Auteur Topic: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur  (gelezen 43526 keer)

Offline Schulz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #80 Gepost op: 14-11-2010, 17:53:45 »
Als je iemand 18 kilo aan de buik gaat hangen, dan weet je dat diegene kansloos is. Dat is dus een soort liquidatie, waar diegene zich op geen enkele manier tegen kan verdedigen. En als iemand zich niet kan verdedigen, dan schiet je diegene dus in de rug. Dat betekent die uitdrukking ook.
helemaal mee eens, het was een liquidatie, dat was ook de opzet van het spel, lijkt me, waarom was anders dat onderdeel van die kilo's teegevoegd.
Maar ik bergijp dat jj het pas leuk vindt als iedereen netjes de gewichten over elkaar verdeeld. Tja, dat vind ik juist laf.

(als de productie niet hadden ingegrepen en Iwein zijn gang had laten gaan en de samensmelting niet hadden vervroegd - of dacht je dat dat toeval was? - dan hadden alle Nederlanders in dit stadium van de strijd al lang en breed thuis gezeten).
tja, als jij zeker weet dat dat waar is, dan zal het wel. Ik heb geen inside info vanuit de productie.
“Tactiek, tactiek? Das ist der Coentje,der Rinus und der Willem.”

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #81 Gepost op: 14-11-2010, 18:32:56 »
Het was eigenlijk gewoon : hang de gewichten aan degene die jij eruit wil hebben.
Dat is wel tactisch, maar niet leuk voor degene die ze krijgt.
Natuurlijk was het precies de opzet van de proef en zie ik niet waarom het niet fair is.
Ook Saar's opmerking zie ik geen verkeerde dingen in.
 
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #82 Gepost op: 14-11-2010, 23:08:05 »
Helemaal mee eens dat dat precies de opzet van de proef is. En wie het spelletje niet durft te spelen of geen medestanders heeft vliegt er uit. Net als bij de stemmingen dus eigenlijk. Alleen kun je hier met je eigen kracht nog een beetje invloed op uitoefenen en op de stemming kan dat niet. Dus eigenlijk is dit eerlijker. 
Starry night vertel eens: moeten ze voortaan bij de stemmingen ook maar afspreken dat ze de stemmen eerlijk verdelen, want anders is het zo onaardig  ;) Staan ze gezellig met zijn allen op een plankje te balanceren  ::rofl::
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #83 Gepost op: 14-11-2010, 23:56:35 »
Helemaal mee eens dat dat precies de opzet van de proef is. En wie het spelletje niet durft te spelen of geen medestanders heeft vliegt er uit. Net als bij de stemmingen dus eigenlijk. Alleen kun je hier met je eigen kracht nog een beetje invloed op uitoefenen en op de stemming kan dat niet. Dus eigenlijk is dit eerlijker. 
Starry night vertel eens: moeten ze voortaan bij de stemmingen ook maar afspreken dat ze de stemmen eerlijk verdelen, want anders is het zo onaardig  ;) Staan ze gezellig met zijn allen op een plankje te balanceren  ::rofl::
geweldige tv ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #84 Gepost op: 15-11-2010, 10:43:40 »
Je snapt er echt helemaal niks van, Starry Night.

En het is ook heel vervelend dat je voor iedereen denkt te spreken (of in elk geval de overgrote meerderheid) met je opgeheven vinger.

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #85 Gepost op: 15-11-2010, 11:15:57 »
"Starry night vertel eens: moeten ze voortaan bij de stemmingen ook maar afspreken dat ze de stemmen eerlijk verdelen, want anders is het zo onaardig`

Nee hoor. Volgens mij zit er namelijk een wereld tussen 'je pijlen op afspraak en ongefundeerd op één persoon richten' en 'alle stemmen eerlijk verdelen'. Wat verder verwarrend schijnt te zijn, is dat ik niet vind dat het niet mag wat er gebeurd is. Natuurlijk mag het. Maar het is een laffe manier van strijden, dat is alles. De vraag is wat je liever wil: eerlijk verliezen of oneerlijk winnen. Een cowboy die zijn tegenstander in de rug schiet heeft natuurlijk groot gelijk als hij vanuit de tweede optie redeneert. Niemand in deze discussie heeft gelijk of ongelijk. Het is maar net volgens welke normen je redeneert.

