Auteur Topic: Aflevering 4. Wrecking ball  (gelezen 40597 keer)

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #120 Gepost op: 28-09-2013, 12:00:31 »
Het spel is inderdaad veranderd door de jare heen.
Sommige vinden het leuker zoals het vroeger was,
en andere vinden het leuker zoals het nu is.
Ik vind het leuker zoals het nu is  :)

Ik ben wel blij te horen dat het er voor anderen leuker op geworden is, dan doet het iig iets goeds :) Sorry als ik lomp over kom. Ik ben wat teleurgesteld en moest even m'n gedachten kwijt.

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #121 Gepost op: 28-09-2013, 12:02:02 »
Ik ben wel blij te horen dat het er voor anderen leuker op geworden is, dan doet het iig iets goeds :) Sorry als ik lomp over kom. Ik ben wat teleurgesteld en moest even m'n gedachten kwijt.

Je komt niet lomp over hoor, en het geeft ook niet  ;)
Ik kan me wel voorstellen dat andere het zo minder leuk vinden  ::jaja::
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #122 Gepost op: 28-09-2013, 12:17:09 »
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo'n slimme zet van ze.
Beter hadden Sef en Geza gewoon Veronica gestemd, de lieve vrede bewaard.
Als ze dat gedaan hadden, wonnen ze waarschijnlijk wel de meerderheid van de proeven,
en als ze weer naar een eilandraad zouden moet, dan pas geraldine en anna uit elkaar halen.

Ja precies, dat is precies wat ik er ook over dacht. Ze hadden er niets mee te verliezen om het te doen zoals jij zegt, maar er een hoop mee te winnen.

Ik bedenk me net iets anders wat mij nogal verbaasde deze aflevering. Blijkbaar zit Veronica met een ontstoken schouder. Nou is zij ook duidelijk met haar spelletjes bezig dus je kunt je afvragen wat daar van waar is; misschien faked ze het omdat ze denkt zo mee te kunnen liften tot ver in het spel. Het is niet eens zo'n gek idee. De rest lijkt er echter van overtuigd dat ze echt last heeft van die schouder en ik snap niet hoe je dan lekker door kunt gaan met je complotje, hoe je je eigen spel voor het welzijn van een medespeler zet. Wat een koude kikkers zeg.

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #123 Gepost op: 28-09-2013, 12:20:19 »
Ik denk dat Veronica echt last van haar schouder had. Ze zette ook helemaal geen extra stemmen in bij de eilandraad, en was m.i.echt verbaasd dat Geraldine eruit ging..
Maar waarom blijft ze erin?  Als ze een ontsteking heeft zoals ze denkt, dat gaat niet vanzelf over..
« Laatst bewerkt op: 28-09-2013, 12:27:54 door willy »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #124 Gepost op: 28-09-2013, 12:40:33 »
Ja precies, dat is precies wat ik er ook over dacht. Ze hadden er niets mee te verliezen om het te doen zoals jij zegt, maar er een hoop mee te winnen.

Ik bedenk me net iets anders wat mij nogal verbaasde deze aflevering. Blijkbaar zit Veronica met een ontstoken schouder. Nou is zij ook duidelijk met haar spelletjes bezig dus je kunt je afvragen wat daar van waar is; misschien faked ze het omdat ze denkt zo mee te kunnen liften tot ver in het spel. Het is niet eens zo'n gek idee. De rest lijkt er echter van overtuigd dat ze echt last heeft van die schouder en ik snap niet hoe je dan lekker door kunt gaan met je complotje, hoe je je eigen spel voor het welzijn van een medespeler zet. Wat een koude kikkers zeg.

Je vergeet een ding. Als je ziek bent of om een andere reden weg wilt (zoals Negativ), kun je ten allen tijde het spel verlaten. Het maakt niet uit of ze nu wel of niet weggestemd wordt, als Veronica wil gaan, dan kan ze gewoon uit het spel stappen. Ik vind het van Veronica dan ook niet echt slim om (als ze echt weg wil) dit af te laten hangen van de eilandraad. Of de andere deelnemers dan koude kikkers zijn? Nee, zij weten ook hoe het spel werkt (Geza en Sef zinspelen er ook op dat Veronica toch wel uit haarzelf het spel gaat verlaten en dat ze daarom niet op haar hoeven te stemmen.)

