Auteur Topic: Aflevering 14 - Finale  (gelezen 115373 keer)

Offline fraba

  • Kandidaat ER2007
  • Erkend Insider
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #160 Gepost op: 1-12-2008, 07:27:21 »
Bescheidenheid staat ook in de Van Dale Frans  ::rofl::

Ja, dat woord was ik mijn betoog ff vergeten.  ::tandpastasmiley::
Some people hate me, Some people love me, i'm just in the middle

Offline TessaLondon

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #161 Gepost op: 1-12-2008, 08:09:01 »
Nog nooit 2 zulke onwaardige ER winnaars gezien in al die jaren dat ik al kijk  ::niet-ok:: ::niet-ok::

Groot was m'n teleurstelling dat Hiukwan daar niet stond. Eigenlijk interesseerde me die hele afloop toen al niet meer, want Yin of Hans, het zou me een worst zijn verder.
Ik vond ze alletwee om te braken, al die afleveringen al. Ben blij dat ik ze niet persoonlijk ken.






Helemaal mee eens, wat een aanfluiting!!! Ik geloof dat er goed is neergezet hoe Hans en Yin zijn en dat ze beide daar niet echt op hun gemak zaten, terecht!!

Er is dit jaar maar één winnaar en dat is Hiukwan!

Ik hoop op een "ouderwetse" ER 2009, even terug waar het om gaat, survivalen!! ::zwaai::

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #162 Gepost op: 1-12-2008, 08:19:46 »
Yin... en Hans...pffffffff    (ff geen zin in subtiliteit)
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #163 Gepost op: 1-12-2008, 10:09:35 »
man man man, wat kun jij zeuren zeg...

Ik neem aan dat jij je eigen overtrokken en ongenuanceerde reacties betreffende de kandidaten nooit hebt teruggelezen want dat is pas echt zeuren. Is relativeren nu echt zo moeilijk?

Citaat
JIJ zeurt over voorspelbaarheid terwijl hans, yin en geert (en voor een gedeelte hiu) voor een van de meest saaie ER ooit hebben gezorgd omdat elke week duidelijk was wie eruit zou vliegen???

Ik weet niet wat voor Expeditie Robinson jij hebt gekeken maar Hans en Yin hebben dit seizoen alles behalve saai gemaakt.

Citaat
JIJ zeurt over het feit dat iedereen behalve hans en yin ER zien als een nabootsing van de roman Robinson Crusoe, terwijl het juist yin (maar ook hans) is geweest die het elke keer maar weer had over 'robinson-waardig' volgens de 'oude robinson traditie... whatever-the-fuck-that-may-be???

Ik zeg nergens iets over het ideaalbeeld dat Hans en Yin van Expeditie Robinson hebben daar er niet veel zinnigs over te zeggen is. Ze spreken zichzelf op dat gebied voortdurend tegen omdat ze een spel spelen en zo nu en dan verstrikt zijn geraakt in het web dat ze gespannen hebben. Dat gezegd hebbende is het heel duidelijk dat ze fanatieke gamers zijn die tactiek en strategie totaal niet schuwen.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Berry Honing

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #164 Gepost op: 1-12-2008, 10:16:21 »
Wat ik zo bijzonder vind aan alle reacties, is dat eigenlijk een beetje het besef ontbreekt dat het dus in sociaal opzicht opnieuw opbouwen betreft qua normen en waarden. Robinson is dus niet alleen overleven, maar ook het wegvallen van de normen en waarden/conventies van thuis, en het opnieuw opbouwen van deze normen en waarden. Kandidaten krijgen daarbij ook een kokervisie, omdat ze op bepaalde punten niet worden gecorrigeerd.
Wat je in deze editie van ER hebt gezien, is dat de groep buiten Hans en Yin om, niets heeft gedaan om het, in hun ogen onwelgevallige gedrag, te corrigeren, of om een machtspositie te verwerven (nl. door het winnen van de proeven), waarmee ze dat konden corrigeren.
Hans en Yin hebben het spel gedicteerd, niet in het minst door het winnen van de proeven. Dat vergeet iedereen!
En manipulatie: het hoort bij het spel, want de reikwijdte van de manipulatie wordt beperkt door de grenzen die de groep stelt. Je kunt eigenlijk wel zeggen, dat de groep verloren heeft, want ze zijn niet in staat geweest om deze manipulatie te doen keren. Bij ER heeft de winnaar altijd gelijk. Yin heeft het dus het beste gedaan, want volgens de zelf-gecreëerde spelregels van de kandidaten en uiteindelijk ook ex-kandidaten, bleek zij het sterkst op de vlakken waar het om ging en werd Hans pas in de studio aan de zijlijn geparkeerd.
In die zin was het wel jammer, dat er 81 oud-kandidaten mee deden, omdat zij geen deelnemer waren in deze expeditie, die dus ook weer z'n eigen regels kende.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe Robin (de psycholoog) hier over denkt.