Overigens valt het me op dat dit de eerste editie is waarbij dat collectief een slachtoffer zoeken zo veelvuldig en gretig - schaamteloos eigenlijk -  voorkomt. Voorheen was er altijd een reden als zoiets gebeurde (bijvoorbeeld wanneer iemand de rest irriteerde). Dit keer wordt het voor het eerst als strategie gebruikt. En voor iemand die van een eerlijke strijd houdt doet dat gewoon heel onprettig aan.

Je snapt er echt helemaal niks van, Starry Night.

En jij wel begrijp ik;-)? Dit is aanmatigender dan alles wat ik hier bij elkaar gepend heb.

En het is ook heel vervelend dat je voor iedereen denkt te spreken (of in elk geval de overgrote meerderheid) met je opgeheven vinger.

Het is vast heel vervelend als je er een andere mening over hebt, maar kijk alle edities ER er maar eens op na. Het is gewoon zo: complotten worden als not done beschouwd en ook altijd besmuikt gesloten en achteraf met klem ontkend. Het was altijd púúr toeval dat alle stemmen richting één persoon gingen.
« Laatst bewerkt op: 15-11-2010, 13:37:05 door Starry Night »

Offline jorge

  • Forumlid
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #86 Gepost op: 15-11-2010, 14:07:45 »
Overigens valt het me op dat dit de eerste editie is waarbij dat collectief een slachtoffer zoeken zo veelvuldig en gretig - schaamteloos eigenlijk -  voorkomt. Voorheen was er altijd een reden als zoiets gebeurde (bijvoorbeeld wanneer iemand de rest irriteerde). Dit keer wordt het voor het eerst als strategie gebruikt. En voor iemand die van een eerlijke strijd houdt doet dat gewoon heel onprettig aan.

Volgens mij vind je het vooral zo erg omdat de persoon in kwestie Saar is. Van de 5 overige deelnemers gingen er 3 op saar, is dit dan collectief? Er gingen er namelijk ook 2 op Anthony. Daarnaast word er wel op Saar gestemd en word Regina sinds de samensmelting buiten schot gehouden, dus zal het met Saar als persoon te maken hebben? Het is echt niet meer de Nederland- Belgie strijd die het beoogde te worden.

Saar staat gewoon bovenaan het lijstje bij Anthony, Zsofi en Tatiana en ik moet zeggen dat ik de irritatie factor bij Saar ook wel aanwezig vind. En om nou te zeggen dat het zo'n enorme Robinson is waar je niet op mag stemmen :P

Mag ik je er trouwens tot slot op wijzen dat de 2 personen die sinds de samensmelting identiek gestemd hebben Saar en Regina zijn ::oink::

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #87 Gepost op: 15-11-2010, 15:39:21 »
Nee, maakt me niet uit. Ik ben van alle deelnemers het minst voor Tatiana, maar als Regina, Saar en Sebastiaan spontaan alle zakken aan Tatiana gehangen hadden, dan had ik dat even laf gevonden. De daad is laf, het maakt niet uit wie het treft.

Als twee mensen telkens op dezelfde persoon stemmen kan dat zijn omdat ze beide vinden dat die persoon er als eerste uit zou moeten. Het kan zijn dat ze het daarover hebben natuurlijk (lijkt me voor de hand liggend), maar dát een complot noemen lijkt me wat vergezocht. Bovendien is zoiets geen schot in de rug, omdat de tegenpartij wel gewoon een eerlijke kans heeft (twee stemmen tegen betekent nog niet dat je eruit ligt).

