Auteur Topic: Aflevering 4. Wrecking ball  (gelezen 40646 keer)

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #100 Gepost op: 27-09-2013, 12:17:58 »
Maar als je aan dit spel mee doet moet je daar gewoon wel rekening mee houden. En als iemand jou dan voor is dan is dat je eigen schuld..

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #101 Gepost op: 27-09-2013, 12:20:32 »
Maar als je aan dit spel mee doet moet je daar gewoon wel rekening mee houden. En als iemand jou dan voor is dan is dat je eigen schuld..
Eigen schuld weet ik niet, maar als je eraan meedoet weet je dat dit kan gebeuren. Dat heeft alleen niks ermee te maken over hoe ik (en anderen) tegen dit soort complotten aankijken! En dat heeft ook niks te maken met de eventuele reacties bij eilandraden.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Vinkje

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #102 Gepost op: 27-09-2013, 13:06:53 »
Nee die zijn het nieuwe pokertrio geworden ::jaja::
ik heb trouwens het idee dat Geza hem en Sef er wel weer uit kan lullen bij Geraldine en Anna.
Denk dat hij wel weer een mooi verhaal weet te verzinnen waar ze vervolgens weer in gaan stinken.
Op de een of andere manier denk ik toch dat ze beide de samensmelting halen, omdat Geza het vermogen heeft om overal een draai aan te geven en Sef heel slim op de achtergrond blijft.
Mochten ze er een wegstemmen zal het denk ik ook eerder Geza zijn dan Sef.
Ben benieuwd naar volgende week, naar wat ze gaan verzinnen om zich eruit te lullen.

Ik snapte het duel met Everon en Zimra trouwens niet helemaal, ik dacht dat ze 8 blokjes moesten halen, maar Zimra had er maar 6 en ineens ging dat kistje open.  ???
Zal ik wel verkeerd begrepen hebben.

_______________________________________________________________________________ ___________
Dan heb je volgens mij niet goed gekeken, want Zimra had wel degelijk 8 blokjes.
Everon had er maar 6.

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #103 Gepost op: 27-09-2013, 15:26:49 »
Ik weet ook dat het een spel is, tuurlijk, maar hoe je het wendt of keert, een spel is toch ook een weergave van de werkelijke wereld, en ook in die werkelijke wereld heb ik het niet op dat pro-actief liegen.

Je maakt als je het mij vraagt een heel merkwaardig onderscheid tussen liegen en proactief liegen. De intentie is namelijk precies hetzelfde, de tegenstander doelbewust op het verkeerde been zetten. De gevoelswaarde is wellicht anders bij de benadeelde maar een ieder die er rationeel over nadenkt zal erkennen er weinig tot geen onderscheid tussen deze twee vormen van  voorliegen zit.

De parallel die je trekt naar de werkelijkheid is veelvoorkomend maar mijns inziens kwalijk. De deelnemers bevinden zich niet in een alledaagse realiteit maar in een spelomgeving die is gekaderd met bepaalde regels waar alle deelnemers mee akkoord zijn gegaan. Liegen is een toegestaan middel in de spelomgeving van Expeditie Robinson om het doel van het spel te bereiken. Het extrapoleren van gedragingen binnen een spel naar de werkelijkheid is als schieten met hagel op grote afstand van je doelwit en hopen dat je iets raakt. Niemand zal zich binnen Expeditie Robinson precies hetzelfde gedragen als in de realiteit omdat iedereen in een unieke (spel)omgeving met andere regels terecht komt. De gedachte dat iemand die binnen een spel veel liegt in het echte leven ook veel liegt is zonder basis, wij kunnen dat niet beoordelen zonder aanvullende gegevens. Kijkers die de voorgaande denktrant wel hanteren kunnen spel en realiteit klaarblijkelijk moeilijk scheiden.

Gezien je forumnaam ben je een fan van Wie is de Mol, in dat spel liegen de kandidaten elkaar ook contant op alle mogelijke manieren voor. Waarschijnlijk nog veel vaker dan binnen Expeditie Robinson omdat allianties daar minder voorkomen en het spel direct individueel gespeeld dient te worden. Daardoor liegt in wezen iedereen tegen iedereen. Misleiding is zo'n beetje het centrale thema van Wie is de Mol. Heb je daar ook moeite mee? Indien dat het geval is ben je consequent maar als je daar anders over denkt dan vermoed ik dat je beeld van Expeditie Robinson zoals bij velen geromantiseerd is en niet in overeenstemming met het spelconcept.
 
Citaat
Maar, het kan natuurlijk ook aan de productie liggen, want er wordt de laatste paar jaar bijna alleen maar aandacht aan de complotten besteed, en niet aan het spel zelf. Ik bedoel: de opdrachten worden even in beeld gebracht, en de rest is allemaal complot. Althans, zo komt het op mij over.