ER is voor mij al jarenlang een zeer interessant psychologisch spel, waarbij er geen regels zijn en de kandidaten uiteindelijk zelf beslissen welke waardes doorslaggevend zijn.

Gisteravond was ook een afscheid van een icoon. ER zal nooit meer hetzelfde zijn zonder Ernst-Paul. Maar tegelijkertijd mooi te zien dat er ook weer nieuw leven komt. En zo maakt ER deel van het leven uit en van ons leven! Waardevol...

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #165 Gepost op: 1-12-2008, 10:21:59 »
Wat je in deze editie van ER hebt gezien, is dat de groep buiten Hans en Yin om, niets heeft gedaan om het, in hun ogen onwelgevallige gedrag, te corrigeren, of om een machtspositie te verwerven (nl. door het winnen van de proeven), waarmee ze dat konden corrigeren.
[...] dat de groep verloren heeft, want ze zijn niet in staat geweest om deze manipulatie te doen keren. Bij ER heeft de winnaar altijd gelijk.  [...] psychologisch spel, waarbij er geen regels zijn en de kandidaten uiteindelijk zelf beslissen welke waardes doorslaggevend zijn.

Hier heb je een paar hele goede punten IMO, en de laatste is de reden dat ik elk jaar opnieuw weer kijk...
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #166 Gepost op: 1-12-2008, 10:30:41 »
En manipulatie: het hoort bij het spel, want de reikwijdte van de manipulatie wordt beperkt door de grenzen die de groep stelt. Je kunt eigenlijk wel zeggen, dat de groep verloren heeft, want ze zijn niet in staat geweest om deze manipulatie te doen keren. Bij ER heeft de winnaar altijd gelijk. Yin heeft het dus het beste gedaan, want volgens de zelf-gecreëerde spelregels van de kandidaten en uiteindelijk ook ex-kandidaten, bleek zij het sterkst op de vlakken waar het om ging en werd Hans pas in de studio aan de zijlijn geparkeerd. In die zin was het wel jammer, dat er 81 oud-kandidaten mee deden, omdat zij geen deelnemer waren in deze expeditie, die dus ook weer z'n eigen regels kende.

Dat ben ik helemaal met je eens, de andere kandidaten hebben het tij niet kunnen keren (ze hebben er zelfs aan meegewerkt) en dat heeft een hoop frustratie met zich meegebracht. Het afgeven op Hans en Yin is in die context vooral een uiting van onmacht. Dat zie je hier op het forum ook goed terug.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #167 Gepost op: 1-12-2008, 10:34:51 »
een uiting van onmacht. Dat zie je hier op het forum ook goed terug.

  :) Wat mijn uiting betreft heb je hier volledig gelijk in... is zeker een teken van onmacht aan mijn kant...  ::schaam::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline TheeZakje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #168 Gepost op: 1-12-2008, 10:35:55 »
Saaie finale. Yin, natuurlijk gefeliciteerd!

Echt saai, helemaal geen leuke (extra) verhalen over dingen op het eiland. Oud kandidaten maar een beetje half aan het woord. En waarom 6 jury leden? Snap ik sowieso niks van. Prince had daar nog mooi bij gekunt!