Overigens is het duidelijk dat Regina en Saar in hoge mate een twee-eenheid vormen. Dat kun je natuurlijk ook als storend ervaren. Maar dat lijkt me vooral een natuurlijke gang van zaken, ze mogen elkaar graag. De afspraken die door de Belgen gemaakt werden vanaf het begin waren niet natuurlijk, maar puur gebaseerd op nationaliteit. Sorry, maar: pathetisch.

Mijn punt is: drie mensen hebben van tevoren besloten dat één tegenstander bij voorbaat geen enkele kans mocht hebben om überhaupt door te gaan (dat is namelijk een garantie als je 18 kg aan iemand hangt, je kunt hier spreken van gelegitimeerde sabotage). En wanneer je iemand aanvalt op een manier die geen mogelijkheden biedt weerstand te bieden, dan is dat - ik herhaal het andermaal - laf. Geoorloofd, berekenend, maar nochtans laf en niet sportief. Ik zou nimmer zo willen winnen, laat ik het zo zeggen.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #88 Gepost op: 15-11-2010, 16:25:06 »
Nee, maakt me niet uit. Ik ben van alle deelnemers het minst voor Tatiana, maar als Regina, Saar en Sebastiaan spontaan alle zakken aan Tatiana gehangen hadden, dan had ik dat even laf gevonden. De daad is laf, het maakt niet uit wie het treft.

Als twee mensen telkens op dezelfde persoon stemmen kan dat zijn omdat ze beide vinden dat die persoon er als eerste uit zou moeten. Het kan zijn dat ze het daarover hebben natuurlijk (lijkt me voor de hand liggend), maar dát een complot noemen lijkt me wat vergezocht. Bovendien is zoiets geen schot in de rug, omdat de tegenpartij wel gewoon een eerlijke kans heeft (twee stemmen tegen betekent nog niet dat je eruit ligt).

Overigens is het duidelijk dat Regina en Saar in hoge mate een twee-eenheid vormen. Dat kun je natuurlijk ook als storend ervaren. Maar dat lijkt me vooral een natuurlijke gang van zaken, ze mogen elkaar graag. De afspraken die door de Belgen gemaakt werden vanaf het begin waren niet natuurlijk, maar puur gebaseerd op nationaliteit. Sorry, maar: pathetisch.

Mijn punt is: drie mensen hebben van tevoren besloten dat één tegenstander bij voorbaat geen enkele kans mocht hebben om überhaupt door te gaan (dat is namelijk een garantie als je 18 kg aan iemand hangt, je kunt hier spreken van gelegitimeerde sabotage). En wanneer je iemand aanvalt op een manier die geen mogelijkheden biedt weerstand te bieden, dan is dat - ik herhaal het andermaal - laf. Geoorloofd, berekenend, maar nochtans laf en niet sportief. Ik zou nimmer zo willen winnen, laat ik het zo zeggen.
volgens mij is het stemmen in een complot hetzelfde als in een complot alle zandzakken aan één iemand hangen.
Het ging er namelijk om: De eerste die afvalt gaat naar het duel.
Het was dus eigenlijk net een stemming alleen dan had je er fysiek nog invloed op.
complot=complot en dat hoort bij het spel.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #89 Gepost op: 15-11-2010, 16:45:56 »
volgens mij is het stemmen in een complot hetzelfde als in een complot alle zandzakken aan één iemand hangen.
Het ging er namelijk om: De eerste die afvalt gaat naar het duel.
Het was dus eigenlijk net een stemming alleen dan had je er fysiek nog invloed op.
complot=complot en dat hoort bij het spel.
Tuurlijk is een complo een complot en hoort dat bij het spel. Ik vraag me alleen af of het slim was om alle gewichten aan Saar te hangen, en niet over te schakelen op Sebastiaan of Regina nadat er al een stel gewichten bij Saar hingen. Het ging er toch ook om dat er een vrijstelling verdient moest worden!
Ich bin ein Bärliner!

