Auteur Topic: Aflevering 13 - I hold on  (gelezen 36381 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #60 Gepost op: 3-12-2013, 22:49:03 »
ze hielden duidelijk in 2009 hun handen zoals kees en edith, ik herinner me dat marcel,die het vasthad zoals geraldine en anna, er als eerste eraf viel
Zie je! Heb ik dat toch goed herinnert. Dus ik denk dat je hieruit ook wel kan opmaken dat het touw dat onderlangs ging voor de drie best wel veel effect heeft gehad.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #61 Gepost op: 4-12-2013, 00:28:42 »
Kortom, wat een waardeloze k*tproef! Mij was het niet opgevallen bij het kijken, maar nogmaals, het lijkt mij echt een enorm voordeel om rechts te staan.

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #62 Gepost op: 4-12-2013, 01:58:54 »
Kortom, wat een waardeloze k*tproef! Mij was het niet opgevallen bij het kijken, maar nogmaals, het lijkt mij echt een enorm voordeel om rechts te staan.

Ja dat was mij dus al wel opgevallen tijdens het kijken. Erg jammer. Voor mij weer een bevestiging dat de productie sommige kandidaten bewust in het spel wil houden.

Geraldine zal namelijk heel wat mannelijke kijkers trekken denk ik.

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #63 Gepost op: 4-12-2013, 05:14:09 »
De proef leek mij ook niet eerlijk. Het touw aan de rechterkant liep in een rechte lijn, zodat Anna en Geraldine alleen tegen de horizontale krachten moesten vechten.
Het touw aan de linkerkant daarentegen liep vanwege de constructie in een knik, zodat het touw ook nog een verticale kracht naar boven had. Dus de kandidaten daar moesten niet alleen vechten tegen de zijdelingse kracht, maar ook nog krachten moesten spenderen om het handvat naar beneden te duwen, anders zouden hun armen teveel omhoog gedrukt worden.
Dit nadeel lijkt mij eenvoudig door de productie te verhelpen door aan beide zijden (met name aan de linkerkant), iets te maken waardoor die 'omhoogwerkende kracht' wordt opgevangen, bijv. door een balk met gaten waar het touw doorheen gaat, of katrollen, o.i.d..
« Laatst bewerkt op: 4-12-2013, 06:46:21 door willy »

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #64 Gepost op: 4-12-2013, 16:37:23 »
Dat is wel leuk verzonnen Willy maar klopt echt van geen kanten. Dat is niet de manier waarop krachten in een touw afgedragen worden. Er zit enkel trek in het touw, en het feit dat het touw nadat het over die balk gaat naar beneden duikt, is er een waar de spelers helemaal niets van merken. Mensen die hun meetlint erbij gehouden hebben moeten nog maar eens goed meten, de lengte van het touw klopt.

Daarentegen is het volgens mij geen eerlijke proef, maar dat heeft te maken met de lichaamsbouw van de spelers. Deze proef werkt namelijk in het voordeel van lange spelers. Iedere speler krijgt steeds evenveel touw erbij, dus een korte speler zal sneller horizontaal komen te hangen dan een lange speler. Desondanks zijn het niet de langste spelers die wonnen (Kees en Edith), want die zijn ook een stuk zwaarder dan Anna en Geraldine. Die twee moesten het uitvechten omdat hun lengte/gewicht/kracht verhouding optimaal was voor deze proef.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #65 Gepost op: 4-12-2013, 17:04:23 »
Als elke proef eerlijk was zou er geen winnaar zijn. Zimra heeft toch ook telkens het nadeel gehad dat ze fysiek zwakker was? Is elke proef die fysiek is dan oneerlijk omdat Zimra daar niet voor gebouwd is?

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #66 Gepost op: 4-12-2013, 17:26:50 »
Hehe, nee uiteraard niet. Maar als er dan iets oneerlijk zou zijn aan deze proef (wat nogal beweerd wordt in deze thread) dan is dat het. Meestal wordt er rekening gehouden met lichaamslengte, bijvoorbeeld bij de proef waar met op een blok moet staan en tegen een paal moeten leunen. De positie van dat blok tov de paal is dan afhankelijk van de lichaamslengte. Dat hadden ze hier ook kunnen doen, maar is niet gebeurd.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #67 Gepost op: 4-12-2013, 18:15:53 »
Volgens mij gaat het hier niet om de capaciteiten of bouw van de spelers zelf, dat kan je nooit gelijk maken en dat is ook helemaal niet erg, zo hoort het te zijn. Het gaat om de constructie van de proef waarbij drie van de spelers zijn benadeeld. Stel Geraldine en Anna zouden aan de andere kant staan, dan was de uitslag misschien wel helemaal anders geweest. En dat heeft dan niets te maken met hun eigen capaciteiten.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #68 Gepost op: 4-12-2013, 18:39:26 »
Maar dat verschil dat geduid wordt is naar mijn mening optisch bedrog. De touwen zijn links niet langer dan rechts en ze staan ook niet onder een andere hoek.