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #125 Gepost op: 28-09-2013, 12:43:00 »

Je vergeet een ding. Als je ziek bent of om een andere reden weg wilt (zoals Negativ), kun je ten allen tijde het spel verlaten. Het maakt niet uit of ze nu wel of niet weggestemd wordt, als Veronica wil gaan, dan kan ze gewoon uit het spel stappen. Ik vind het van Veronica dan ook niet echt slim om (als ze echt weg wil) dit af te laten hangen van de eilandraad. Of de andere deelnemers dan koude kikkers zijn? Nee, zij weten ook hoe het spel werkt (Geza en Sef zinspelen er ook op dat Veronica toch wel uit haarzelf het spel gaat verlaten en dat ze daarom niet op haar hoeven te stemmen.)

Veronica kan inderdaad gewoon meteen na de eilandraad alsnog gewoon opgeven,
maar als ze dan Geraldine laten blijven dan euhh tja, is dat gewoon belachelijk.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline MaikeMeisje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • met een hart van chocolade
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #126 Gepost op: 28-09-2013, 12:48:25 »
Veronica kan inderdaad gewoon meteen na de eilandraad alsnog gewoon opgeven,
maar als ze dan Geraldine laten blijven dan euhh tja, is dat gewoon belachelijk.

Zeker, temeer daar de productie in het verleden dit soort "stem-mij-arme-zieke-er-maar-uit" stemafspraken vaak heeft ondermijnt door de zieke/geblesseerde eerst uit het spel te halen en daarna de, vaak verblufte, kampleden alsnog te laten stemmen. Dat vind ik persoonlijk een betere oplossing.
Als een tomaat een vrucht is, is ketchup dan een smoothie?

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #127 Gepost op: 28-09-2013, 12:55:20 »
Zeker, temeer daar de productie in het verleden dit soort "stem-mij-arme-zieke-er-maar-uit" stemafspraken vaak heeft ondermijnt door de zieke/geblesseerde eerst uit het spel te halen en daarna de, vaak verblufte, kampleden alsnog te laten stemmen. Dat vind ik persoonlijk een betere oplossing.

Dat is zeker beter ja  ::jaja::
Zoals vorig jaar met opgave van die turnster en daardoor een zwarte stem voor dat belgische modelletje omdat ze de meeste stemmen kreeg.
(Valt me op dat ik de namen nieteens meer weet  :o)
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #128 Gepost op: 28-09-2013, 14:12:38 »
Dat is ook wel zo ja. Ik moet zeggen dat ik erg verbaasd was dat Edith mocht blijven nadat Nega had opgegeven, zij het met een zwarte stem. Toch hoop ik ergens dat Geraldine wel mag blijven, puur voor de spelbalans.

Even iets anders. Veel van jullie zullen dit weten, maar voorafgaand aan ER 2013 was er 'vrienden van expeditie robinson'. Het betreft een mini expeditie van 4 dagen met 4 onbekenden. Geen idee of dat uitgezonden is, maar op de site is het terug te zien, vier keer 10 minuten. Best leuk. Er is ook een youtube kanaal waar jaar 2005-2007 te zien is, en de allstar expeditie.

Offline Cynneke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #129 Gepost op: 28-09-2013, 14:15:58 »
Maar waarom blijft ze erin?  Als ze een ontsteking heeft zoals ze denkt, dat gaat niet vanzelf over..

Ja hoor, ik vermoed dat het een slijmbeursontsteking is (zelf al tig keer gehad) en die gaat best vanzelf over hoor. Gewoon rust houden. En dat kan Veronica op het eiland ook.
Ik onthoud altijd werkelijk alles. Het beroerdste is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #130 Gepost op: 28-09-2013, 14:22:45 »
Als ER fan van het eerste uur ben ik weer erg teleurgesteld in de ontknoping van deze aflevering, iets dat een trend lijkt te worden. Anderen hebben in deze thread al aangegeven dat ER niet meer het (ogenschijnlijke) overlevingsspel is dat het ooit was. Naar mijn mening is het vervallen tot een ontzettend droevig gebeuren. Goyathlay geeft aan dat complotten altijd al onderdeel waren van de serie maar ziet een essentieel verschil over het hoofd naar mijn mening.