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #90 Gepost op: 15-11-2010, 16:55:07 »
Tuurlijk is een complo een complot en hoort dat bij het spel. Ik vraag me alleen af of het slim was om alle gewichten aan Saar te hangen, en niet over te schakelen op Sebastiaan of Regina nadat er al een stel gewichten bij Saar hingen. Het ging er toch ook om dat er een vrijstelling verdient moest worden!

Ik denk dat men bij deze proef bij het plaatsen van de gewichten men zich beter afvraagt aan wie geef ik de gewichten zodat deze naar het duel moet, in combinatie met tegen welke persoon heb ik het meeste kans in een duel indien ik deze proef niet win en het meeste stemmen krijg...  Saar is de kleinste en zal het bij de paalduel ongetwijfeld moeilijker hebben dan Sebas of Regina. ::vergroot:: 

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #91 Gepost op: 15-11-2010, 16:58:25 »
Ik denk dat men bij deze proef bij het plaatsen van de gewichten men zich beter afvraagt aan wie geef ik de gewichten zodat deze naar het duel moet, in combinatie met tegen welke persoon heb ik het meeste kans in een duel indien ik deze proef niet win en het meeste stemmen krijg...  Saar is de kleinste en zal het bij de paalduel ongetwijfeld moeilijker hebben dan Sebas of Regina. ::vergroot:: 
Zo zou je het kunnen zien, maar als je helemaal niet bezig bent met de vrijstelling ben je volgens mij ook niet slim bezig...
Ich bin ein Bärliner!

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #92 Gepost op: 15-11-2010, 17:02:08 »
Zo zou je het kunnen zien, maar als je helemaal niet bezig bent met de vrijstelling ben je volgens mij ook niet slim bezig...

Het was iig geen proef waar het enkel ging om fysieke uithouding.

Offline reaver

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #93 Gepost op: 15-11-2010, 17:04:20 »
Mag ik je er trouwens tot slot op wijzen dat de 2 personen die sinds de samensmelting identiek gestemd hebben Saar en Regina zijn ::oink::

Niet om het NL-B item terug op te halen maar Saar en Regina hebben enkel op een NL gestemd om Maxim eruit te stemmen... ::vergroot::

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #94 Gepost op: 15-11-2010, 17:32:19 »
Er is helemaal niks "laf" aan, want het was gewoon de bedoeling van het spel. En aangezien het bij dit spel het allerbelangrijkst was om zelf niet als eerste af te vallen (veel belangrijker dan winnen), is het eenvoudig te verklaren waarom een aantal mensen hun krachten bundelt en één persoon als doelwit uitkiest. Dat dat in dit geval Saar was, is ook niet onlogisch, aangezien zij bij een aantal mensen nu eenmaal niet zo goed ligt, om wat voor reden dan ook. Het is dus gewoon een logische tactiek om je eigen kansen om niet als eerste af te vallen het grootst te houden. Dat Saar zich af en toe gedraagt als een calimero die alles wat tegen haar gericht is vooral heel erg oneerlijk vindt, doet daar niks aan af. Je kunt dit spel dus zien als een soort eilandraad, waarin Saar als enige drie stemmen tegen kreeg. De overige stemmen gingen naar Tatiana (1) en Anthony (2). Als jij dat laf vindt, moet je dat zelf weten, maar ik vind dat nergens op slaan.