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #69 Gepost op: 4-12-2013, 19:18:50 »
aan beide kanten komt het touw over een balk. Van belang is of het touw op die balk rust of niet. Want vanaf dat moment telt alleen nog die afstand en die hoogte en die is voor iedereen gelijk. Anders is het als het touw NIET op die balk rust. En juist dat is alleen in het begin goed te zien. Daar hebben Anna en Geraldine in mijn ogen voordeel, maar na de eerste verlenging van het touw is het voordeel volgens mij weg. Alleen is dat niet goed te zien door de manier van filmen.
er was eens......

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #70 Gepost op: 4-12-2013, 20:04:29 »
De hoek van het touw lijkt me ook gewoon verschil maken. Die is links duidelijk anders dan rechts.

Maar goed, ik ben geen beta, ik weet dit soort dingen niet.

Offline Dannyboy

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #71 Gepost op: 4-12-2013, 21:00:14 »
Er is inderdaad wel een verschil in de hoek te zien, maar dat komt door het lengteverschil van de deelnemers. Zimra, Geraldine en Anna zitten qua lengte redelijke dicht bij elkaar, en de hoek van hun touwen komen dan ook redelijk overeen, terwijl de hoek van de touwen van Kees en Edith ook redelijk dicht bij elkaar liggen.

Anders is het als het touw NIET op die balk rust. En juist dat is alleen in het begin goed te zien. Daar hebben Anna en Geraldine in mijn ogen voordeel, maar na de eerste verlenging van het touw is het voordeel volgens mij weg.

Mee eens.

Offline Brinta

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #72 Gepost op: 4-12-2013, 21:11:12 »


ze hielden duidelijk in 2009 hun handen zoals kees en edith, ik herinner me dat marcel,die het vasthad zoals geraldine en anna, er als eerste eraf viel

In 2009 is het wel degelijk een andere situatie. De stok is hier langer, zodat je de ruimte krijgt om de handen meer in de breedte te plaatsen.
Dit jaar is het een kort stokje, waardoor de armen meer bij elkaar op de rug gedrukt worden en je bij de bovenhandse greep meer last krijgt van de arm-houding.
Ga dit maar eens bij jezelf uitproberen.

Deze keer is de keuze voor de greep bepalend geweest voor winst of verlies.
Waarschijnlijk is dit element met opzet erin gebouwd door de ontwerpers, zodat je ook vooraf na moet denken.

Voor de rest is bepalend hoe ver je voorover komt te hangen, want het is de steeds groter wordende verticale kracht op het lichaam, dat zorgt, dat het steeds zwaarder wordt. Dit is ruwweg voor iedereen hetzelfde. De langere staat wellicht meer rechtop, maar is daarentegen ook weer zwaarder. Dat komt hoofdzakelijk neer op doorzettings- en uithoudingsvermogen.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #73 Gepost op: 4-12-2013, 21:46:58 »
ze hebben de voetsteuntjes ook aangepast zie ik, veiliger...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #74 Gepost op: 4-12-2013, 22:06:28 »
ja zag ook dat de bouw van de proef iets anders was.. Ik geloof zeker dat Anna en Geraldine in het voordeel waren door de greep die ze toegepast hebben..
er was eens......

Offline willy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #75 Gepost op: 5-12-2013, 11:14:17 »
Is het iemand opgevallen dat het touw van Anna gedurende de proef nogal wat langer was dan die van Geraldine ?
Anna's voeten stonden daardoor bijna verticaal op het eind, vlak voordat ze sprong..
Er zitten volgens mij teveel twijfelachtigheden in die proef.  Weg ermee..
« Laatst bewerkt op: 5-12-2013, 12:06:07 door willy »

Offline klimmer

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #76 Gepost op: 5-12-2013, 13:58:31 »
Ik vond het een geweldige proef, ik zat sinds 2009 al te hopen dat we deze proef nogmaals te zien zouden krijgen ::jaja:: 
Mocht iedereen naast elkaar hebben gestaan dan was er denk ik geen twijfel geweest over de 'eerlijkheid' van de proef,
dus ik hoop deze proef in zijn 'originele' vorm nog eens terug te zien :)

Offline Georgec

  • Forumlid
Re: Aflevering 13 - I hold on
« Reactie #77 Gepost op: 6-12-2013, 13:11:00 »
Dit blijkt eigenlijk best wel vaak te kloppen ja :P.

Jammer dat mijn favoriet eruit is, maar ze gaf nog wel een goeie eindstem op Dennis die verdiende hij.
Nou daar ging m'n theorie.
Dennis begon idd links, maar hij wilde het dit jaar eerlijk doen ofzo..
Thx Dennis. ::ohno::