan komt dat calimero-syndroom naar boven dat iets meer eigen is aan de Nederlanders dan de Belgen.   ;)

Puur met de intentie om iedereen van een andere nationaliteit uit te gooien ik geloof het niet... het kan wel dat enkele mensen echt nationalistisch stemmen en blijven stemmen (Fajah & Ruud), maar het is ook meestal dat de productie bij de eerste stemmingen dit wil uitwijzen en 2 stemmingen later klopt er niets meer van die veronderstelling.
« Laatst bewerkt op: 26-12-2012, 05:55:26 door reaver »

Offline Seppe

  • Forumlid
Re: FINALE aflevering
« Reactie #117 Gepost op: 21-12-2012, 14:53:13 »
Iedereen die het programma een beetje gevolgd heeft, heeft gezien dat Matthias, Christophe en Fatima de belangrijkste factor waren in het hele stemmen-gebeuren en dit trio heeft nooit iets van BE vs NL gedaan.

Ik denk dat jullie iets teveel vooroordelen hebben.

Maar er zullen altijd groepen gevormd worden, en de kans is nu eenmaal groter dat een belangrijke factor in deze groepen-vorming te maken heeft met nationaliteit, omdat de mentaliteit van Nederlanders verschilt van die van de Belgen: soort zoekt soort op.

Nu ga ik iets gevaarlijks zeggen:
Het is ook zo dat Nederlanders vaker ruzie hebben onderling, dan de Belgen onderling, waardoor bijgevolg het Nederlandse team een lagere teamspirit heeft dan het Belgische team. En dat zorgt voor slechtere proef-resultaten, en dat zorgt voor meer eilandraden, en dat zorgt voor onevenwicht van Belgen tov. Nederlanders in Belgisch voordeel.

In mijn ogen:
Belgen zijn meer van het principe "iedereen gelijk" en gewoon actie,
terwijl individuele Nederlanders altijd de leiding naar zich toe willen trekken waardoor er conflicten ontstaan binnen hun team, omdat iedereen zijn zegje wil doen / zijn gelijk wil halen. Of zie ik dat verkeerd?  ::zwaai::

Het BE vs NL verhaal was dit jaar echter veel minder het geval dan voorgaande jaren door de (gemengde) kern:
Fatima ( NL ),
Matthias ( BE ),
Peggy ( NL),
Christophe ( BE )


Wat mij betreft mag het nog lang BE vs NL zijn.
« Laatst bewerkt op: 21-12-2012, 15:20:43 door Seppe »

Offline Maan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #118 Gepost op: 21-12-2012, 15:08:56 »
Het valt me vooral op dat mensen nog altijd niet doorhebben dat de productie dit kan uitvergroten hoe ze willen.  dan is het je misschien opgevallen dat dit jaar de geselecteerde Nederlanders in veel beter conditie waren dan de Belgen... en zo kan je alles labelen... want de zwakke belgen stemmen op de sterke Nederlanders indien het andersom was dat was het ook niet eerlijk want dan zijn de belgen zijn sterker geselecteerd...

Ik me inbeelden dat wanneer je je aan iemand van een andere nationaliteit ergert dat je stem wel makkelijker op die persoon gegeven zal zijn en dan is het om houding en persoonlijkheid, wat eigenlijk niets met nationaliteit te maken heeft, maar dan komt dat calimero-syndroom naar boven dat iets meer eigen is aan de Nederlanders dan de Belgen.   ;)

Puur met de intentie om iedereen van het een andere nationaliteit uit te gooien ik geloof het niet... het kan wel dat enkele mensen echt nationalistisch stemmen en blijven stemmen (Fajah & Ruud), maar het is ook meestal dat de productie bij de eerste stemmingen dit wil uitwijzen en 2 stemmingen later klopt er niets meer van die veronderstelling.

Hm..
Nog een reden om alleen met Nlers of alleen Bgen te spelen.
Valt totaal niet mee te communiceren. ::tandpastasmiley::

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: FINALE aflevering
« Reactie #119 Gepost op: 21-12-2012, 15:18:08 »
Nu ga ik iets gevaarlijks zeggen:
Het is ook zo dat Nederlanders vaker ruzie hebben onderling, dan de Belgen onderling, waardoor bijgevolg het Nederlandse team een lagere teamspirit heeft dan het Belgische team. En dat zorgt voor slechtere proef-resultaten, en dat zorgt voor meer eilandraden, en dat zorgt voor onevenwicht van Belgen tov. Nederlanders in Belgisch voordeel.
Nou dan heb jij seizoen 2004 niet gezien, ik kan mij herinneren dat er in het Vlaamse kamp veel meer ruzie was dan in het Nederlandse kamp. ::)
🜃