Verder heb ik alle edities ER gezien en ligt dat hele complottenverhaal een stuk genuanceerder dan dat ze per se als not done worden beschouwd. Overigens dacht ik eigenlijk dat je het over de kijker had die dat vond (vandaar dat ik dat vervelend vond), maar je bedoelde dus de kandidaten? Nou ja, dan ben ik het er nog steeds niet mee eens. Complotten worden vooral als not done beschouwd door de slachtoffers ervan (en hun fans), maar ondertussen zijn er waarschijnlijk heel wat meer kandidaten geweest die zich op wat voor manier dan ook wél aan het maken van stemafspraken en allianties "bezondigd" hebben dan kandidaten die dat níet hebben gedaan. Toegegeven, het gaat de ene keer wat verder dan de andere keer. Maar als je met een groepje van vier elkaar aardig vindt en tegen elkaar uitspreekt om niet op elkaar te stemmen, zou je dat met een beetje goede wil ook als complot kunnen zien; er wordt immers altijd iemand buiten dat groepje de dupe van. En dat blijkt dan overigens vaak steeds dezelfde te zijn. En als het gaat om actie-reactie ligt het ook wat genuanceerder dan je nu doet voorkomen. Mensen voelen zich vaak bedreigd en beginnen dan een of ander complotje, maar hoe terecht was dat gevoel? Is het niet gewoon fijner om zo'n complot voor jezelf goed te praten door het een reactie te noemen? "Ja, ik moest wel, want anders was ik de volgende" hoor je al jaren bij ER, maar het hoeft lang niet altijd terecht te zijn. Als Pietje in de verte Keesje en Jantje met elkaar ziet praten, ruikt hij immers al onraad. Aan de oppervlakte worden complotten misschien als not done beschouwd, maar vergis je niet in hoeveel mensen er toch aan meedoen, dus als puntje bij paaltje komt valt dat allemaal wel mee met die "not done factor". Zeker de laatste jaren worden stemafspraken toch meer als bittere noodzaak gezien als je echt ver wilt komen. "Spelbedervend" zijn ze in elk geval niet, dat slaat ook nergens op. Ik durf zelfs te zeggen dat ze spelmákend zijn. Niet iedereen heeft dezelfde definitie van Expeditie Robinson, hè...

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #95 Gepost op: 15-11-2010, 18:39:15 »
Allereerst: het vermoeden wordt geuit dat het voor mij uitmaakte dat het om Saar ging. Nee dus, het gaat mij echt om het principe van met z'n drieën lafjes één iemand volhangen met zakken. Maar ik krijg nu toch wel erg de indruk dat het voor sommigen van jullie wel degelijk alles te maken heeft met het feit dat het Saar was (maar dan in negatieve zin). Wat mij betreft koppelen we het daar echt los van, want niets wijst erop dat daar sprake van is. De pijlen waren eerder op Regina gericht namelijk. Ik heb de indruk dat niemand werkelijk buiten deze groep valt. Ze mogen elkaar allemaal best en hebben ook allemaal respect voor elkaar (ook Sebastiaan voor Tatiana, ik heb het idee dat dat een spelletje is wat hem wel goed uitkomt).

En verder: inderdaad, het hele complottenverhaal ligt genuanceerd. Ik nuanceerde het trouwens ook zelf in een eerder bericht.

Dat sommigen complotten spelen bij het spel vinden horen weet ik.[...]Soms is complotten smeden niet te voorkomen, hoor, en hoort het erbij. Dan wordt er iets getriggerd, waardoor het noodzakelijk wordt om de koppen bij elkaar te steken (bijvoorbeeld om je eigen hachie te redden). Daar zijn ook legio voorbeelden van en dat wordt dan gezien als een slimme (soms zelfs rechtvaardige) zet. Maar wanneer je complotten gebruikt om het verloop van een spel naar je hand te zetten, dan ben je bezig met pestgedrag en niet met spelen.

