Expeditie Robinson - Proeven

Proeven top 5

Best gewaardeerde opdrachten   Minst gewaardeerde opdrachten
1. Finaleproef: hindernisbaan (9.1)
2. Kubus tillen (8.1)
3. Bordjes op volgorde (8)
4. Het doolhof (8)
5. Jager en prooi (7.9)
  1. Vissen (4.6)
2. De quiz (6.3)
3. Wegen (6.6)
4. Touwtrekken (6.6)
5. Vlees verzamelen (6.6)

Overzicht proeven tot nu toe


Opdracht Gemiddelde Jouw cijfer
Aflevering 1
 Touwtrekken
Touwtrekken bijt het spits af deze serie. De teams hebben elkaar nog niet eerder gezien en kunnen elkaar tijdens deze proef ook niet zien, wat een extra psychologisch aspect met zich meebrengt. Doel van het spel is als eerste de sleutel achter het team te pakken, waardoor men bevrijd wordt uit de ketenen.
6.6 Log in!
Aflevering 2
 Jager en prooi
Van beide ploegen zijn 2 mensen aan elkaar gebonden. De ene ploeg moet proberen binnen een minuut "de staart" (een lintje) van de andere ploeg te pakken binnen een soort hindernisbaan. Lukt dat krijgt men een punt. Anders krijgt de andere ploeg een punt. De ploeg met als eerste 2 punten wint de proef.
7.9 Log in!
Aflevering 3
 Het doolhof
De kandidaten zijn geketend aan elkaar, via hun polsen en hebben een soort ijzeren balkje in hun mond. Het hele kamp moet dus zo, aan elkaar vast, door het doolhof naar de uitgang. Het kamp dat het eerst over is, wint de proef en daarmee de vrijstelling.
8 Log in!
Aflevering 4
 Modderbal worstelen
In een gigantisch modderbad liggen 2 grote ballen. De kandidaten moeten in kleine groepjes één van die ballen naar de kant zien te werken. Alles is toegestaan 9in deze strijd, Wie het eerst een bal aan de kant krijgt, wint. Het kamp dat als eerste 2 punten heeft, wint de vrijstelling.
6.9 Log in!
Aflevering 5
 Kubus tillen
De beide kampen worden opgesloten in een een grote houten kubus. Ze moeten zo snel mogelijk proberen via het water naar de kant te komen om daar een puzzel op te lossen. Welk kamp als eerste de puzzel oplost kan de manchette vrij maken en kan zich zo uit de kubus bevrijden. Het team dat als in zijn geheel buiten de kubus staat wint immuniteit.
8.1 Log in!
Aflevering 6
 Vissen
Beide kampen verhuizen naar een nieuw eiland Gual net voor de samensmelting. Men heeft de tijd tot de volgende avond om te vissen met een hengel. De persoon die de meeste vissen bij zich heeft bij de eilandraad wint immuniteit.
4.6 Log in!
Aflevering 7
 Paal hangen
Iedereen hangt aan zijn/haar eigen paal. Degene die het langst blijft hangen zonder de grond te raken, wint immuniteit.
7.5 Log in!
Aflevering 8
 Vlees verzamelen
Drie heerlijk gemarineerde en geroosterde lammeren hangen aan een balk. Met de handen op de rug moet iedereen proberen met zijn/haar mond zoveel mogelijk van deze beestjes op zijn/haar bord te krijgen. De winnaar krijgt een videoboodschap van het thuisfront te zien en 2 filmpjes van andere kandidaten naar keuze.
6.6 Log in!
 Buikspieren
De deelmemers liggen op de rug onder een stellage. De bedoeling is om de benen van de grond te houden. De benen zijn via een touw met een emmeer water verbonden. Zakt men teveel met de benen, dan krijg men een emmer water over zich en is af. Degene die dit het langst volhoudt, wint immuniteit op de eilandraad.
6.8 Log in!
Aflevering 9
 De quiz
De kandidaten krijgen vragen over elkaar te beantwoorden. Het antwoord is dus altijd de naam van een kandidaat. Als er meerdere kandidaten dezelfde naam noemen en dit vormt een meerderheid, krijg deze mensen hiervoor een punt. Degene die als eerste 5 punten heeft verzameld, wint de prijs. En de prijs is de Robinson Spa, waar mens zich heerlijk kan laten verwennen.
6.3 Log in!
 Gestrekte arm
Men moet een houten stokje met gestrekte arm voor zich uit houden binnen een bepaalde stellage. Na verloop van tijd worden er onderling ijzeren ringen uitgedeeld die men als extra gewicht naast het stokje moet vasthouden. Degene die dit het langst zijn/haar stokje recht voor zich uithoudt, wint immuniteit.
7.5 Log in!
Aflevering 10
 Geheugenspelletje
Ieder heeft 4 x 6 verschillende houten kaartjes met symbolen van dieren voor zich liggen. Ernst Paul noemt steeds een bepaald rijtje van deze symbolen op. Men moet zo snel mogelijk dit rijtje op de juiste volgorde aan een dolk prikken. Doe men dit als snelste en correct krijg men een punt. Degene die als eerste 4 punten heeft, wint immuniteit.
7.7 Log in!
Aflevering 11
 Fastfood voedselproef
Ernst Paul laat een woord zien. De deelnemers hebben een bak voor zich met de letters van dit woord in willekeurige volgorde. Men heeft 30 seconden om te onthouden in welke volgorde de letters in hun bak liggen en moeten daarna geblindoekt het woord van EP maken. De proef gaat over 4 woorden. Bij elk goedgeraden woord kan men iets lekker te eten winnen. Heeft men een woord verkeerd, verliest men alles wat tot nu toe verdiend is.
7.5 Log in!
 Lokale specialiteiten voedselproef
Men krijgt 4 lokale delicatessen voorgeschoteld. Elke gerecht moet binnen een bepaalde tijd opgegeten worden. Lukt dit niet valt men af. Het eerste gerecht moet door een overgevlogen familielid van de kandidaat worden opgegeten. Het laatste gerecht moet zo snel mogelijk opgegeten worden. Degene die dit het snelst doet, wint immuniteit en mag tijd met de familieleden doorbrengen.
7.8 Log in!
Aflevering 12
 Wegen
De kandidaten moeten raden hoeveel zij nu wegen. Ze mogen zichzelf eerst in de spiegel bekijken. Degene die in kilos het dichtst bij het werkelijk gewicht zit, wint de proef. De winnaar mag gaan duiken in één van 's wereld mooiste wateren.
6.6 Log in!
 Bordjes op volgorde
Ieder heeft 14 bordjes voor zich liggen. Tien van die bordjes moeten in een bepaalde volgorde worden gelegd. Verderop in de zee ligt een balk onder water waarop de juiste volgorde van de bordjes is af te lezen. De winnaar krijgt een positieve stem op de finale eilandraad.
8 Log in!
Aflevering 13
 De balk
Bij deze klassieker aller proeven moeten de kandidaten zo lang mogelijk op een stellage in zee blijven staan. Om de zoveel tijd wordt er een balk weggehaald om de moeilijkheid te verhogen totdat er één balk overblijft. De winnaar plaatst zich direct voor de finale.
7.5 Log in!
 Finaleproef: hindernisbaan
De finaleproef is de meest veelzijdige van deze expeditie. De overgebleven 2 kandidaten moeten een parcours afleggen en daarbij verschillende opdrachten uitvoeren. De winnaar plaatst zich als laatste finalist.
9.1 Log in!