De allianties zijn er al vanaf de allereerste expeditie, meestal werden ze echter in nevelen gehuld door zowel de productie als de kandidaten. De allianties hebben in de loop de jaren allerlei vormen gehad: allianties op basis van kracht, vriendschap, oorspronkelijke indelingen, nationaliteit, geslacht en leeftijd. Ze zijn echter altijd aanwezig geweest. De allianties zijn een cruciaal onderdeel van het spel, het is niet meer dan logisch dat de productie ze een prominente plaats in de aflevering geeft. Het overleven op een eiland an sich vinden sommige kijkers (waaronder ik) uiterst interessant maar getuige de marginale rol die er door zowel kandidaten als productie aan toegekend wordt is het niet erg belangrijk voor het verloop van het spel.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline jorge

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #104 Gepost op: 27-09-2013, 15:47:58 »

De allianties zijn er al vanaf de allereerste expeditie, meestal werden ze echter in nevelen gehuld door zowel de productie als de kandidaten. De allianties hebben in de loop de jaren allerlei vormen gehad: allianties op basis van kracht, vriendschap, oorspronkelijke indelingen, nationaliteit, geslacht en leeftijd. Ze zijn echter altijd aanwezig geweest. De allianties zijn een cruciaal onderdeel van het spel, het is niet meer dan logisch dat de productie ze een prominente plaats in de aflevering geeft. Het overleven op een eiland an sich vinden sommige kijkers (waaronder ik) uiterst interessant maar getuige de marginale rol die er door zowel kandidaten als productie aan toegekend wordt is het niet erg belangrijk voor het verloop van het spel.

Ja inderdaad kijk alleen naar de winnaars en dat zegt eigenlijk genoeg. Vrijwel altijd heeft een winnaar verbondjes/ complotjes moeten maken om zo ver te raken en zijn er een aantal "turning points" voor deze persoon gunstig uitgepakt.
Regina ging net op tijd weg van het kamp Sergio, anders had ze eruit gelegen. Tanja won de grot omdat ze geen tegenstand kreeg.

En zoals je zegt, vroeger was dit ook al. Serie 1&3 de kampen tegen elkaar. Serie 4 het verbond tussen Robin Gio en Judge. Het enige verschil is dat men meer moest afzien en de expeditie veel langer duurde.

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #105 Gepost op: 27-09-2013, 16:30:52 »
Dankjewel Goyathlay  ::ok::

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #106 Gepost op: 27-09-2013, 16:39:27 »
Tja, iedereen zijn mening.
Ich bin ein Bärliner!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #107 Gepost op: 27-09-2013, 21:01:17 »
Prachtige eilandraad, jammer dat het vermoedelijk weer verpest wordt door een vrijwillige exit.

Wat het liegen betreft: ik vind dit wel grappig om te zien en vind het ook geen probleem binnen het spel, maar ik denk wel dat je het 'met mate' moet doen als je uiteindelijk wilt winnen. Met andere woorden: als je je in een lastige positie bevindt, of een sterke kandidaat eruit moet krijgen die je er anders onmogelijk uitkrijgt, dan kan het heel verstandig zijn om eens te liegen.

Maar als je een heel sterk complot hebt en een overtalssituatie, dan is het niet zo functioneel. Ik vind dat Sef en Geza het spel tot nu toe slim spelen, maar ben bang dat het teveel 'liegen om het liegen' gaat worden (ofwel 'liegen omdat het kan/erbij hoort' ipv 'liegen omdat dat nodig is').
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline miekie1980

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #108 Gepost op: 27-09-2013, 21:17:50 »
Kijkt iemand van jullie hier wel eens de Amerikaanse versie van ER(Survivor)? Daar gaat het al jaren alleen om complotten. Er is alleen een heel groot verschil. De winnaar wordt daar gekozen door de afvallers na de samensmelting. Dit dwingt de spelers tot sociaal spel en dus niet enkel en alleen liegen en bedriegen.
Mijn mening over deze aflevering? Dom om niet Veronica eruit te stemmen, houdt je team in het begin zo sterk mogelijk. Je wilt toch het liefst dat je bij de samensmelting met je oude kampgenoten in de meerderheid bent!