Wat de kijker allemaal van complotten vinden interesseert me natuurlijk helemaal niks, het gaat me inderdaad om de kandidaten. Zoals gezegd: het complotten smeden gebeurt in deze editie op geheel andere wijze dan ooit voorheen. Vanaf het allereerste begin en met overduidelijk doel de Nederlanders eruit te werken. Triggers daarin waren Sergio en Iwein, sinds hun vertrek wordt het wat halfslachtiger voortgezet, maar het is niet losgelaten, dat is duidelijk. Ik weet niet hoe het met de gemiddelde kijker zit, maar als ER voortaan een wedstrijdje België-Nederland wordt, dan haak ik echt af. Zoals gezegd: dat vind ik zó verschrikkelijk pathetisch, lachwekkend haast (ik vond trouwens die hele Sergio lachwekkend en dat bedoel ik niet positief). Wat kan het mij nou schelen of iemand uit Antwerpen komt of uit Amsterdam, tsjongejongejongejonge.

volgens mij is het stemmen in een complot hetzelfde als in een complot alle zandzakken aan één iemand hangen.
Het ging er namelijk om: De eerste die afvalt gaat naar het duel.

Ja, ik maak derhalve graag even gebruik van de gelegenheid de manier van complotten smeden zoals Sergio en Iwein dat deden ook als uitermate laf te betitelen.

Het was dus eigenlijk net een stemming alleen dan had je er fysiek nog invloed op. complot=complot en dat hoort bij het spel.
Nee, als je als poppetje van nog geen 50 kilo 18 kg aan je ribben hebt hangen (niet eens verspreid over je hele lijf), dan red je dat echt niet. En complotten horen inderdaad bij het spel, maar gesmeed zoals hier zijn ze simpelweg laf. Het doel heiligt niet altijd de middelen, zoals sommigen hier lijken te willen propageren.
« Laatst bewerkt op: 15-11-2010, 18:43:17 door Starry Night »

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #96 Gepost op: 15-11-2010, 18:42:46 »
Het is vast heel vervelend als je er een andere mening over hebt, maar kijk alle edities ER er maar eens op na. Het is gewoon zo: complotten worden als not done beschouwd en ook altijd besmuikt gesloten en achteraf met klem ontkend. Het was altijd púúr toeval dat alle stemmen richting één persoon gingen.

Allianties komen in elke reeks van Expeditie Robinson voor en veruit de meeste winnaars hebben op enig moment gebruik gemaakt van allianties. Alleen Olga, Ryan en Marnix hebben door unieke omstandigheden nooit gebruik hoeven te maken van allianties. Het is een mythe dat het maken van allianties niet loont en altijd wordt bestraft. De meeste kandidaten hebben hun winkansen drastisch weten te verbeteren door in een alliantie te stappen. Sterker nog, kandidaten die zich niet mengen in de interne politieke kwesties en weigeren met anderen te overleggen sneuvelen vaak voor de samensmelting al. Enkel de kandidaten die veel te opzichtig en meedogenloos te werk gingen zijn wel eens voortijdig bestraft voor hun daden. Men prefereert nu eenmaal achterkamertjespolitiek, ik denk dat veruit de meeste allianties buiten het oog van de camera worden gesloten.

Het grote probleem is mijns inziens dat er voortdurend met twee maten wordt gemeten: allianties op basis van vriendschap zijn prima maar puur strategische allianties niet. Terwijl er geen wezenlijk verschil tussen zit, in beide gevallen stemt men gezamenlijk op een ander om de eigen winstkansen te vergroten. Jij noemt een alliantie op basis van vriendschap een natuurlijke gang van zaken, ik zou zeggen dat het vormen van een alliantie om het eigenbelang na te streven nog veel natuurlijker is. Men heeft zich altijd al georganiseerd in groepen om daar voordeel mee op te doen. Niet omdat men het allemaal zo goed met elkaar kon vinden maar juist omdat er andere grotere belangen mee gemoeid waren zoals veiligheid en overleven.