[.....................................]

Dus Goyathlay, als mensen als ik zeggen dat ze ziek worden van "die complotten", bedoelen we dat enige eer volledig ontbreekt, waardoor het stemmen en de complotten los zijn komen te staan van de rest van het spel. De competitie van toen maakt geen deel meer uit van het spel. Er is geen enkele reden om het spel van met name vorig jaar nog op zo'n eiland te spelen; doe dat lekker in een villa, noem het de gouden kooi of zo en geef ons ons Expeditie Robinson terug. Ik hoop echt dat deze editie die van vorig jaar niet achterna gaat.

We kijken wellicht anders naar de motivaties van kandidaten om iemand weg te stemmen. Iemand wegstemmen om je team sterker te maken is naar mijn mening niet eervoller dan iemand wegstemmen omwille van een alliantie. Beide motivaties zijn puur uit eigenbelang, zoals het binnen een spel hoort. Een krachtig team is enkel een voertuig om de eigen kansen te vergroten. Kandidaten hoeven daar echter geen gebruik van te maken, je grootste concurrenten kunnen zich namelijk wel eens binnen je eigen team bevinden.

Het competitiegevoel waarover je spreekt ervaar ik tegenwoordig juist veel meer dan in het verleden. Er wordt nu constant en op alle vlakken gestreden terwijl in sommige edities de nadruk heel erg lag op het fysieke aspect tijdens proeven of de overlevingsvaardigheden. De weg naar de finale ligt nu vol obstakels, het einde kan op heel veel manieren bereikt worden maar zelden zonder een hevig gevecht. Voormalige winnaars als Marnix en Frank zouden het in de hedendaagse situatie veel lastiger hebben, juist omdat de vanzelfsprekendheid waarmee bepaalde kandidaten eerder ver konden komen is verdwenen. De allianties worden tegenwoordig ook veel vaker verbroken, de veiligheid die allianties ooit boden is geringer geworden.

Overigens werden in het verleden ook vaak genoeg kandidaten weggestemd vanwege de bedreiging die ze vormden. Kandidaten als Kris, Gwann en Meintje werden in een hele vroege fase weggestemd omdat ze te sterk en dus gevaarlijk werden bevonden (nota bene in de allereerste Expedities). Vandaar dat ik stelde dat veel ontevreden kijkers het verleden van Expeditie Robinson romantiseren. Voorts is het van belang om je te realiseren dat de kandidaten vroeger door de jury werden beloond of gestraft indien ze de finale bereikten. Je kon je dus niet veroorloven om teveel medekandidaten tegen je te krijgen. Daardoor werd er milder en minder openlijk gespeeld. Je moest je tegenstanders zowel voor als na het wegstemmen weten te paaien. De motivatie daarvoor was wederom eigenbelang en niet het nastreven van een nobele of eervolle speelwijze. Als je oude interviews met Richard (een winnaar die vaak opgehemeld wordt) terugleest dan krijg je al snel door dat hij een keiharde speler was die maar één doel voor ogen had: winnen ten koste van alles.

Wat betreft je laatste opmerking: ik vermoed dat je zelf ook wel kunt bedenken waarom er nog altijd gekozen wordt voor een eiland en niet voor een villa. De charme van het spel wordt nog altijd voor een groot deel bepaald door de uniciteit van de spelomgeving. Juist door de gekozen locatie worden er ontzettend veel lagen aan het spel toegevoegd.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Silk Nightwalker

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #131 Gepost op: 28-09-2013, 14:31:27 »
Veronica wegstemmen had vertrouwen gekweekt.. dat vertrouwen is nu heel ver te zoeken!!!

Het kan natuurlijk ook dat Geza en Sef (en Jan) het helemaal niet erg vinden om de proeven te verliezen. Want dit is voor hen de manier om alvast sterke mensen (fysiek, sociaal of mentaal) eruit te stemmen. Voor de samensmelting en het ieder voor zich is.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #132 Gepost op: 28-09-2013, 14:43:39 »
We kijken wellicht anders naar de motivaties van kandidaten om iemand weg te stemmen. Iemand wegstemmen om je team sterker te maken is naar mijn mening niet eervoller dan ..............etceter, etcetera, etcetera ..............voor een groot deel bepaald door de uniciteit van de spelomgeving. Juist door de gekozen locatie worden er ontzettend veel lagen aan het spel toegevoegd.