Het enige leuke was natuurlijk het terugblikken op de tijden met onze geweldige EP! Dát vond ik mooi. Ook omdat ik weer zag hoe Expeditie Robinson toen was. Met de groene en gele shirtjes aan. Noord en Zuid. Oude kandidaten, leuke mensen. Wauw! Dat maakte het allemaal nog goed. EP in z'n jonge jaren. Mooi!




Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #169 Gepost op: 1-12-2008, 10:41:04 »
een uiting van onmacht. Dat zie je hier op het forum ook goed terug.

Uiting is noodzakelijk.  Hoeveel mensen laten zich anders op hun kop zitten en wanneer de laatste druppel de emmer doet overlopen kan het best gevaarlijk worden.

Een menselijk reactie.  Misschien wel onrechtstreeks de succesfomule van reality

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #170 Gepost op: 1-12-2008, 11:20:18 »
Wat je in deze editie van ER hebt gezien, is dat de groep buiten Hans en Yin om, niets heeft gedaan om het, in hun ogen onwelgevallige gedrag, te corrigeren, of om een machtspositie te verwerven (nl. door het winnen van de proeven), waarmee ze dat konden corrigeren.

Ik denk dat "de groep" te laat doorkreeg wat er aan de hand was. Er is nooit echt "één groep" geweest, roch? Alleen een paar kleine groepjes of eenheden die geen meerderheid konden vormen tegen het blok Hans-Yin-Geert, omdat die drie (maar met name Hans & Yin natuurlijk) het (manipulatie-)spelletje nu eenmaal beter beheersten. Stop al die afvallers vervolgens bij elkaar in een resort en hun frustraties gaan elkaar versterken. Misschien is er toen pas een groepsgevoel ontstaan, omdat ze opeens twee gemeenschappelijke vijanden hadden.

Eigenlijk zou je al die afvallers niet bij elkaar moeten zetten vóór de finale eilandraad. Dan zou iedereen voor zichzélf kunnen uitmaken wie hij of zij de Robinson vindt, zonder elkaar te beïnvloeden. Want die invloed is niet gering! In 2002 (meen ik) heeft het Olivier bijvoorbeeld een zeker lijkende overwinning gekost, aangezien Keo hem met succes had zwartgemaakt bij de overige afvallers.

Offline Li0nHeart

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #171 Gepost op: 1-12-2008, 11:21:51 »
Ik kan leven met de manier waarop Yin en Hans hebben gespeeld. Dat is het spel. Je moet allianties aangaan en je concurrenten eruit stemmen. Daarin waren ze heel slim.

Waar ik van kots is de manier waarop ze dat goedpraten. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je het spel zo hebt gespeeld. Ga niet net doen alsof jij ethisch niks verkeerds hebt gedaan, en alsof HiuKwan geen normen en waarden heeft. Wat een kwal die Hans. En Yin is niks beter, met het 'je ouders kunnen trots op je zijn'. Ze verdienden het allebei niet, alleen daarom. Hadden ze gewoon eerlijk kunnen toegeven het spel zo gespeeld te hebben, dan had ik er vrede mee kunnen hebben.

HiuKwan is alllianties aangegaan waar nodig, heeft proeven gewonnen en heeft overleefd. Robinson-waardig !!
Jammer dat ze net de belangrijkste proef verloor.. maar dat is het spel. Je bent toch een winnaaar !!

En niet luisteren naar al dat geneuzel van Hans, hij komt van een andere planeet met zijn corrupte normen en waarden inzicht. En zoals iemand al zei, bij elke zin die hij zei nam je afkeer tot hem toe. Wat een dombo.

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #172 Gepost op: 1-12-2008, 11:30:58 »
Ik kan leven met de manier waarop Yin en Hans hebben gespeeld. Dat is het spel. Je moet allianties aangaan en je concurrenten eruit stemmen. Daarin waren ze heel slim.

Waar ik van kots is de manier waarop ze dat goedpraten. Wees gewoon eerlijk en zeg dat je het spel zo hebt gespeeld. Ga niet net doen alsof jij ethisch niks verkeerds hebt gedaan, en alsof HiuKwan geen normen en waarden heeft. Wat een kwal die Hans. En Yin is niks beter, met het 'je ouders kunnen trots op je zijn'. Ze verdienden het allebei niet, alleen daarom. Hadden ze gewoon eerlijk kunnen toegeven het spel zo gespeeld te hebben, dan had ik er vrede mee kunnen hebben.