Nu dwaal ik echter af want eigenlijk wilde ik binnen de kaders van het spel blijven. Ik denk namelijk dat jij Expeditie Robinson te weinig als een spel ziet en als een gevolg daarvan vaak ethische maatstaven hanteert bij de beoordeling van spelingrepen. Zo heb je het over oneerlijk winnen maar daarvan kan geen sprake zijn zolang alles volgens de regels gebeurt. Of je het nu leuk vindt of niet: allianties zijn geoorloofd binnen het spel en derhalve is er niks oneerlijks aan. Je gebruikt ook een analogie met een cowboy die een ander in de rug schiet en noemt dat een laffe manier van strijden. Echter die cowboys spelen naar ik aanneem geen spel met speelgoedpistooltjes, want dan zou de gebeurtenis onschuldig zijn. Om maar een andere vergelijking te maken: bij paintball schiet men elkaar voortdurend in de rug en daar is niks gemeens aan, het is een onderdeel van het spel en het maakt het spel voor velen zelfs aantrekkelijk.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #97 Gepost op: 15-11-2010, 19:00:17 »
Wat betreft die ´allianties´ verwijs ik graag naar mijn vorige posting. Er is wat mij betreft verschil tussen ´allianties´ en ´allianties´ namelijk. Als het is omdat je er anders zelf zonder twijfel uitvliegt, dan gaat het om direct lijfsbehoud en is er vaak wél sprake van tactiek. Maar als het is omdat je nu eenmaal met meer bent en daarom categorisch de kleinere groep er zo uit kan spelen, dan is het laf. En ja, da´s eerder gebeurd, I know. Maar nooit in deze mate en nooit in zo´n vroeg stadium en nooit louter gebaseerd op de vraag waar je wieg stond.

Wat ik overigens ook kwalijk vond aan de vorm van 'alliëren' zoals hier gebeurde, was dat het een beetje op een maffiose manier leek te gaan. Een aantal leek zich min of meer gedwongen te voelen mee te doen. Alsof ze in een soort tang zaten. Anthony ontsnapte bijvoorbeeld onmiddellijk aan die tang zodra Iwein uitviel.

Nu dwaal ik echter af want eigenlijk wilde ik binnen de kaders van het spel blijven. Ik denk namelijk dat jij Expeditie Robinson te weinig als een spel ziet en als een gevolg daarvan vaak ethische maatstaven hanteert bij de beoordeling van spelingrepen. Zo heb je het over oneerlijk winnen maar daarvan kan geen sprake zijn zolang alles volgens de regels gebeurt. Of je het nu leuk vindt of niet: allianties zijn geoorloofd binnen het spel en derhalve is er niks oneerlijks aan. Je gebruikt ook een analogie met een cowboy die een ander in de rug schiet en noemt dat een laffe manier van strijden. Echter die cowboys spelen naar ik aanneem geen spel met speelgoedpistooltjes, want dan zou de gebeurtenis onschuldig zijn. Om maar een andere vergelijking te maken: bij paintball schiet men elkaar voortdurend in de rug en daar is niks gemeens aan, het is een onderdeel van het spel en het maakt het spel voor velen zelfs aantrekkelijk.

Ik ontken nergens dat complotten smeden bij het spel hoort en met oneerlijk bedoel ik vooral unfair. Je kunt een spel fair spelen en unfair. En het is aan de speler waar hij voor kiest. Het enige wat ik heb gezegd, is dat de strategie om één deelnemer vol te hangen met zakken een laffe manier van spelen is. Bij paintball gaat het trouwens om elkaar besluipen, dat is een vokomen ander soort spel dan ER.

Ik schreef het al: je kunt een spel met twee insteken spelen: wil je liever eerlijk (fair) verliezen of liever oneerlijk (unfair) winnen. Wie wint door binnen de wetten van het spel smerige spelletjes te spelen is voor mij een mindere Robinson, dan een winnaar die dat vanaf het begin met open vizier gedaan heeft en op eigen kracht de finish heeft bereikt. In plaats van met de hulp van vriendjes.