Sterke redenering, Goyathlay  ::ok:: ,hoewel ik de weemoed van Dannyboy ook wel kan begrijpen, toen alles nog wat eenvoudiger en overzichtelijker was.
Alleen, als je 'eerlijkheid' wilt zien, dan zit je naar een sport-WK of -OS te kijken en heet het niet meer ER.

Zouden we kunnen stellen, dat ER mee-evolueert met de ontwikkelingen in de huidige samenleving?

Offline Silk Nightwalker

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #133 Gepost op: 28-09-2013, 14:50:15 »
Nou, het team van Robert reageerde hoe ik had verwacht. Not amused dat hij zich als de baas opstelde. Gelukkig voor hem wonnen ze de proef, anders had hij eruit gelegen.

Ook dom van Paulien dat ze vertelde over de keus tussen kist met eten en stemmen. Ze had het geheim moeten houden dat ze 5 stemmen heeft. Dan was ze veel minder sterk overgekomen en had Geraldine haar niet als bedreiging gezien.

Of de keus van de jongens en Paulien om toch het originele complot aan te houden (Geraldine wegstemmen) erg slim is weet ik niet. Als Anne en Paulien even nadenken weten ze dat er nu nog een blok is, Sef en Geza. En dat het dus verstandig is om die op te breken, net als de heren bij Anne en Geraldine hebben gedaan. Als ze dan Veronica zo ver kunnen krijgen om te blijven tot de volgende eilandraad is het drie tegen drie. Je zegt dat je Veronica eruit gaat stemmen maar stemt op bijv Sef. Dan kan Veronica de dag daarna naar huis. Extra zuur voor de mannen >:D

Maar ik vrees dat ze niet zo slim zijn. Ik vind complotten leuk om naar te kijken, maar als ze erg lang duren vind ik het nog leuker als het ontploft door een goede tegenzet van het potentiele slachtoffer.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #134 Gepost op: 28-09-2013, 15:45:13 »
Ook dom van Paulien dat ze vertelde over de keus tussen kist met eten en stemmen. Ze had het geheim moeten houden dat ze 5 stemmen heeft. Dan was ze veel minder sterk overgekomen en had Geraldine haar niet als bedreiging gezien.

Of de keus van de jongens en Paulien om toch het originele complot aan te houden (Geraldine wegstemmen) erg slim is weet ik niet. Als Anne en Paulien even nadenken weten ze dat er nu nog een blok is, Sef en Geza. En dat het dus verstandig is om die op te breken, net als de heren bij Anne en Geraldine hebben gedaan. Als ze dan Veronica zo ver kunnen krijgen om te blijven tot de volgende eilandraad is het drie tegen drie. Je zegt dat je Veronica eruit gaat stemmen maar stemt op bijv Sef. Dan kan Veronica de dag daarna naar huis. Extra zuur voor de mannen >:D

Maar ik vrees dat ze niet zo slim zijn. Ik vind complotten leuk om naar te kijken, maar als ze erg lang duren vind ik het nog leuker als het ontploft door een goede tegenzet van het potentiele slachtoffer.

Paulien speelt niet erg slim.

Het zou inderdaad een geweldige tegenzet zijn, als ze het blok Sef-Geza konden breken. Maar ja, zijn ze daar gehaaid genoeg voor? Laten we maar eens afwachten.... ;D

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #135 Gepost op: 28-09-2013, 17:58:56 »
Sterke redenering, Goyathlay  ::ok:: ,hoewel ik de weemoed van Dannyboy ook wel kan begrijpen, toen alles nog wat eenvoudiger en overzichtelijker was.
Alleen, als je 'eerlijkheid' wilt zien, dan zit je naar een sport-WK of -OS te kijken en heet het niet meer ER.

Zouden we kunnen stellen, dat ER mee-evolueert met de ontwikkelingen in de huidige samenleving?
Dat zou je zeker mogen stellen.