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #109 Gepost op: 27-09-2013, 21:39:21 »
Ik kijk ook naar Survivor  ::jaja::
En omdat we bij ER geen jury meer hebben die de winnaar kiest,
kunnen ze zich dit veroorloven.
Ze zullen wel denken dat de boys alliantie blijft staan en dat ze samen met Hans en Kees een meerderheid hebben.
Zoals ze zelf zeggen kunnen ze Veronica gewoon mee blijven nemen want van haar hebben ze toch geen last na de samensmelting.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #110 Gepost op: 27-09-2013, 22:49:53 »
De vergelijking maken met 'het echte leven' gaat niet op (en is dus onzinnig). Een dempende factor is daar nl. dat je elkaar weer tegen kunt komen, nadat je iemand bedrogen hebt.
Dat kun je dus beter maar niet doen bij een sterker iemand. Die zal nl. ongetwijfeld een manier weten om bij de volgende ontmoeting 'de balletjes van de dader in de gehaktmolen te stoppen'. Met name in het beneden-circuit hebben ze ludieke oplossingen, zoals ooit met André Brilleman, die, doormidden gezaagd en in een betonnen vat gestort, uit de Amsterdamse haven gevist werd. Vanwege dubbelspel.

ER is een spel, waar je moet zien te overleven in de slangenkuil van List, Leugen & Bedrog. Dus ook hier: survival of the fittest, waarbij het veinzen van zwakte cruciaal is. Maar,... ook weer níet.

Offline Stanley_Yelnats

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #111 Gepost op: 28-09-2013, 08:23:41 »
Ik ken Geraldine al heel lang van BNN programma'...

Zit ze daar dan al in van sinds ze een kleuter is ofzo?

Offline Stanley_Yelnats

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #112 Gepost op: 28-09-2013, 08:33:30 »
Als de regie nu bepaalt dat veronica er uit gaat ipv gerladine slaat het hele programma dus echt nergens meer op. Dan halen ze het hele concept onderuit.

Als dat gaat gebeuren zijn er in totaal drie mensen uit gestemd, waarvan maar 1 door de deelnemers (Everon) en twee door de regie (Nega en Veronica). Je kunt je dan echt af gaan vragen waarom je eigenlijk nog kijkt.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2013, 09:32:05 door Stanley_Yelnats »

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #113 Gepost op: 28-09-2013, 09:06:17 »
Kamp Zuid verwelkomde de mannen, niet wetende dat ze het Paard van Troje binnenhaalden.. :)

Offline Stanley_Yelnats

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #114 Gepost op: 28-09-2013, 09:46:51 »
Kamp Zuid verwelkomde de mannen, niet wetende dat ze het Paard van Troje binnenhaalden.. :)

ja dat was idd erg grappig. Giebelen als een stel jonge meiden dat die stoere kerels er aan kwamen maar ondertussen zijn die mannen hun messen al (spreekwoordelijk) aan het slijpen.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #115 Gepost op: 28-09-2013, 11:41:37 »
Als ER fan van het eerste uur ben ik weer erg teleurgesteld in de ontknoping van deze aflevering, iets dat een trend lijkt te worden. Anderen hebben in deze thread al aangegeven dat ER niet meer het (ogenschijnlijke) overlevingsspel is dat het ooit was. Naar mijn mening is het vervallen tot een ontzettend droevig gebeuren. Goyathlay geeft aan dat complotten altijd al onderdeel waren van de serie maar ziet een essentieel verschil over het hoofd naar mijn mening.

Goyathlay geeft aan dat er altijd al complotten gesmeed werden omwille van een vriendschap, een groepsband, nationaliteit, geslacht etc. Voor de VIP jaren was er echter een reden die de anderen oversteeg, namelijk het sterk houden van je team (door bijvoorbeeld voedselzoekers aan te houden). De beste manier om niet weggestemd te worden was door de proeven te winnen en niet naar de eilandraad te gaan. Zelfs als je daar dan toch terecht kwam als team likte je gezamenlijk je wonden en kon de zwakste schakel "ophoepelen", wat je team dus sterker maakt. DAT was de manier om je kansen te vergroten tot de samensmelting. Complotten hadden vaak dit tot doel.

Daarnaast moet ik toegeven dat dit element een beetje het spel uitgefaseerd is. Ik heb bijvoorbeeld al jaren geen noemenswaardig voedseltekort meer gezien in de serie, mensen in het spel houden omdat ze beter zijn in het verzorgen van voedsel is dus geen deel meer van het spel, nog van enig complot. Ik snap niet waarom dit eruit gehaald is. Waarom zou dit niet sensationeel zijn? Het meest besproken ER incident is nog altijd het hoofdstuk van de 5 verdwenen bananen uit 2003, een incident dat het sociale landschap in het spel volledig op zijn kop zette.

Daarnaast heerste er jarenlang een soort van competitiegevoel, het idee dat de enige manier om jezelf een winnaar te mogen noemen de confrontatie aan te gaan was met je rivaal in de finale (dat is wat competitie is, wat een spel maakt). Natuurlijk moest je je eerst een weg naar die finale toe vechten, maar dit deed je niet door elkaar zonder meer in de rug te steken. Misschien kun je je finale van 2006 (niet de all-star expeditie) nog herinneren waar Lenny, die alles won wat er te winnen viel, verloor van Olga omdat hij voor de finale zijn maatje Ignazio tijdens de halve finaleproef het spel uitspeelde, om zo tegen de "zwakkere" Olga uit te komen. "Doe dat niet, dit is zo dom" werd hem verteld. Inderdaad, hij werd er op afgerekend. Hij probeerde de competitie uit de weg te gaan en dat werd niet gewaardeerd. "Dit is niet tactisch, dit is vies", zo werd geoordeeld.

