Dat ze per definitie de beste waren ben ik het niet mee eens. Dan moet je eerst definiëren wat je onder de beste verstaat.
Als je het gevoelsmatige weghaalt zullen ze misschien terecht in de finale hebben gestaan. Vraag is natuurlijk ten koste van wat je in een finale wilt staan. Wil je daar staan terwijl iedereen je uitkotst of wil je daar staan terwijl mensen vinden dat je het verdient? Ik denk dat Zowel Hans als Yin niet lekker in die rode stoeltjes hebben gezeten en blij waren toen de uitzending voorbij was.
Het leuke aan ER is dus dat de definitie van waarom je het beste bent, wordt gevormd door het spel zelf, door de sterktes en zwaktes van de kandidaten. Niet van wat wij een goede Robinson vinden, want wij zitten niet in die interactie van de kandidaten. Dus ook van hoe goed je je kunt verstoppen, zodat je niet de meest opvallende persoon bent en dus weggestemd kan worden. Prince dacht hier toch ver mee te komen? Maar die was eigenlijk toch weer té opvallend, omdat hij zowel fysiek als mentaal een sterke kandidaat was en dus bedreigend was voor de andere kandidaten die hem dus van het eiland afstemden.
Je tweede opmerking: geen idee. Ze zitten er en zij zullen er mee moeten leven. Misschien dat andere kandidaten het volgend jaar (als we weer een ER hebben) het op basis hiervan anders doen en dus weer andere normen en waarden zullen inbrengen in het spel.
Voor mij blijft echter een feit, alles bij elkaar opgeteld, is Yin de terechte winnaar. Het kan ook niet anders. Het is zo multidisciplinair, je wordt op letterlijk alle facetten van fysiek en mentaal gedrag be- en veroordeeld! En dan wint ze omdat Hans' gedrag door de oud-deelnemers werd veroordeeld, omdat ze proeven gewonnen heeft, omdat ze niet in de picture heeft gestaan richting eilandraden en omdat ze strategische allianties is aangegaan.
(Ik denk hier nog steeds over na hoor! Het vormt zich gaandeweg, want het was zo verrassend wat er de afgelopen weken gebeurde en ik heb me ook pas ingeschreven op dit forum na de laatste uitzending, ook nieuwsgierig naar hoe anderen er over denken! Ik ben politicoloog, dus ook vanwege mijn achtergrond zeer geïnteresseerd naar het wel en wee van zo'n 'experimentele' groep...)