Overigens: complotten zijn er altijd al geweest (over het 'soort' complotten zal ik het hier neit hebben...) maar waar ik de laatste jaren (vooral sinds de BN-ers meedoen) wel een idee van heb is dat er veel meer aandacht wordt besteed in de uitzendingen aan de complotten, en veel minder aan de verschillende spellen en aan andere zaken. Zo zie je ze de laatste jaren steeds minder voedsel zoeken, maar vooral 'luieren' en discussiëren over complotten.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #136 Gepost op: 28-09-2013, 18:05:03 »
Inderdaad Goyathlay. Veel van wat je zegt herinner ik me nog goed. Uiteraard wordt er ook het een en ander geromantiseerd; ik denk dat dat onvermijdelijk is na al die jaren.  Eer was misschien ook niet het goede woord, en ook niet echt de gedachte waar ik eigenlijk de nadruk op wilde leggen, hoewel ik dat natuurlijk letterlijk deed. Ik weet niet zo goed hoe ik het dan wel moet zeggen. Stunts en streken waren er altijd al, stemafspraken waren er ook altijd al. Toch gebeurde het toen anders dan nu. Meestal (uitzonderingen daar gelaten) ging het niet verder dan bij bepaalde personen (binnen je "alliantie") aan te geven wat je wilde stemmen, en over het algemeen ontstond die situatie niet zomaar. Het was dan een aanval op de man, met een reden, wat voor reden dan ook (en inderdaad niet altijd eervol). Daar kun je van vinden wat je vindt. Toentertijd heb ik me er soms ook aan gestoord, maar vaak kon je het desondanks begrijpen. Hoe dan ook ging er nog steeds een soort vertrouwen uit van die manier van stemafspraken maken. Nu gebeurd er echter iets heel anders, en ik zal het nu wat extremer omschrijven dan het in werkelijkheid gebeurd.

Het spel begint: "jij, jij en jij; goh, doe je ook mee? Wat leuk. Die kliek daaro werken we eruit goed? Laat dag één maar beginnen". Het is een systematische uitroeiing die nog nauwelijks een weerspiegeling lijkt van wat er in het spel nou echt gebeurd. Ik denk dat dat is wat ik bedoel wanneer ik zeg dat enig eergevoel dat er toch vaak ook wel was nu ontbreekt. Er wordt niet meer gekeken naar de waarde van de persoon voor de groep, nog naar de waarde van die persoon voor de expeditie. In het huidige stemklimaat ben je simpelweg deel van een optelsom. Hoe interessant dat spel op zichzelf ook is vind ik dat een spijtige ontwikkeling in dit spel. ... het is inderdaad een spel, en hopelijk speelt men dat voor de lol, maar uiteraard speelt men het zoals je zegt ook om te winnen. Ik snap alleen werkelijk waar niet waarom men er voor kiest het op deze manier te willen winnen. Vroeger probeerde men hun plek te verdienen door zoals ik zei van bepaalde waarde te zijn. Zij die dat niet konden vielen terug op allerlei trucjes, wat natuurlijk hartstikke  logisch is. Wat ik echter teleurstellend vind is dat men nu gelijk met de trucjes begint. Wie vindt het nu nog de moeite waard om zich als waardevol te profileren? Niet de spelers kennelijk. Ik als kijker vind dat echter ontzettend de moeite waard, maar het vertrouwen in het spel ontbreekt momenteel simpelweg om nog op die manier te spelen.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2013, 18:07:54 door Dannyboy »

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #137 Gepost op: 28-09-2013, 18:15:15 »
Dannyboy, dat het zo snel al begint met dat gekliek komt denk ik doordat er alleen bekende figuren meedoen tegenwoordig. Het is onvermijdelijk dat een aantal elkaar al kent, en zo al snel een stemafspraak maakt. Onbekende mensen moesten elkaar aftasten in de eerste dagen, maar ook toen was het na een week al wel duidelijk wie elkaar goed lagen en wie niet.


Edit: ik vroeg me nog wat af over de proef... Wie in het team van Robert heeft vooral zo allemachtig aan die kogel zitten trekken, dat ze zoveel sneller vooruit gingen? Of zaten er mensen in het team van Paulien de boel te saboteren?
« Laatst bewerkt op: 28-09-2013, 18:18:22 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #138 Gepost op: 28-09-2013, 18:21:11 »
Dat was Kees volgens mij
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Online Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #139 Gepost op: 28-09-2013, 18:22:31 »
Dat idee had ik ook. Echt super hoe ze vooruit gingen.
Keep calm and eat chocolates!