Wat ik zo bijzonder vind aan alle reacties, is dat eigenlijk een beetje het besef ontbreekt dat het dus in sociaal opzicht opnieuw opbouwen betreft qua normen en waarden. Robinson is dus niet alleen overleven, maar ook het wegvallen van de normen en waarden/conventies van thuis, en het opnieuw opbouwen van deze normen en waarden. Kandidaten krijgen daarbij ook een kokervisie, omdat ze op bepaalde punten niet worden gecorrigeerd.
Wat je in deze editie van ER hebt gezien, is dat de groep buiten Hans en Yin om, niets heeft gedaan om het, in hun ogen onwelgevallige gedrag, te corrigeren, of om een machtspositie te verwerven (nl. door het winnen van de proeven), waarmee ze dat konden corrigeren.
Hans en Yin hebben het spel gedicteerd, niet in het minst door het winnen van de proeven. Dat vergeet iedereen!
En manipulatie: het hoort bij het spel, want de reikwijdte van de manipulatie wordt beperkt door de grenzen die de groep stelt. Je kunt eigenlijk wel zeggen, dat de groep verloren heeft, want ze zijn niet in staat geweest om deze manipulatie te doen keren. Bij ER heeft de winnaar altijd gelijk. Yin heeft het dus het beste gedaan, want volgens de zelf-gecreëerde spelregels van de kandidaten en uiteindelijk ook ex-kandidaten, bleek zij het sterkst op de vlakken waar het om ging en werd Hans pas in de studio aan de zijlijn geparkeerd.
In die zin was het wel jammer, dat er 81 oud-kandidaten mee deden, omdat zij geen deelnemer waren in deze expeditie, die dus ook weer z'n eigen regels kende.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Robin (de psycholoog) hier over denkt.
ER is voor mij al jarenlang een zeer interessant psychologisch spel, waarbij er geen regels zijn en de kandidaten uiteindelijk zelf beslissen welke waardes doorslaggevend zijn.
Gisteravond was ook een afscheid van een icoon. ER zal nooit meer hetzelfde zijn zonder Ernst-Paul. Maar tegelijkertijd mooi te zien dat er ook weer nieuw leven komt. En zo maakt ER deel van het leven uit en van ons leven! Waardevol...