Maar dat is geheel persoonlijk, daar heb je gelijk in.
« Laatst bewerkt op: 15-11-2010, 19:14:20 door Starry Night »

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #98 Gepost op: 15-11-2010, 19:15:34 »

Ja, ik maak derhalve graag even gebruik van de gelegenheid de manier van complotten smeden zoals Sergio en Iwein dat deden ook als uitermate laf te betitelen.
Nee, als je als poppetje van nog geen 50 kilo 18 kg aan je ribben hebt hangen (niet eens verspreid over je hele lijf), dan red je dat echt niet. En complotten horen inderdaad bij het spel, maar gesmeed zoals hier zijn ze simpelweg laf. Het doel heiligt niet altijd de middelen, zoals sommigen hier lijken te willen propageren.
een complot is een veelgebruikte en ook nog eens geoorloofde manier om ver in het spel te komen.
Daar is niets laf aan.
de definitie van laf is het niet durven toe te geven niet te erkennen.
Dus iets doen en dan later doen alsof je van niets weet.
Dat gebeurt hier zeker niet.
Tatiana en co. hebben gezegt het is een spel en daar kan je niet alleen maar vrienden mee maken.
Ze geven het toe.
Ze zeggen niet: Nee, zo was het niet...
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Goyathlay

  • Forumlid
Re: Aflevering 11, 11 november 20.30 uur
« Reactie #99 Gepost op: 15-11-2010, 19:50:14 »
Ik ontken nergens dat complotten smeden bij het spel hoort en met oneerlijk bedoel ik vooral unfair. Je kunt een spel fair spelen en unfair. En het is aan de speler waar hij voor kiest. Het enige wat ik heb gezegd, is dat de strategie om één deelnemer vol te hangen met zakken een laffe manier van spelen is. Bij paintball gaat het trouwens om elkaar besluipen, dat is een vokomen ander soort spel dan ER.

Ik schreef het al: je kunt een spel met twee insteken spelen: wil je liever eerlijk (fair) verliezen of liever oneerlijk (unfair) winnen. Wie wint door binnen de wetten van het spel smerige spelletjes te spelen is voor mij een mindere Robinson, dan een winnaar die dat vanaf het begin met open vizier gedaan heeft en op eigen kracht de finish heeft bereikt. In plaats van met de hulp van vriendjes.

Maar dat is geheel persoonlijk, daar heb je gelijk in.

Eerlijk of fair, oneerlijk of unfair het is hetzelfde zeggen met een ander woord. Sportief spelen oftewel fairplay houdt niets anders in dan het respecteren en volgen van de spelregels en dat gebeurt bij Expeditie Robinson wel. Ik denk dat je beter eervol of oneervol kunt gebruiken voor hetgeen je probeert te beschrijven. Die termen betekenen voor mij echter weinig binnen de kaders van een spel waarbij als het goed is iedereen speelt om te winnen en voor iedereen dezelfde regels gelden. Dat betekent niet dat je gebruik moet maken van alle mogelijkheden die het spel biedt (het is een persoonlijke keuze) maar om een persoon die dat wel doet dat kwalijk te nemen vind ik heel vreemd. Op eigen kracht de finish bereiken is trouwens onmogelijk, je bent binnen de huidige opzet van Expeditie Robinson altijd in meer of mindere mate afhankelijk van je medespelers.

Post scriptum: ik speel regelmatig paintball en elkaar in de rug schieten wordt totaal niet als laf gezien. De realisatie dat je constant op je hoede moet zijn en elk moment in je rug geschoten kan worden draagt juist bij aan de spanning. Oh ik zie dat je inmiddels je bericht hebt aangepast, ja paintball is inderdaad een ander soort spel maar niettemin een beter voorbeeld dan een revolvergevecht. Het besluipen is overigens enkel een middel om een doel te bereiken, namelijk je tegenstander uit het spel krijgen. Bij Expeditie Robinson moet je ook proberen je tegenstanders te elimineren en voortdurend op je hoede zijn omdat anderen ook wachten op een mogelijkheid om jou uit te schakelen.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."