Helemaal mee eens. En dan vooral met het dikgedrukte, dat vond ik echt zo ontzettend walgelijk.

Offline ItsAnne

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #173 Gepost op: 1-12-2008, 11:37:41 »
Een erg "kittig" pakje van Yin idd.....


Maar ik vond het wel geweldig om te zien hoe Douwe er zat! haha, gewoon echt op z'n "Douwes"!

Offline Ibung

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • zurkeltrutte?.
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #174 Gepost op: 1-12-2008, 13:33:05 »
ik heb met plaatsvervangende schaamte gekeken. je zult daar maar als finalisten zitten terwijl je uitgespuugd wordt door het overgrote deel van de deelnemers en kijkers.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline Marlie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #175 Gepost op: 1-12-2008, 13:35:02 »
Ik miste t deel waarin Yin Hans zou vertellen dat zijn familie, vrienden en bekenden trots op hem zullen zijn ::jaja::

Offline Dwaastoo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #176 Gepost op: 1-12-2008, 13:43:31 »
Ik miste t deel waarin Yin Hans zou vertellen dat zijn familie, vrienden en bekenden trots op hem zullen zijn ::jaja::
::rofl::
"It's all a joke! Everything anybody ever valued or struggled for...  it's all a gag!  So why can't you see the funny side? Why aren't you laughing!"

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #177 Gepost op: 1-12-2008, 14:17:44 »
Nog nooit 2 zulke onwaardige ER winnaars gezien in al die jaren dat ik al kijk  ::niet-ok:: ::niet-ok::

Groot was m'n teleurstelling dat Hiukwan daar niet stond. Eigenlijk interesseerde me die hele afloop toen al niet meer, want Yin of Hans, het zou me een worst zijn verder.
Ik vond ze alletwee om te braken, al die afleveringen al. Ben blij dat ik ze niet persoonlijk ken.

Ook van de kijkers vraag je namelijk nogal wat om dit wekenlang te moeten aanzien, wat mij dus meestal ook niet meer lukte.
Wat mij ook niet meer lukte, deze finale. Toen bleek dat Hiu geen finalist was en we nog een uur Hans/Yin gingen krijgen heb ik maar een filmpje opgezet. Want Hans of Yin.... who cares  ::)
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Buis

  • Forumlid
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #178 Gepost op: 1-12-2008, 14:25:11 »
Wat mij ook niet meer lukte, deze finale. Toen bleek dat Hiu geen finalist was en we nog een uur Hans/Yin gingen krijgen heb ik maar een filmpje opgezet. Want Hans of Yin.... who cares  ::)

Nou Tweety, ik snap je reactie, maar dan heb je toch wel wat gemist hoor...  ::jaja::
HiuKwan en de rest van de afvallers hebben nog voor een mooie afloop gezorgd...
Het was me het ER avondje wel!

Offline esthy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 14 - Finale
« Reactie #179 Gepost op: 1-12-2008, 14:38:33 »
Wat ik zelf heel moeilijk kan accepteren is dat iemand die samen met een 'partner' in het spel liegt draait en de mede-kandidaten op een dergelijke wijze behandeld, er met de prijs van door gaat. Ik weet het zo is het spel maar ik had de prijs 1000x meer gegund aan een kandidaat die door deze 2 mensen bijzonder denigrerend is behandeld en toch karakter toonde en haar eigen weg bewandelde. Ik kan eerlijk gezegd ook niet begrijpen dat Yin zolang aan Hans bleef plakken, door de proeven had ze moeten weten dat ze een hele goede kans maakte op de finale en had ze Hans langzaam zijn eigen weg kunnen laten gaan. Ik vind Yin hierdoor heel naief en helaas toont ze niet veel 'girlpower'op deze manier hadden ze nou toch maar die mannen eruit gestemd......
nahja achteraf geklets natuurlijk;dat Hiukwan niet op het stoeltje naast Yin zat was voor mij de domper van de avond.