Dit is al jaren aan het veranderen. "Vieze spelletjes", het heeft niets met ER te maken zoals we het altijd kende, niet echt, maar toch is dat wat het nu is en sinds vorig jaar is er overduidelijk iets heel anders aan de hand tijdens het smeden van complotten. De insteek is geen van het bovenstaande meer. De insteek is nu simpelweg het formeren van een kliek en daarmee vanaf dag één de rest eruit stemmen. Stel je voor dat je je plek moest verdienen, dat kunnen we niet hebben. Laten we de competitie uit de weg gaan, het makkelijke pad bewandelen. Ik bedoel, complotten op de eerste eilandraad? We hebben dat eerder gezien, je moet ten slotte op basis van iets stemmen maar men vond altijd wel een redelijke reden. Ik kan me de verbazing vorig jaar nog goed herinneren, dat was een complot van een totaal ander kaliber; toch lijkt het nu regel geworden. Persoonlijk vind ik het schandalig en het verpest mijn plezier in het spel. In zekere zin is het nog steeds een overlevingsspel, maar het betreft nu het overleven van de eilandraad. Er wordt niet gestemd op kwaliteiten, niet eens omwille van een persoonlijke band. De band komt na de formatie van de kliek. Er wordt gestemd vanuit angst, angst om zonder meer het spel uitgeknikkerd worden. Die angst is helaas niet onterecht want dit is precies wat er gebeurd. De enige reden voor een complot vandaag de dag is "als ik het maar niet ben vanavond", en om dat zo lang mogelijk te garanderen heb je dus je groepje nodig. (Ik moet zeggen dat het wel tof is dat die groep nu op beide eilanden actief is).

Dus Goyathlay, als mensen als ik zeggen dat ze ziek worden van "die complotten", bedoelen we dat enige eer volledig ontbreekt, waardoor het stemmen en de complotten los zijn komen te staan van de rest van het spel. De competitie van toen maakt geen deel meer uit van het spel. Er is geen enkele reden om het spel van met name vorig jaar nog op zo'n eiland te spelen; doe dat lekker in een villa, noem het de gouden kooi of zo en geef ons ons Expeditie Robinson terug. Ik hoop echt dat deze editie die van vorig jaar niet achterna gaat.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2013, 11:46:49 door Dannyboy »

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #116 Gepost op: 28-09-2013, 11:50:11 »
Het spel is inderdaad veranderd door de jare heen.
Sommige vinden het leuker zoals het vroeger was,
en andere vinden het leuker zoals het nu is.
Ik vind het leuker zoals het nu is  :)
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #117 Gepost op: 28-09-2013, 11:53:27 »
Iets wat ik mij afvroeg, vinden jullie het nou echt zo tactisch wat ze doen? Wie legt er nou nu al zijn kaarten open? Vorig jaar deden onze "fantastische" pokerspelers dat ook en heb ik echt met stomme verbazing zitten kijken dat ze er mee weggekomen zijn en Fatima uiteindelijk de expeditie kon winnen. Het plan was goed, de uitvoering beroerd en ze kwamen ermee weg omdat ... nou omdat de rest het toeliet eigenlijk en onderling ging vechten. Dit is niet de ER waar ik echt naar wil kijken, maar ik ben wel erg benieuwd hoe dit afloopt, zeker omdat ze nu op twee eilanden tegelijkertijd bezig zijn.

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #118 Gepost op: 28-09-2013, 11:55:58 »
Eerlijk gezegd vind ik het niet zo'n slimme zet van ze.
Beter hadden Sef en Geza gewoon Veronica gestemd, de lieve vrede bewaard.
Als ze dat gedaan hadden, wonnen ze waarschijnlijk wel de meerderheid van de proeven,
en als ze weer naar een eilandraad zouden moet, dan pas geraldine en anna uit elkaar halen.
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4. Wrecking ball
« Reactie #119 Gepost op: 28-09-2013, 11:57:02 »
Ik begrijp wel wat Danny bedoeld, de meidengroep wilden het alleen gezelligjes samen hebben, heeeerlijk (gilletje) onder mekaar, behalve Edith, die ging voor het spel en werd er ook meteen uitgestemd.

Zo'n Sanne zit dan meteen heel kinderachtig te sippen als een klein kind omdat ze niet meer bij haar meisjes is, wat een ER mentaliteit.  ::niet-ok::